فعالیت های علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی مایه امید نظام است

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۷:۵۶:۱۴
کد خبر: ۶۸۰۴۶
فعالیت های علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی مایه امید نظام است
با نزدیک شدن به سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی گروهی از مسوولان استان آذربایجان غربی از فعالیت های این نهاد انقلابی در استان تقدیر کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا، در پی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در سال 59 مبنی بر تشكیل ستاد انقلاب فرهنگی، ستاد مزبور در جلسه مورخ 16مرداد 59 برای تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به عنوان یك نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تأسیس كرد.

پس از تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه این نهاد در تاریخ 11آذر 65 مورد تجدید نظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشاركت در مدیریت اداره دانشگاه ها و تاكید بر انجام فعالیت های فرهنگی و تحقیقاتی برای اسلامی شدن دانشگاه ها به تصویب رسید.

بار دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنایت به شرایط جدید دانشگاه ها در تاریخ 22 آبان 69 مصوبه ای را به تصویب رساند كه در آن جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی كشور معرفی شد.

در این مصوبه دو وظیفه عمده انجام تحقیقات علمی و فعالیت های فرهنگی همچنان بعهده این نهاد است.
 
جهاد دانشگاهی در آذربایجان غربی نیز عصاره کاملی از این نهاد انقلابی در بعد استانی است طوری که این نهاد انقلابی هم اینک در عرصه های گوناگون، علمی فرهنگی، تحقیقاتی و پژوهشی دستاوردهای بسیاری را به مردم استان تقدیم کرده است.

فعالیت های جهادی این نهاد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب از رویش های واقعی انقلاب است تحسین مسوولان استانی را در پی داشته است که در گزارش پیش رو به برخی از ابراز دیدگاههای آنها پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام و مسلمین محمدحسین خوبیاروند مسوول ستاد عقیدتی سیاسی لشكر 64 ارومیه، درباره عملكرد و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در رسیدن به اهداف خود در زمینه‌های ارتقا و اعتلای فرهنگ قرآنی و نظام می گوید: قطعا تاكنون جهاد دانشگاهی به عنوان یك نهاد انقلابی و تلاشگر فعالیت‌های پویا و سازنده‌ای برای پیشرفت میهن به دست جوانان با استعداد كشورمان انجام داده است.

وی درباره تأثیرگذاری جهاد دانشگاهی در زمینه‌های قرآنی و فرهنگی و همچنین علمی می افزاید: این نهاد فعال توانسته در زمینه‌های قرآنی، فرهنگی و علمی مؤثر واقع شود و در پیشرفت علمی ایران با پشتكار و همت با جذب نیروی جوان برای دستیابی به قله‌های ترقی تلاش و كوشش داشته باشد.

این مسوول با بیان اینكه درخشش جهاد دانشگاهی در عرصه‌های علمی نشانگر ظرفیت بالای نخبگان در كشور است، پشتیبانی و حمایت از نهادهایی چون جهاد دانشگاهی را از ضروریات می داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصائبی مدیر كل جدید اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز با اشاره به توانمندی‌های والای جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف جامعه، می گوید: واژه جهاد‌ دانشگاهی خود نمایانگر وظیفه اعضای این نهاد است كه باید در تمام عرصه های علمی و دینی پیشقدم و پیشرو باشند تا وضعیت فعالی جامعه را به شرایط آرمانی برسانند.

به عقیده وی جهاد علمی در تمام زمینه‌های علمی و تحقیقاتی كشور مشهود و نمایان است اما از آن جایی كه جهاد دانشگاهی اصلی‌ترین چرخه علمی و پژوهشی است باید از این شرایط بالاتر رفته و به كمال برسد.

مدیر كل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، در مورد دست‌یابی جهاد دانشگاهی به اهداف خود در زمینه قرآنی در میان دانشجویان خاطرنشان کرد: با توجه به این كه متولیان امور قرآنی در جامعه چند دستگاه است، باید تمام این ادارات و ارگان‌ها در كنار یكدیگر و هماهنگ باهم عمل كنند كه جهاد دانشگاهی با رعایت این موازین موفق به كسب موفقیت‌های فراوانی شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: در صورتی كه فعالیت‌های قرآنی، دینی و علمی جهاد دانشگاهی برای عموم مردم واضح و مبرهن باشد می‌توان شاهد استقبال بیشتر جوانان و دانشجویان از این نهاد بود.

مدیر كل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با اشاره به بودجه اندك دولتی جهاد دانشگاهی یادآور شد: تعریف بودجه برای مباحث فرهنگی چندان حائز اهمیت و مهم نیست چرا كه بودجه اقدامات فرهنگی را می‌توان پس از ارائه و بروز در جامعه، از طریق نهادها و ارگان‌های مرتبط با آن مبحث دریافت كرد و حتی می‌توان به سوی افراد خیر در زمینه‌های دینی و فرهنگی رفت تا از این‌گونه استعدادها بهره بیشتری برد.
 
حجت‌السلام والمسلمین صفر یوسف‌زاده امام‌جمعه چالدران هم در توصیف خدمات جهاد دانشگاهی می گوید: این نهاد علمی و انقلابی ظرفیت مناسبی برای توسعه مباحث فرهنگی و اشاعه فرهنگ دینی و دانشگاهی در جامعه ایجاد كند.

به اعتقاد وی جهاددانشگاهی در رشد و توسعه مسایل اصیل فرهنگی دانشگاهی بستری مناسب در دانشگاه‌های منطقه فراهم كرده است.

وی عملكرد جهاد دانشگاهی را در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و در بخش فن‌آوری رضایت‌بخش اعلام كرد و گفت: این نهاد سازنده در تولید علم و تفكر علمی در بین قشر جوان و دانشجو به صورت مثبت و سازنده عمل كرده است.

حجت‌الاسلام یوسف‌زاده، افزود: جهاد دانشگاهی یك نهاد انقلابی است كه به صورت مجاهدانه و جهاد‌گونه در بخش‌های فرهنگی، دینی اجتماعی و فن‌آوری پیشرفت چشمگیری داشته كه در بعضی از مسایل علمی نیز یك گام جلوتر از بقیه نهاد‌ها و سازمان‌ها بوده است.

بنا بر اظهارات وی از سازمان‌ها و نهادهای دیگر دولتی كه در مجموع پیكره یك نظام را تشكیل می‌دهند، انتظار می‌رود در پشتیبانی از مسایل مالی و اقتصادی در جهت پیشبرد اهداف سازنده این نهاد ارزشمند را در تمامی مشكلات یاری كنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر كریمی مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز توجه ویژه ای به فعالیت های جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف دارد.

وی گفت: به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی استان از جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی انتظار می رود که با توجه به این كه دست‌یابی به نقاط ایده‌آل از هر نظر برای جهاد دانشگاهی قابل دسترسی است مسوولان و اعضای این نهاد باید با دقت و توجه بیشتری در راه اعتلای اهداف خود گام برداشته و به پیش بروند.

وی خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های فرهنگی و دینی در عرصه‌های مختلف اجتماعی نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی از سوی دولت و سایر نهادها است اما این كه نهادی همانند جهاد دانشگاهی كه با قشر دانشجو روبه‌رو است و با بودجه‌ای ناچیز اقداماتی بسیار گرانبها را انجام می‌دهد جای تأمل و احتمالا تجدید نظر در ارایه بودجه به آن را دارد.

به گفته کریمی اقدامات مؤثر و سازنده جهاد دانشگاهی در عرصه‌های فرهنگی، قرآنی و علمی بصورت كمی و محتوایی بیانگر اعتقاد راسخ جهادگران به مبانی اصیل اسلامی و انقلابی است و در حقیقت در این مسیر جهاد دانشگاهی می‌تواند حلقه اتصال دانشجویان و جامعه در حوزه فعالیت‌های قرآنی باشد.

امامعلی عاشری، رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی نیز در مورد فعالیت های این نهاد انقلاب می گوید: جهاد دانشگاهی هم پا و همسو با سایر ارگان‌ها توانسته است در پیشرفت سریع تكنولوژی در عصر كنونی موفق بوده و همواره سعی داشته گره‌ای از مشكلات جامعه و استان باز كند.

به اذعان وی این نهاد انقلابی با دارا بودن اعضای توانمند و پژوهش محور پیشرفت‌های زیادی را در حوزه مختلف در استان كرده است.

وی تصریح کرد: این نهاد انقلابی در بحث خود كفایی موفق بوده واین فرهنگ باید اشاعه شود چراکه این نهاد انقلابی خلاقانه از اعتبارات تصویب شده دولتی برای پیشبرد سریع اهداف خود استفاده می‌كند.

رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی دستاوردهای جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در بخش علمی و آكادمیك را در سطح استان متناسب با پتاسیل استان ارزیابی كرد و ادامه داد: این نهاد انقلابی در استان موفق عمل كرده است و ادارات و سازمان‌های دیگر استان می‌توانند با اعلام نیاز از این دستاوردهای بكر و نوپا بهره برداری كنند.

وی گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یك نهاد پژوهشی، تخصصی، می‌تواند با روحیه انقلابی و تخصصی خود در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی كند.

حجت‌السلام والمسلمین محمد حیدری‌زاد، امام جمعه نقده نیز به فعالیت های قرآنی جهاد دانشگاهی توجه دارد.

وی عقیده دارد پویایی جهاد دانشگاهی به سبب ورود به عرصه‌های قرآنی است.
بر اساس اظهارات او تلاش جهادی در عرصه دست‌یابی به معرفت علمی و دینی را می‌توان از ویژگی‌های این نهاد مهم دانست.

به گفته وی این نهاد انقلابی و فرهنگی توانسته با ورود به عرصه‌های مختلف، فرهنگی، قرآنی، علمی و پژوهشی پویایی خود را حفظ كند و شاهد این مدعا نیز می‌تواند پژوهشكده رویان و خبرگزاری قرآنی استان به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی در عرصه بسط مفاهیم كلام وحی در منطقه باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مدیریت، تخصص و تعهد از شاخصه‌های موفقیت جهاد دانشگاهی است و جهاد دانشگاهی نهادی برخاسته از متن انقلاب و از سرمایه‌های معنوی مهم نظام است.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در قالب آموزش‌های عالی و حتی فراتر از آن در همه حال توانسته گام‌های جدی در عرصه‌های علمی بردارد.
 
امام جمعه نقده با بیان اینكه جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی با اهداف فرهنگ سازی دینی و نهایدنه كردن باورهای اسلامی در پرتو حركت‌های علمی است، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت جوانگرایی كه دارد، در عرصه فعالیت‌های قرآنی و دینی پیشرو و پرچمدار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز