استاندار آذربایجان غربی درخواست کرد

ضرورت آماده سازی فضای عمومی برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه

۱۳۹۲/۱۲/۲۱ - ۱۸:۴۹:۴۳
کد خبر: ۱۷۳۵۶۲
ضرورت آماده سازی فضای عمومی برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه
سعادت گفت: از مدیران و مسوولان استان انتظار می رود كه با اطلاع رسانی و آگاه سازی، فضای عمومی استان را برای پذیرش و اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه آماده كنند.

استاندار آذربایجان غربی در جلسه اعضای استانی شورای منطقه ای مدیریت آبخیز دریاچه ارومیه تاكید كرد: از مدیران و مسئولان استان انتظار می رود كه با اطلاع رسانی و آگاه سازی، فضای عمومی استان را برای پذیرش و اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه آماده كنند و زمینه های مشاركت مردم را در این موضوع بیش از پیش فراهم سازند.

به گزارش خبرنگار برنا از آذربایجان غربی، سعادت در این جلسه سه ساعته كه صبح امروز با حضور اعضای استانی شورای منطقه ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، افزود: مصوبات 19 گانه كارگروه تخصصی نجات دریاچه ارومیه باید به‌عنوان محور اقدامات دستگاه های دولتی ذی‌ربط استان در این قرار گیرد.

وی ادامه داد: از دستگاه های مرتبط با بحث نجات دریاچه ارومیه انتظار می رود كه طرح ها و اقدامات پیش بینی شده خود، همراه با برآورد هزینه و اثربخشی اجرای طرح را در ارتباط با مصوبات 19 گانه احیای دریاچه ارومیه در جلسه شورای منطقه ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه ارائه دهند تا تصمیمات لازم در مورد تامین اعتبار طرح ها و سایر موانع و مشكلات اتخاذ شود.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: جناب آقای دكتر روحانی ریاست محترم جمهور تاكید ویژه ای بر احیای دریاچه ارومیه دارند لذا در راستای تامین اعتبار طرح های قطعی شده و اثربخش برای نجات این دریاچه اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

سعادت در ادامه با تاكید بر اینكه باید جلوی مسائل تشدید كننده بحران دریاچه ارومیه در استان گرفته شود، افزود: عدم مدیریت و كنترل در مصرف منابع آب، وجود چاه های آب غیرمجاز و فاقد پروانه بهره برداری، عدم تعادل بین دام و مرتع در استان، بحث شور شدن آب و پدیده شن های روان از جمله مسائل و موضوعاتی است كه باید برای رسیدگی به آنها تصمیمات و اقدامات لازم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گیرد.

وی افزود: در بحث نجات دریاچه ارومیه بیشتر باید به سمت مدیریت و كنترل و صرفه جویی در مصرف آب در بخش كشاورزی با همكاری و مشاركت خود كشاورزان پیش رویم چرا كه موضوع انتقال آب بین حوزه ای، راهكاری بلندمدت است كه به‌صورت تدریجی اجرا خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: برای مثال در سال های گذشته شاهد افزایش سطح زیركشت اراضی از 150 هزار هكتار به 450 هزار هكتار بوده ایم كه باید در جهت كاهش و جلوگیری از توسعه بی رویه در این بخش و همچنین اصلاح الگوهای كشت و آبیاری در اراضی كشاورزی اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به اهمیت ارائه گزارش های تفکیکی درباره سطح زیرکشت اراضی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه ادامه داد: جهاد کشاورزی باید این وظیفه را بر عهده بگیرد و گزارش های کامل تفکیکی را در خصوص میزان و نوع محصولات زراعی ارائه دهد تا بتوانیم برای کاهش سطح زیرکشت به صورت دقیق برنامه ریزی کرده و آن را به سرعت عملیاتی کنیم.

سعادت همچنین گفت: یكی از اهداف مهمی كه با موضوع نجات دریاچه ارومیه نیز ارتباط پیدا می‌كند، تغییر رژیم اشتغال مردم از كشاورزی به سایر بخش ها مانند صنعت، خدمات، بازرگانی و تجارت است ولی برای رسیدن به این هدف باید سازوكارهای لازم را مهیا سازیم تا به معیشت مردم ضربه ای وارد نشود و شهروندان از این موضوع متضرر نشوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد سیاست اقتصاد مقاومتی خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتی، چارچوبی راهگشا و راه حل برون رفت از موانع و مشكلات پیش روی توسعه اقتصادی كشور است كه باید سرلوحه تصمیمات و اقدامات مسوولان قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در همین راستا تمام دستگاه های دولتی استان باید برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و پیشبرد سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در این زمینه، برنامه ریزی كنند.

در این جلسه اعضا به ارائه گزارش برنامه های خود در ارتباط با اجرای مصوبات 19 گانه احیای دریاچه ارومیه پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز