مابین ایران و ترکیه؛

صورت‌جلسه همکاری‌های صنعتی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی استانداران مرزی امضا شد

۱۳۹۱/۰۸/۲۹ - ۱۸:۳۵:۵۶
کد خبر: ۱۰۷۰۴۶
صورت‌جلسه همکاری‌های صنعتی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی استانداران مرزی امضا شد
صورت‌جلسه همکاری‌های صنعتی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی در چهارمین اجلاس استانداران مرزی دو کشور ایران و ترکیه امضا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، صورت‌جلسه همکاری‌های صنعتی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی در چهارمین اجلاس استانداران مرزی دو کشور ایران و ترکیه که به مدت دو روز با حضور معاون امور بین الملل رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر توسعه جمهوری ترکیه در استان آغری این کشور برگزار شد توسط استاندار آذربایجان غربی و استاندار آغری امضا شد.

بر اساس این گزارش هیات‌های فنی و کارشناسی دو کشور ایران و ترکیه در این اجلاس در چهار کمیته صنعت، حمل و نقل و گمرکات، تجارت مرزی و کمیته فرهنگی، علمی و ورزشی به بحث و تبادل نظر در ارتباط با موارد مختلف و راهکارهای افزایش مناسبات همه جانبه پرداختند.

احداث شهرک صنعتی مشترک در منطقه ساری سو، ارزیابی و انطباق استاندارد محصولات تولیدی و ایجاد همکاری های جدید در خوشه‌های صنعتی به همراه سازماندهی این خوشه‌ها از جمله مصوبات کمیته صنعت است.

همچنین در کمیته تجارت مرزی مواردی از قیبل بازگشایی و فعال سازی بازارچه‎‌های مشترک سرو- اسن دره، کوزه رش- گلینچک و ساری سو- گوربولاخ مطرح شد و جمهوری ترکیه متعهد شد که تا آینده نزدیک گمرک کوزه رش- گلینچک را فعال کند.

در کمیته حمل و نقل و گمرکات نیز ضمن مطرح شدن مشکلات و موانع ارتقای همکاری‌های گمرگی، طرفین توافق کردند تا این مشکلات را هر چه سریع‌تر رفع کنند و به یک رویه مطلوب در امور گمرکی برسند.

در مورد توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی و فرهنگی نیز طرفین بر ادامه همکاری‌های علمی بین دانشگاهی از قبیل تبادل دانشجو و تبادل استاد، اجرای طرح‌های مشترک علمی، برگزاری سمپوزیوم‌های مشترک و همکاری در زمینه مسابقات ورزشی و فعالیت‌های فرهنگی مشترک تاکید کردند.
 

نظر شما