جنگ؛ ژانری در ادبیات/۴

ادبیات جنگ باید هویت واقعی خود را پیدا کند

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۲:۰۵:۰۰
کد خبر: ۸۴۰۴
ادبیات جنگ باید هویت واقعی خود را پیدا کند
یک نویسنده گفت: ما در سال‌های اولیه پس از جنگ، به بعد شعاری و حماسی آن بیش از ابعاد دیگر پرداخته‌ایم.

علی‌الله سلیمی نویسنده فعال در زمینه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات برنا عنوان کرد: من معتقدم ادبیات جنگ بعد از گذشت سال‌ها باید هویت واقعی خود را پیدا کند. ما در سال‌های اولیه پس از جنگ، به بعد شعاری و حماسی آن بیش از ابعاد دیگر پرداخته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 20 سال از آغاز جنگ گذشته است، اظهار کرد: حالا وقت آن رسیده به ابعاد دیگر جنگ در ادبیات دفاع مقدس توجه شود. کسانی که از جنگ برگشته بودند، ابتدا در نوشته‌هایشان به بیان لایه‌های ذهنی و زخم‌های ترمیم ناپذیرشان پرداختند. در این میان دیگر تصاویر جنگ مانند شنیدن صدای توپ و تفنگ اهمیت نداشت، آنچه مهم بود صدای راویان حاضر در جنگ و دغدغه‌های آن‌ها بود.

نویسنده "کتاب تابستان اروند" درباره سمت و سوی موج دوم ادبیات جنگ گفت: در حال حاضر نویسندگان باید با دیدگاهی متفاوت به موضوع جنگ بپردازند. امروز کسانی که درجنگ حضور دارند به عنوان شهروندی عادی در میان مردم زندگی می‌کنند، حالا وقت آن رسیده به ابعاد اجتماعی وخانوادگی آنان نیز پرداخته شود. 


وی مشکل عمده ادبیات جنگ را عدم کیفیت ظاهری این آثار دانست و گفت: تا امروز ناشران دولتی در حیطه ادبیات جنگ فعالیت کرده‌اند، اگر ناشران خصوصی وارد عرصه رقابت با این ناشران شوند، این آثار به لحاظ کیفیت، تغییرات مثبتی در زمینه صفحه‌آرایی و گرافیک می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز