مدیرکل هواشناسی استان

افزایش دمای هوا در آذربایجان‌شرقی طی ۶۰سال گذشته بی‌سابقه بود

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۸:۳۰:۵۵
کد خبر: ۶۹۲۵۳
افزایش دمای هوا در آذربایجان‌شرقی طی ۶۰سال گذشته بی‌سابقه بود
امیرشاهرخ حسنعلیزاده گفت:عدم بارش باران در سه ماهه اول سال زراعی ( از ابتدای مهرماه تا آخر آذرماه سال 89 ) و افزایش دمای در ماه اخیر در 60 سال گذشته بی سابقه بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز، مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان با اشاره به اینكه در 10سال اخیر به علت افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های زیست محیطی توسط دنیای پیشرفته متوسط دمای كره زمین حدود هشت دهم درجه سانتیگراد افزایش یافته و شاهد افزایش یك درجه‌ای دمای آب اقیانوس‌های جهان هستیم افزود: طوفان‌های آمریكا ، اقیانوسیه و حتی در مورد اخیر در كشور روسیه نشانگر تغییر اقلیم در جهان و وارد آمدن خسارات جانی و مالی در كشورهای مختلف است.

وی با بیان اینکه این تغییر اقلیم در قسمت‌های جنوب و جنوب شرق كشور همواره وجود داشته و از مرکز ایران فراتر نمی رفت به تضعیف سیستم پرفشار خزر اشاره نموده و افزود : جنب حاره ای و زبانه کم فشار استوایی در سال‌های اخیر مرکزکشور را در نوردیده و با گذر از مرکز کشور، منطقه شمال‌غرب كشور و کشور همسایه ارمنستان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

حسنعلیزاده به کاهش 6 درصدی بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته در استان اشاره نموده و گفت: براساس گزارش های دریافتی، بخش زراعی شهرستانهای میانه، مراغه و سراب به ترتیب با 28 ، 19 و 18 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته، بیشترین آسیب ها را متحمل گشته اند.

مدیر كل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت ایستگاههای هواشناسی و اطلاعات مربوط به تغییرات آب‌و‌هوایی برای کشاورزی استان گفت: اداره کل هواشناسی استان جهت تجهیز و راه اندازی ایستگاه های هواشناسی سینوپتیک در استان به شرط تامین اعتبار مشکلی ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز