برنامه« پایش» از طرح جامع مسکن اجتماعی و حمایتی خبر داد

۱۳۹۲/۰۸/۲۷ - ۱۳:۴۴:۵۲
کد خبر: ۱۴۸۵۸۰
برنامه« پایش» از طرح جامع مسکن اجتماعی و حمایتی خبر داد
مشاور وزیر راه و شهرسازی یکشنبه میهمان برنامه پایش بود که از کلیات طرح جامع مسکن اجتماعی و حمایتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی سیما، مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان کلیات طرح جامع مسکن اجتماعی و حمایتی در برنامه پایش یکشنبه ۲۶ آبان ماه از اعلام جزئیات این طرح در زمانی اندک از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

وی در این برنامه همچنین از پایبندی دولت یازدهم نسبت به تعهدات دولت قبل در حوزه مسکن مهر خبر داد و اضافه کرد: دولت تدبیر و امید به تمامی تعهدات باقیمانده از دولت قبل در حوزه مسکن مهر که شامل حدود ۱. ۲ میلیون واحد عمل می‌کند. اگر چه دیگر در این حوزه ثبت نامی وجود ندارد و قطعا ثبت‌نام جدید برای مسکن مهر کلاهبرداری است.
حسین عبده تبریزی در ادامه به اشکالات زیربنایی و روبنایی طرح مسکن مهر اشاره کرد و افزود: حتی افرادی که مسکن خود را تحویل گرفته‌اند با مشکلاتی همچون مدرسه، حمل و نقل، جاده و... روبرو هستند.

وی اضافه کرد: اکنون وزارت راه و شهرسازی طرح مسکن اجتماعی و حمایتی را در برنامه خود دارد که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. در این طرح افراد به سه گروه تقسیم خواهند شد گروه اول شامل اشخاصی است که بدون هر گونه پشتوانه مالی و پس اندار درصدد تهیه مسکن هستند دولت موظف به حمایت از این دسته از افراد است و تلاش می‌کند تا با انبوه سازی برای این گروه مسکن مورد نیاز تهیه نماید.

وی گروه دوم متقاضیان مسکن را مردمی دانست که تا حدودی پس انداز دارند و می‌توانند با استفاده از وام‌های کم بهره خانه دار شوند و اضافه کرد: با تقویت بازار ثانویه رهن می‌توان بانک‌ها را تقویت کرد تا به خریداران وام‌های کم بهره در اقساط بلند مدت داده شود.

این استاد دانشگاه در ادامه راه اندازی بازارهای ثانویه رهن را از بهترین راه کارهای خانه دار شدن مردم دانست و افزود: قبل از انقلاب وام‌های ۲۵ ساله برای خرید مسکن وجود داشت که متاسفانه هم اکنون بانک‌ها از ارائه چنین خدماتی عاجزند و باید سازوکارهایی اندیشیده شود که بانک‌هایی غیر از بانک مسکن وارد فرایند پرداخت وام مسکن شوند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در زمینه آینده بازار مسکن پیش بینی کرد: از اول فروردین بازار مسکن دوباره جان تازه‌ای بگیرد و اضافه کرد: رکود اخیر بازار مسکن ناشی از خوابیدن سفته بازی در این بازار است و دولت با ایجاد زمینه‌های تنبیهی و تشویقی باید این بازار را به تعادل برساند.

وی تاکید کرد: هیچگونه از تسهیلات گذشته بانکی همچون وام بیست میلیونی بانک مسکن و وام ساخت تغییر نکرده و همچنان‌‌ همان سازوکار‌ها ادامه دارد. اگر چه بانک‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و معوقات بسیار دست به عصا حرکت می‌کنند.

مالیات بر زمین‌های بایر از جمله راهکارهایی بود که مشاور وزیر راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن پیشنهاد کرد و افزود: فرهنگسازی در زمینه سرمایه گذاری‌های بلند مدت نیز راهی کارآمد در کنترل این بازار خواهد بود. همچنین مشوق‌های مالیاتی برای موجرانی که خانه‌ای خود را به صورت چند ساله اجاره می‌دهند از راه‌های دیگر کنترل بازار است.
این استاد دانشگاه از اجاره نشینی ۳۰ درصدی از مردم ایران خبر داد و گفت: در کشوری مانند ایران که نرخ تورم حرکتی رو به رشد دارد به افراد توصیه می‌کنم در صورت توانایی خرید مسکنی کوچک حتی در نقطه‌ای دور از شهر نیز می‌تواند برای آن‌ها مقرون به صرفه باشد و اگر تمکن مالی ان‌ها نیز در این حد نیست می‌توانند در بازار سهام مسکن سرمایه گذاری نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز