استاندار آذربایجان غربی:

احیای دریاچه ارومیه از اولویت‌های اصلی دولت است/ نجات دریاچه ارومیه امکانپذیر است

۱۳۹۳/۰۲/۲۹ - ۱۶:۰۵:۱۰
کد خبر: ۱۸۸۹۰۸
احیای دریاچه ارومیه از اولویت‌های اصلی دولت است/ نجات دریاچه ارومیه امکانپذیر است
سعادت با بیان اینكه احیای دریاچه ارومیه از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید است، گفت: نجات دریاچه ارومیه امکانپذیر است و وضعیت نگران کننده نیست، فقط همت و تلاش می‌طلبد.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینكه احیای دریاچه ارومیه از اولویت‌های اصلی دولت تدبیر و امید است، افزود: نجات دریاچه ارومیه امکانپذیر است و وضعیت نگران کننده نیست، فقط همت و تلاش می طلبد.

به گزارش خبرنگار برنا از ارومیه، سعادت شب گذشته در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی، باغبانی، نهاده ها، دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی در ارومیه افزود: اگر ما بتوانیم زراعت حاشیه دریاچه ارومیه را مدیریت کرده و با بهره گیری از نیروی مردم و مشارکت کشاورزان، آنها را به سمت آبیاری های نوین هدایت کنیم بسیاری از مشکلات رفع می شود.

وی ادامه داد: در آخرین جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه، تشکیل کمیته ای به تصویب رسید تا خروجی های مطلوب برای احیای دریاچه ارومیه در محیط زیست، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی را جمع بندی و به دولت ارائه کند.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید بحران دریاچه ارومیه را در اولویت قرار داده راه حل برون رفت از این مشکل با بررسی های علمی و تخصصی راه حلی بسیار آسان‌تر از چیزی که تصور می‌شد اعلام شد.

وی ادامه داد: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه باید راندمان آبیاری افزایش پیدا کند و صرفه جویی در مصرف آب نیز بالا باشد و در قبال این کار کشاورزی نیز باید در مناطق دیگری از استان از جمله شمال استان ترویج و انجام شود.

استاندار آذربایجان غربی گفت: با جلوگیری از توسعه كشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، توسعه کشاورزی در اراضی حاشیه ارس و منطقه آزاد تجاری ماکو می تواند بسیار مطلوب باشد، زیرا این مناطق از آب و بسترهای مناسبی برخوردارند.

وی با اشاره به ظرفیت های منطقه آزاد تجاری ماكو برای سرمایه گذاری افزود: هم اکنون درصدد ایجاد فرودگاه در این منطقه و سایر بسترها برای تسهیل حضور سرمایه گذاران هستیم و با توجه به زیرساختهای دامی و صنعتی موجود در منطقه آزاد تجاری ماکو این منطقه می تواند نقش بسزایی در توسعه اشتغال و بهبود معیشت و در آمد مردم منطقه داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه را امكان پذیر دانست و گفت: جلوگیری از تبخیر بیش از حد آب، کشت های جایگزین و تغییر الگوی کشت، استفاده از بذرهای پربازده در مبحث چغندرقند، لایروبی مسیر رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه، کاهش سطح زیر کشت محصولات آب بر در زیر حوضه دریاچه ارومیه و بهره گیری از آبیاری نوین در این بخش جزو عوامل مهم و تاثیرگذار در رفع بحران دریاچه ارومیه است.

ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی، باغبانی، نهاده ها، آبیاری، دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی روز یکشنبه با حضور استاندار آذربایجان غربی، معاونان استاندار و جمعی از مدیران جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان بخش های یاد شده از استان های کشور و بیش از 20 کشور جهان در محل نمایشگاه های دایمی ارومیه واقع در پارک جنگلی گشایش یافت.

در این نمایشگاه بیش از 70 موسسه داخلی و نمایندگان موسسات و شرکت های خارجی حضور دارند که 60درصد آنان در بخش کشاورزی و 40 درصد در بخش دامپروری فعال هستند.

گفتنی است در ادامه این مراسم استاندار آذربایجان غربی به همراه معاون سیاسی و امنیتی و معاون برنامه ریزی استاندار به مدت بیش از سه ساعت از این نمایشگاه بازدید کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز