زاهدی:

جایزه غنی‌پور وضعیت کتابخوانی را بهبود می‌بخشد

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۴:۰۳:۰۰
کد خبر: ۸۴۸۷
جایزه غنی‌پور وضعیت کتابخوانی را بهبود می‌بخشد
این نویسنده گفت: برگزاری جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور برکات فراوانی برای ادبیات ما به دنبال دارد و می‌تواند وضعیت کتاب‌خوانی در کشور را بهبود ببخشد.
به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، تورج زاهدی نویسنده و پژوهشگر گفت: با وجود جشنواره‌های خوبی نظیر جایزه ادبی شهید غنی‌پور، دیگر انکار نقش مثبت جوایز ادبی در کشور کار آسانی نیست و تقریبا همگان بر ضرورت وجود آنها متفق‌القول هستند.

وی با بیان اینکه این جایزه باید به آسیب‌شناسی ادبیات داستانی در کشور نیز توجه داشته باشد، تصریح کرد: هر جریان ادبی بالنده‌ای در مسیر خود دچار برخی اشکالات و آسیب‌ها هم می‌شود و باید نهادهای ناظر به آنها توجه داشته باشند و ذهن جامعه را نسبت به آن آفت‌ها روشن کنند.

این نویسنده فرم‌گرایی رایج در آثار داستانی امروز را زیان‌آور ارزیابی کرد و متذکر شد: اگر امروزه شاهد خلق آثار داستانی درخشانی نیستیم، به دلیل بی‌اهمیت شمردن اصل داستان و توجه بیش از حد به تکنیک‌های نوشتاری است.

وی تکنیک را از لوازم و اصول اساسی داستان‌نویسی دانست و تاکید کرد: من به هیچ وجه مساله تکنیک و اهمیت آن را نفی نمی‌کنم، اما معتقدم نباید همه چیز را فدای آن کرد و این مشکلی است که امروزه ادبیات ما با آن درگیر شده است.

نویسنده رمان در دست انتشار "تصرف" همچنین اظهار کرد: داوران جایزه شهید غنی‌پور باید نسبت به نقش بی‌بدیل خود آگاه باشند و مبادا که کار را دست کم و ساده بگیرند که در این صورت کل ادبیات ما متضرر خواهد شد.

وی همچنین از داوران این جایزه خواست که علاوه بر تکنیک‌های داستانی، به وجود مواردی چون نشانه‌شناسی و اسطوره‌شناسی در متن نیز توجه داشته باشند.

زاهدی در پایان ابراز امیدواری کرد که نتایج داوری‌های جایزه شهید غنی‌پور در سطح گسترده‌ای به اطلاع مخاطبان برسد و آثار برگزیده نیز به جامعه فرهنگی و کتاب‌خوان کشور معرفی شوند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز