گره كور مسكن مهر سلماس باز نشده باقی‌ماند

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۰:۰۱:۲۰
کد خبر: ۶۸۸۵۸
گره كور مسكن مهر سلماس باز نشده باقی‌ماند
بررسی مشكل مسكن مهر سلماس در شورای تامین مسكن آذربایجان غربی منجر به حل آن نشد و به بررسی‌های بیشتر منوط شد.

سرویس استان‌های برنا/محمد آقایی‌پر

 بی تردید در یكی دو سال گذشته و حتی آینده بزرگترین پروژه عمرانی و كلان كشور چیزی جز احداث مسكن مهر در شهرها و حتی روستاهای كشور نیست.

امروزه كار ساخت و ساز مسكن به عنوان یكی از مهمترین نیازهای خانواده ها در گسترده‌ترین شكل آن با تصدی‌گری دولت در كشور انجام می پذیرد كه نتیجه این حجم از گستردگی به آرامی در حال مشاهده است. به طوری كه همه هفته هزاران واحد مسكونی مسكن مهر با حضور مسوولان مملكتی در اقصی نقاط كشور به بهره برداری رسیده و تحویل مردم می شوند.

در آذربایجان غربی نیز كار ساخت مسكن مهر با شتاب ادامه دارد، گرچه در این استان هم اینك میانگین درصد پیشرفت فیزیكی از بسیاری از استان ها و میانگین كشوری كمتر است؛ اما بنا بر اظهارات مسوولان دلیل این امر، آغاز دیر هنگام این پروژه ملی در آذربایجان غربی است والا پس از آغاز طرح، نمودار پیشرفت پروژه‌های مسكن مهر، رشد معمولی و قابل قبول را نشان می دهد.

شورای تامین مسكن استان آذربایجان غربی و به تبعیت از آن شورای های شهرستانی تامین مسكن با برگزاری جلسات مرتب و متعدد از نزدیك روند اجرای پرو‍ژه ها را مدیریت می كنند.

 بازدیدهای پی در پی استاندار آذربایجان غربی در سفرهای شهرستانی از پروژه های مسكن مهر نیز موجب شده جریان رسیدگی به مشكلات مسكن مهر استان به صورت مستمر و همه روزه در متن دستوركار متولیان باشد.

در همین راستا شورای تامین مسكن آذربایجان غربی امروز به ریاست سیدجواد محمودی معاون امور عمرانی استاندار تشكیل جلسه داد تا با دو دستور كار در پی حل آخرین مشكلات مسكن مهر باشد.

دستور نخست جلسه مربوط به خلع ید بزرگترین پیمانكار مسكن مهر استان می شد، شركتی كه كار ساخت واحدهای چندین تعاونی در شهرك ایثار، طرزیلو، گلمان و گلشهر ارومیه را بر عهده دارد.

وجود دیدگاه هایی مبنی بر فقدان همسویی ادارات مسكن و شهر سازی و تعاون در شیوه برخورد با مشكلات مربوط به مسكن مهر كه چند وقتی است در عالم رسانه ای آذربایجان غربی جریان دارد با ابراز دیدگاه مدیران كل این دو اداره در جلسه شورای تامین مسكن بروز پیدا كرد.

از یك سو خلیل محبت خواه مدیركل مسكن و شهرسازی آذربایجان غربی كه عملاً كار بزرگ اجرایی پروژه مسكن مهر استان را بر عهده دارد با تكیه بر آمار و ارقام و گزارشات كارشناسی مستند به این نتیجه رسیده است كه باید پیمانكار مربوطه خلع ید شده و كار به پیمانكار متعهدتر جدید سپرده شود.

از سوی دیگر نصیری، مدیركل تعاون آذربایجان غربی شرط غیر قابل اجرایی را مقابل این نظر كارشناسی گذاشته و می گوید طوری پیمانكار را خلع ید كنید كه همه مسوولیت ها را خود مسكن و شهرسازی بر عهده بگیرد به گونه ای كه هیچ خللی در كار ساخت پروژه های مسكن مهر به وجود نیاید.

این ابراز دیدگاه مدیركل تعاون در حالی است كه كار ساخت مسكن مهر بر عهده تعاونی هاست و اصولاً تعاونی های مسكن مهر بر اساس اجرای همین ماموریت تشكیل یافته اند.

به هر حال تقابل دیدگاه مدیران این دو اداره و نگاه كارشناسی سید جواد محمودی معاون امور عمرانی استاندار و ظرافت ها و حساسیت های زیادی كه به لحاظ حقوقی در خلع ید پیمانكاران مسكن مهر وجود دارد منجر به این نتیجه شد كه به بزرگترین پیمانكار مسكن مهر استان كه به نوعی بزرگترین متخلف این پروژه و از عوامل و دلایل پیشرفت اندك فیزیكی این پروژه ملی در استان نیز هست یك فرصت مجدد یك ماهه داده شود تا متعهد بودن خود به قراداد منعقده به تعاونی ها و صورتجلسات رسمی را به اثبات برساند.

همچنین مقرر شد برنامه تضمینی كنترل روند اجرایی توسط این پیمانكار ارائه شود تا طبق آن اگر توانست اعتماد سازی نموده و به احداث ادامه پروژه های مسكن مهر اقدام نماید.

موضوع چگونگی آماده سازی واحدهای قابل بهره برداری در سال نود نیز از موارد مورد طرح در جلسه بود كه طی آن مشخص شد 4 هزار و 300 واحد مسكن مهر از انواع مختلف تعاونی و خود مالكان و بافت فرسوده امسال آماده بهره برداری خواهد شد و در این میان اداره كل تعاون نیز 6 هزار و 776 واحد را تحویل متقاضیان خواهد داد.

موضوع دستوركار بعدی جلشه شورای تامین مسكن آذربایجان غربی بررسی مشكلات عدیده مسكن مهر شهرستان سلماس بود و به همین دلیل تمام مسوولان و متولیان مسكن مهر این شهر به ارومیه آمده بودند تا بالاخره تصمیمی برای حل مسایل این پروژه گرفته شود.

شهردار، فرماندار، مدیر مسكن و شهرسازی، مسئولان تعاونی های مسكن و نمایندگان مختلف با انبوهی از حرفها و حدیث ها امده بودند تا برای مشكلاتشان چاره اندیشی شود.

هفته پیش كه خبرنگاران استان مهمان فرمانداری سلماس برای بازدید از مرز كوزه رش، روستای مافی كندی و برخی دیگر از پروژه های عمرانی این شهر بودند مرتضی نظری فرماندار این شهر میزان پیشرفت فیزیكی پروژه های مسكن مهر در این شهر را 18 درصد اعلام كرد؛ اما امروز در جلسه شورای تامین مسكن استان این رقم به قریب به 29 درصد افزایش یافته بود.

اگر در همه جای كشور اغلب پروژه های مسكن مهر در متراژهای 70 تا 90 متری ساخته می شوند در شهری مثل سلماس واحدها با زیربنای 135 متر در حال ساخت است و این موضوع پس از دیگر مشكلهایی كه گریبانگیر این طرح ملی در سلماس بود به عنوان مهمترین مشكل امروز مسكن مهر در این شهر مطرح است كه عملاً چاره ای جدی و زودبازده و در عین حال تاثیرگذار بدان یافته نمی شود.

از یك سو رقم تمام شده واحدهای احداثی به مبلغی بین 50 تا 60 میلیون تومان می رسد و از سوی دیگر در حالیكه باید آورده اعضای تعاونی ها تقریباً 35 میلیون تومان باشد فقط امكان تحقق 7 تا 8 میلیون تومان از این ناحیه وجود دارد بدین معنی كه بیش از 25 میلیون تومان اختلاف توانایی و كسری تحقق پرداخت مبالغ وجود دارد.

نمایندگان تعاونی های مسكن مهر در سلماس در شورای تامین مسكن استان تبدیل واحدهای 135 متری به واحدهای كوچكتر را به طوری كه یك واحد 56 متری و دو واحد 80 و90 متری از این طریق آماده شود را راهكار خود اعلام كردند در حالیكه بنا بر اظهار خود آنان شهرداری بدلیل عدم وجود چنین واحدهایی در شهر سلماس از این دیدگاه حمایت نكرده و اجرایی نمی داند.

همه اینها در حالیست كه در شهرستانهایی مثل سلماس با 50 تا 60 میلیون تومان پول نقد می توان منازل مسكونی مطلوبی را كه به مراتب بهتر از آپارتمان هستند را خریداری كرد.

در جلسه شورای تامین مسكن آذربایجان غربی محمودی معاون استاندار خواستار ابراز دیدگاه كارشناسی و توام با راهكار از سوی مسوولان سلماسی شد و از این رو توضیحات مرتضی نظری در رابطه با مشكلات مسكن مهر این شهر را كلی و فاقد راهكارهای حل مشكل دانست.

از سوی دیگر اداه كل مسكن و شهرسازی دلایل متعددی از عوامل دخیل در تاخیر ساخت مسكن مهر در سلماس را اعلام كرد كه به موجب آن طول كشیدن واگذاری زمین به مدت 1.5 سال، واقع شدن در گسل زلزله، نقشه های اجرایی و شیوه تبدیل پاركینگها به واحدهای مسكونی، دیر وام دادن بانك مسكن، آورده اعضا و غیره از جمله عوامل پیشرفت اندك فیزیكی پروژه ملی مسكن مهر در سلماس است.

پی از ابراز دیدگاه های مختلف اعضای شورا، بالاخره مقرر شد اداره كل مسكن و شهرسازی آذربایجان غربی گزارش مهندسی و كارشناسی از مشكلات مسكن مهر سلماس تهیه كرده و به جلسه بعدی بیاورد كه بنا بر اظهارات شهردار سلماس این موضوع نیز خود سه ماهی به درازا خواهد كشید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز