گزارش برنا از جلسه شورای اداری استان

سه ماه از نامگذاری امسال به عنوان جهاد اقتصادی گذشت؛ در استان چه کرده ایم؟

۱۳۹۰/۰۴/۰۱ - ۱۳:۵۲:۵۸
کد خبر: ۵۸۵۴۵
سه ماه از نامگذاری امسال به عنوان جهاد اقتصادی گذشت؛ در استان چه کرده ایم؟
سه ماه از نامگذاری امسال به عنوان جهاد اقتصادی گذشت؛ در استان چه کرده ایم؟

سرویس استان‌های برنا / مهدی کاظم زاده

به گزارش برنا از ارومیه، چند ماهی می شود که از فرمان جهاد مرجع تقلید شیعیان جهان در زمینه اقتصادی می گذرد، ولی به نظر می رسد استاندار آذربایجان غربی اصلا از اوضاع جاری در این زمینه راضی نبوده که بعد از گذشت سه ماه از نامگذاری سال جهاد اقتصادی، تمامی مدیران استان را به بالاترین مجمع مدیران، یعنی شورای اداری استان دعوت و دوباره به بازگویی ضرورت های توجه به الزامات نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری پرداخت، به عنوان مثال این را می توان از آماری که رییس گمرکات استان در ابتدای این شورا از میزان صادرات غیر نفتی استان ارایه کرد، فهمید، آماری که تقوی ارایه داد، نشان از آن دارد که با وجود رشد 6 درصدی، میزان صادرات غیر نفتی از استان در دو ماهه نخست سال جاری كه 90 میلیون دلار بود که با پیشبینی افزایش بیست درصدی صادرات از یک میلیارد دلار سال 89 به یک میلیارد و دویست میلیون دلار سال 90، این رقم به سختی محقق می شود، این در حالی است که این مقدار قبل از نامگذاری سال جهاد اقتصادی تعیین شده بود و برای تحقق بیشتر از اینها مدیران کمر همت راببندند که حرکتی جهاد گونه می طلبد.

در این آمار مشخص شد که آذربایجان غربی با وجود هشت كمرگ رسمی و شش بازارچه در دوماهه نخست امسال 212 میلیون دلار واردات داشته که توازن مبادلات تجاری از كمرگات استان به سمت واردات است تا صادرات.


البته نحوه آمار دهی مدیرکل تربیت بدنی از مقایسه ساخت و ساز فضای ورزشی شش سال اخیر با 63 سال قبل از آن در نوع خود جالب به نظر می رسید.

وی که این مقایسه را از 1320 که نخستین ورزشگاه در استان ساخته شده تا 1383، با شش ساله اخیر انجام داد، گفت: در شش سال، دو برابر کل ۶۳ سال، فضای ورزشی ساخته شده و این در حالی است که برخی فقط بر روی کاغذ بوده و برخی نیز در حال تبدیل شدن به پروژه های چندین ساله است که خود وی در بخش دیگری از مطالبش این دیدگاه را با ارایه آمار سرانه ورزشی استان تایید کرد.

مدیرکل تربیت بدنی آذربایجان غربی می گفت که در حال حاضر سرانه ورزشی در استان 53 سانتی متر است و در آینده در صورت تکمیل، به 75 سانتیمتر می رسد.

ملا احمدی به سازمان یافتن یکصدهزار نفر در قالب هیات های ورزشی استان اشاره کرده و گفت: از این لحاظ در بررسی شاخص ها در رتبه هفتم کشور قرار داریم.

وی که ظاهرا روی امکانات گذاشته شده در اختیار ورزشکاران حرفه ای استان حساب باز نکرده و فقط به استعداد آنان امید دارد، گفت: در المپیک 2008 چین یک نفر از 54 ورزشکار کشور، اعزامی از آذربایجان غربی بود که در المپیک 2012 لندن 5 سهمیه از حدود 62 اعزامی را کسب می کنیم.

عباس نژاد، مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان نیز دقایقی، از اوضاع زیست محیطی نا امید کننده آذربایجان غربی گزارش داد در حالی که در آن هیچ اشاره ای به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و آخرین اقدامات انجام شده در مورد آن نکرد.

عباس نژاد اوضاع زیست محیطی استان را نامطلوب دانست و گفت: از بین رفتن سالانه دو میلیارد متر مكعب خاك باعث شده که سرعت کویری شدن استان بسیار بالا باشد.

وی از بین رفتن گونه ها در استان را شاخص منفی دیگر این حوزه ارزیابی کرد و تصریح كرد که طبق میانگین جهانی، هر 400 سال یك گونه از بین می رود و این در حالی است كه درآذربایجان غربی به ازای هر 100 سال پنج گونه را ازدست میدهیم كه این میانگین دركشور، از بین رفتن 10 گونه برای هر 100 سال است.

این مسئول راهكار حفظ محیط زیست را توسعه پایدار در این حوزه دانست و خاطرنشان كرد که برای تحقق این امر باید تحقیق و مطالعه در زمینه محیط زیست و گسترش حمل و نقل عمومی در استان جدی گرفته شده و از سویی برای ایجاد درآمد و اشتغال در این حوزه و عقب نماندن از نورم های جهانی در زمینه تنوع زیستی گیاهان و حیات وحش، جذب سرمایه گذار ضروری است.

عباس نژاد به بالا بودن میزان نشر آلاینده های CFC در استان اشاره کرد و ادامه داد: باید به فکر ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها باشیم.

وی تاکید کرد که باید از محیط زیست حفاظت کرد و نه حمایت.

جلال زاده استاندار آذربایجان غربی هم در آغاز جلسه شورای اداری، از شهید قربانعلی کوچری، نخستین فرماندار شهید جمهوری اسلامی ایران که این روزها سی و یکمین سالگرد شهادتش بود، یادی کرد و در حضور همسر و دو فرزندش ارزش ها و آموزه های انقلاب را همچنان زنده و پابرجا دانست.

وی سخنان خود را بعد از شنیدن گزارشات مدیران کل در جلسه و یادداشت برداری از برخی نکات صحبت های این سه مدیرکل، آغاز کرد و در ابتدا کلی از ضرورت های نامگذاری سال 90 بعنوان سال جهاد اقتصادی و اعتماد رهبری به توانایی های مجموعه دولت سخن گفت و به شرعی و قانونی بودن این حکم اشاره کرد و گفت: ما همه مقلد مقام معظم رهبری هستیم که وی نیز فرمان جهاد اقتصادی را صادر نموده اند.

جلال زاده برای متقاعد کردن مدیران کل استان فقط اصطلاح «صدور حکم جهاد از سوی رهبری» را به کار نبرد که مضمون این جملات استاندار همه تاکید بر عمل به دستورات رهبری و تلاش در جهت جهاد کردن در زمینه اقتصادی بود.

رییس شورای اداری استان در ادامه از مجلس گلایه کرد که با توجه به تورم امسال نسبت به سال گذشته، بودجه استان فقط 16 درصد افزایش یافته و به رقم 236 میلیارد تومان رسیده و این برای یک استان نسبتا محروم رشد مناسبی نیست.

جلال زاده که قبلا در سفر به شاهین دژ، در گفتگو با خبرنگاران، افزایش حداقل 30 تا 40 درصدی در بودجه را پیش بینی کرده بود و با رشد 16 درصدی مواجه شده بود، گفت: لایحه خوبی به مجلس رفت، ولی مجلس تصویب نکرد و امسال افزایش کمی در میزان بودجه داریم.

استاندار آذربایجان غربی با توجه به این اوضاع، مدیران را به صرفه جویی در منابع و امکانات توصیه کرد و گفت که باید در سال جهاد اقتصادی همت کنید که با این منابع محدود کارهای جهادی انجام دهید.

وی که به مقدس بودن و شرعی بودن نامگذاری سالی با عنوان جهاد اقتصادی تاکید داشت، گفت: مراجع ما از عنوان جهاد برای تهدید مقابله با حکومتهای ظالم استفاده می کردند و امروز دقت و ظرافت انتخاب این عنوان برای سال 90 از سوی مقام معظم رهبری، صدور حکم جهاد در زمینه اقتصادی است که ماهم چون مقلد رهبری هستیم باید اطاعت کرده و با تمام وجود وارد میدان شویم و منتظر دستور و بخشنامه و جلسات متعدد و غیره نباشیم و راسا وارد عمل شویم.

جلال زاده ایده پردازی، ابتکار و خلاقیت، مردم داری و برخورد شایسته را از جمله شاخصه های مدیران موفق در استان دانست و مدیریت زمان و منابع می تواند موفقیت مدیر و مجموعه تحت مدیریتش را در پی داشته باشد.

این مسئول سود مدیریت زمان در اجرای پروژه ها را بالاترین سود مالی برای دستگاهها دانست و این را هم گفت که در بسیاری از پروژه های مشکل دار استان، مشکل اعتبارات نداریم و مدیران با مدیریت صحیح می توانند مشکل پروژه ها را حل کنند که در این صورت مردم هم از عملکرد بموقع شما راضی خواهند بود.

استاندار از برخی مدیران که نامشان را نبرد، به خاط نداشتن ارتباط مستمر و هفتگی با مردم گلایه کرد و گفت: افرادی هستند که در ملاقات مردمی مراجعه می کنند، اظهار می کنند که توانسته اند استاندار را سه بار ببینند ولی حتی یک بار هم آن مدیرکل را ملاقات نکرده اند.

رییس شورای اداری استان همه دستگاههای استان را موظف کرد تا یک روز خاص را برای ملاقات مردمی و بررسی مشکلات آنان اختصاص دهند و گزارش آن را به بازرسی استانداری منعکس کنند.

استاندار آذربایجان غربی خطاب به مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی استان تاکید کرد که جهاد و تلاش را باید از خودمان شروع کنیم، در ادامه گفت: رییس جمهور به دیگران در مورد سفر به شهرستانها توصیه می کرد و این امر را از خود شروع کرد و ما هم وظیفه داریم با حضور بیشتر در شهرها و مناطق محروم استان بیشتربا مسائل و مشکلات مردم از نزدیک آشنا شویم و برای حل این مشکلات تلاش کنیم.

وی که از اوضاع نابسمان روابط عمومی ادرات و سازمانهای استان در اکثر آنها به واسطه روابط عمومی جوانش در کم توانی، غیر فعال بودن و عدم توانایی پاسخگویی به رسانه ها و مردم درباره عملکرد و غیره مطلع است، به مدیران دستگاهها دستور داد تا فکری به حال روابط عمومی خود بکنند، که خود، در اولین گام دستور اختصاص ردیف بودجه خاص برای تجهیز و احیای روابط عمومی ها را داد.

جلال زاده دوری گزینی مدیرانش از شائبه های انتخاباتی را خواستار شد و گفت: وقت و تلاش خود را صرف جهاد اقتصادی کنید و از سیاسی کاری در امور هم بپرهیزید.

استاندار آذربایجان غربی همچنین از آغاز دور جدید سفرهای خود، به همراه معاونین و مدیران دستگاه های اجرایی استان به تمامی شهرستان های استان در یک ماه آینده وقبل از ماه مبارک رمضان را خاطر نشان کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده درهرهفتهبهچهارشهرستانسفرمیکنیمکه تا قبل از ماه رمضان یک دور تمام شده و دور بعدی از شهریور ماه آغاز می شود که یک نهضت خدمترسانی راه می افتد و کاستی شهرستانها را بررسی می کنیم.

در پایان این جلسه نیز استاندار از مدیران کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کار و امور اجتماعی و آب و فاضلاب شهری، جدای از موفقیت یا عدم موفقیت، بخاطر بیشترین سفر شهرستانی تقدیر کرد.

هر چند یکی از این مدیران در سایت اطلاع رسانی سازمان تحت مدیریتش، در تیتر خبر نوشته است: لوح مدیر برتر استانی به مدیرکل تعلق گرفت!

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز