گزارش برنا از نشست سریال «مهرآباد»؛

تلویزیون تأکیدی بر کمدی بودن «مهرآباد» نداشت

۱۳۹۲/۰۲/۱۳ - ۱۴:۴۵:۰۴
کد خبر: ۱۲۰۱۹۲
تلویزیون تأکیدی بر کمدی بودن «مهرآباد» نداشت
نویسنده سریال «مهرآباد» گفت: تلویزیون به هیچ عنوان تأکیدی بر کمدی بودن این سریال نداشت.

 به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون برنا، قسمتی از سریال «مهرآباد» به کارگردانی سید فرید سجادی‌حسینی و تهیه کنندگی علی تقی پور در برج میلاد برای خبرنگاران به نمایش درآمد و بعد از آن نشست این سریال با حضور بازیگران و عوامل سریال برگزار شد.

در ابتدای نشست مجری برنامه مازیار فکری ارشاد گفت: قسمت اول مجموعه «مهرآباد» را دیدیم این سریال از شنبه 14 اردیبهشت ماه به روی آنتن شبکه 5 سیما می رود و از عواملی که حضور داشتند خواست به تشریح این سریال بپردازند.
 
علی تقی پور (تهیه کننده) درباره مراحل ساخت مهرآباد گفت: ساخت سریال مهرآباد آذرماه سال 1391 با نام قدیم تهران نو آغاز شد و دو ماه طول کشید تا فیلمنامه کامل شود زیرا امید سهرابی(نویسنده) درابتدا بدون آنکه اطلاعی از قصه داشته باشد شخصیت‌ها را طراحی کرد ضمن اینکه محور ما اخلاق و اصلاح الگوی مصرف بود.

وی در ادامه افزود: قرار شد فیلمنامه‌ای 30 قسمتی طراحی و بعد از آن شخصت ها بهم مرتبط شوند تا تبدیل به درام مورد نظرمان شود.

تقی‌پور با بیان اینکه مهمترین مولفه برای گروه تولید بود، گفت: تلاش بر این بود تا فیلمنامه‌ای استاندارد و جذاب داشته باشیم و اگر توانستیم به فیلمنامه‌ای منسجم و محکمی برسیم کار را شروع کنیم در غیر اینصورت آن را نسازیم که خوشبختانه با توانایی که امید سهرابی داشت شخصیت ها خلق و قصه شکل گرفت و قصه مخاطب پسندی هم نوشته شد.

*اعتقادی به قصه گویی ندارم
در ادامه امید سهرابی نویسنده سریال که در این مراسم حضور داشت درباره اینکه چه مراحلی طی شد ودر طراحی شخصیت پردازی‌ها چه ویژگی هایی مد نظر قرار گرفت توضیح داد: قبل از هرچیز از محمدرضا طلاچیان تشکر می کنم که همواره همراه من بود. همانطور که گفته شد در ابتدا داستانی وجود نداشت زیرا من به قصه گویی اعتقاد ندارم ومعتقدم قصه با شخصیت‌ها شکل می گیرد و به همین دلیل است که تک تک شخصیت ها با خودشان قصه می‌آورند.

وی افزود: با توجه به اینکه شخصیت‌های متعددی داشتیم یک ماه طول کشید تا برای هر یک از این شخصیت ها زبانی مشخص بسازیم زیرا هرکدام از این شخصیت ها دارای طبقات اجتماعی و فرهنگ های متفاوتی بودند.

*به دنبال جنس مکتب بازیگری بودم
در ادامه سید فرید سجادی حسینی(کارگردان) درباره اینکه چه شد کارگردانی سریال را پذیرفت، گفت: علی تقی پور از من دعوت کرد و همانطور که گفته شد در ابتدا فیلمنامه نداشتیم و انگیزه من برای پذیرفتن این سریال از زمانی شروع شد که به مرور با فیلمنامه آشنا شدم ضمن اینکه متوجه شدم این همان کاری است که سال ها علاقمند بودم تا آن را بسازم ضمن اینکه همه شخصیت‌ها برایم قابل احترام بودند.


کارگردان مهرآباد خاطرنشان کرد: این سریال قرار است در 30 قسمت روزهای زوج ساعت 11 شب به روی آنتن شبکه پنج سیما برود.

سجادی حسینی درباره انتخاب بازیگران نیز گفت: ابتدا فکر کردم به دنبال جنس مکتب بازیگری باشم. با تقی پور و سهرابی صحبتهایی داشتیم و شروع کردیم به آوردن آن جنس بازی هایی که علاقمند بودیم و نکته جالب این بود که بازیگرانی که می آمدند باید پیشنهاداتی را هم با خود به همراه می آوردند و در این جا بود که متوجه شدیم همه ما به دنبال یک جنس بازی هستیم.

وی افزود: با این کار جوان شدم زیرا در کنار تیم جوان و هوشمندی بودم مخصوصا بازیگران که دریچه های جدیدی را به روی من باز کرد. به درام کلاسیک اعتقاد دارم
سهرابی نیز درباره انتخاب بازیگران گفت: در فیلمنامه حتی خصوصیات فردی بازیگران نوشته شد ضمن اینکه برای هر نقش سه گزینه را درنظر گرفته بودیم که هر روز سجادی حسینی کنترل می کرد و بزرگوارانه پیشنهادهای ما را می پذیرفت.

وی در ادامه افزود: همانطور که دیدید سرابی، هومن سیدی و ... از بهترین بازیگران تئاتر و مهران احمدی، بهروز شعیبی و ... از بهترین بازیگران سینما هستند.این نکته را هم باید یادآور شوم که دلمان نمی‌خواست از بازیگرانی استفاده کنیم که این نقش ها را تجربه کرده باشند.

سهرابی خاطرنشان کرد: جمع بازیگران باتجربه سینما و تئاتر این امکان را به ما می داد تا خیالمان از نظر شخصیت های قصه راحت باشد.

علی تقی پور تهیه کننده«مهرآباد» درباره تعدد لوکیشن‌ها توضیح داد: زمانی که فیلمنامه در حال نگارش بود از نویسنده خواستم تا در تعداد لوکیشن‌ها، خود را محدود نکند و آنچه را که فکر می کند لازم است را در فیلمنامه بیاورد.

وی در ادامه گفت: فیلمبرداری این سریال یا باید تنها در درون یک آپارتمان انجام می شد و یا باید در لوکیشن های متعدد گرفته می‌شد که در نهایت همین کار را انجام دادیم.
 
سهرابی در پاسخ به این سوال که متن سریال وجهه انتقادی داشت، توضیح داد: آدم نمی‌تواند در جامعه زندگی کند و نقد نداشته باشد. من معتقدم درام باید خیر و شر داشته باشد ضمن اینکه به درام کلاسیک اعتقاد دارم و این چرخه است که درام را به‌وجود می‌آورد.

سهرابی همچنین درباره اینکه چرا نام سریال مهرآباد انتخاب شد گفت: مهرآباد از ریشه مهر می‌آید و به دلیل اینکه ما آدم‌های با اخلاقی هستیم و به آباد کردن اهمیت می‌دهیم این نام انتخاب شد. این نکته را هم باید یادآور شوم که برای ساخت این سریال هیچ محدودیتی نداشتیم .

در ادامه مهران احمدی درباره تغییر نام سریال با شوخی گفت: نو در واژه تهران نو مشکل داشت. شما هم اینقدر گیر ندهید!

نویسنده مهرآباد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تلویزیون تاکیدی بر کمدی بودن سریال داشت زیرا داستان سریال به تلخی هم گرایش دارد، گفت: تلویزیون به هیچ عنوان تاکیدی بر کمدی بودن آن نداشت. باید دید تعریف تلخ بودن و کمدی چیست.کمدی بخشی از یک تراژدی است وما در انتخاب موضوع به عنوان کمدی یا تلخ بودن آن نداشتیم ضمن اینکه مدیریت فیلم و سریال شبکه پنج سیما نهایت همکاری را برای ساخت این سریال انجام داد و با سعه صدر با ما برخورد کردند.

تقی پور همچنین یادآور شد: مهرآباد محصول کار تهیه کننده، نویسنده و کارگردان نیست بلکه محصول کار تک تک دوستان و همکارانی است که صادقانه به این پروژه پیوستند و انرژی مضاعف گذاشتند.

تهیه کننده سریال افزود: بازیگران سریال با همدلی و تلاش تا آخر همراه ما بودند و من فکر نمی کنم تجربه ای به این خوبی را با این بازیگران بتوانم تجربه کنم.
وی درباره مدت زمان فیلمبرداری نیز گفت: حدود هفت ماه و نیم فیلمبرداری این مجموعه طول کشید. در حدود 103 لوکیشن اصلی ، 22 بازیگر اصلی ، 224 بازیگر فرعی داشتیم و 1430 سکانس که کمتر از یک دقیقه تغییر می کرد ضمن اینکه کار را از زمستان آغاز کردیم و به دلیل تعدد بالای لوکیشن کار کمی سخت بود.

*تهیه کننده تعیین کننده است
امید سهرابی(نویسنده)درباره تغییر نام سریال از تهران نو به مهرآباد توضیح داد: تهران نو اسمی است که هنوز هم من آن را دوست دارم اما به ناچار نام آن تغییر یافت.
وی با بیان اینکه علاقمند است تا در درام تجربه های جدیدی داشته باشد، خاطرنشان کرد: جا دارد در همین جا اعلام کنم که علاقمند هستم تا با این گروه دوباره کار جدیدی را شروع کنم.

سهرابی درباره فعالیت جدیدش نیز توضیح داد: تصمیم گرفته بودم بعد از سریال مهرآباد کار جدیدی را به جز نمایش خانگی شروع نکنم. برای این رسانه تصویری کاری را به نام اکباتان شروع کردیم که قصه بسیار خوبی دارد.

این نویسنده همچنین یادآور شد: مشکل سینمای ایران فیلمنامه نیست و بخش عمده ای از آن مربوط به تهیه کننده است زیرا این تهیه کننده است که تعیین کننده است. در سینمای آمریکا بیشتر تهیه کننده ها ،نویسنده هم هستند.

علی سرابی از بازیگران این سریال درباره ویژگی نقش خود گفت: در مدیوم تئاتر بسیار تلاش کردم تا جایگاهی را بدست آوردم و ورود به تصویر نیز برایم جالب بود. سریالی را به کارگردانی مسعود اطیابی کار کرده بودم که برایم تجربه خوبی بود و در زمان ضبط همان سریال امید سهرابی با من تماس گرفت برای همکاری در مهرآباد و به من گفت شش قسمت از این متن را بخوان و بعد درباره پذیرفتن یا نپذیرفتن نقش تصمیم بگیر. من هم دو ساعت و نیم طول کشید تا آن شش قسمت را خواندم و متوجه شدم قصه برایم جالب است و به جرأت می‌توانم بگویم تا به امروز چنین متنی ندیده بودم.

وی در ادامه افزود: بعد از سال‌ها تنها سریالی بود که متنی داشت که قابلیت جذب مخاطب را داشت به همین دلیل آن را پذیرفتم و بعد از شروع کار گفتم این فیلمنامه به اندازه‌ای زیباست که ما تنها باید آن را روایت کنیم.

سرابی گفت: به هرحال این کار برای من تجربه خوبی بود زیرا تجربه کار در تصویر را نداشتم ضمن اینکه در کنار من بازیگران مطرحی بودند که از تک تک آنها چیزهای زیادی آموختم.

گلاره عباسی از دیگر بازیگران این سریال نیز گفت: من در مهرآباد نقش کوتاهی دارم و امروز در این جلسه حاضر شدم تا بگویم خوشحالم از اینکه هنوز هم می شود کارهای آبرومندانه و شریفی برای مردم عزیز ساخت.

مهران احمدی از دیگر بازیگران این سریال با بیان اینکه سر فیلمبرداری این سریال سینوزیت گرفته است، گفت: در اینجا می‌خواهم یادی کنم از داوود امیری تصویربردار، فرزان منطقی صدابردار و دستیارهای کارگردان که تیم کارگردانی درجه یکی بودند.
وی در ادامه افزود: این نکته را هم دوست دارم یادآور شوم که در آخر سریال بعد از شش ماه و نیم کار، 45 دقیقه گریه کردم.

ندا مقصودی بازیگر و همسر نویسنده سریال نیز گفت: زمانی که همسر یک نویسنده باشی برای انتخاب نقش با مشکلاتی روبرو می‌شوی . در چند قسمت اول فیلمنامه شخصیتی به نام تارا وجود نداشت و من نسبت به تجربیات قبلی که با امید داشتم ترجیح دادم سکوت کنم و بعد از چند قسمت شخصیت تارا اضافه شد و امید به من گفت متن مربوط به تارا را بخوان و وقتی آن را خواندم بسیار دوست داشتم و پذیرفتم.

وی افزود: جا دارد از علی تقی‌پور تشکر کنم زیرا ایشان سابقه کار تلویزیونی و تئاتری من را ندیده بودند و به نوعی ریسک کردند و این نقش را به من دادند. بهترین نقشی بود که تا به امروز بازی کرده بودم.

بهاره ریاحی بازیگر دیگر سریال گفت: مهرآباد اولین تجربه سریالی من در تلویزیون بود . من در این سریال نقش منشی به نام فراهانی را ایفا می کنم.
سمیرا ذکانی بازیگر نیز گفت: تنها در یک جمله می گویم با گذشت یک سال از زمانی که فیلمبرداری سریال تمام شده است فکر می کنم همه ما دلمان برای سریال تنگ می شود.

مسعود میرطاهری بازیگر دیگر سریال گفت: من از آخرین نفراتی بود که به سریال پیوستم. امید سهرابی نقش را برایم توضیح داد، آن را دوست داشتم زیرا همه اتفاقات سریال را هاتف بوجود می‌آورد.

وی ادامه داد: نقش برایم جذاب بود زیرا این شخصیت در همه جا حضور داشت. برایم بسیار دوست داشتنی بود که به این گروه پیوستم.این نکته را هم باید یادآور شوم که ریسک بزرگی است که بازیگری را نشناسی و نقشی را به او بسپاری.
داوود امیری تصویربردار سریال نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: به جز من همه عواملی که در این سریال حضور داشتند آدم‌های جسور و با انگیزه‌ای بودند. من در کار آدم بداخلاقی هستم و در همین جا بابت همه بداخلاقی هایم از دوستان عذرخواهی می‌کنم.
وی افزود: مهرآباد از معدود کارهایی است که خاطرات خوبی از آن دارم. این کار بسیار سخت بود اما به دلیل اینکه در گروه همدلی وجود داشت برای همه لذت بخش بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز