معاون پشتیبانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی:

۴۳ درصد آموزش‌های استان اردبیل در بخش صنعت است

۱۳۹۱/۰۶/۱۶ - ۱۶:۰۰:۱۵
کد خبر: ۱۰۱۷۳۳
۴۳ درصد آموزش‌های استان اردبیل در بخش صنعت است
‌اگر امروز شاهد آن هستیم که در استان اردبیل 43 درصد آموزش‌ها در بخش صنعت است باید این رویکرد به سمت کشاورزی صنعتی تغییر پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اردبیل، حاجیلو معاون پشتیبانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در جریان بازدید از تعدادی از مراکز دانشگاهی جامع علمی ـ کاربردی در اردبیل اظهار داشت: ما در نظام مهارت فناوری سعی می‌کنیم بر اساس ضوابط نظارت و ارزیابی و به همت شورای گسترش که در استان‌های مختلف نیز پیش‌بینی شده و همکاری استانداران رشته‌هایی را گسترش دهیم که سنخیتی با قابلیت هر استان داشته باشد.

حاجیلو دیگر اصول را به‌روز رسانی محتوای آموزشی توصیف کرد و گفت: ما معتقدیم هر رشته دانشگاهی ما می‌تواند یک شغل محسوب شود و اگر امروز کارخانه ذوب‌آهن اردبیل در 10 رشته دانشجو پذیرش می‌کند قابلیت آن را دارد که با افزودن 10 رشته جدید در مجموع در 20 رشته پذیرش دانشجو و علاقمند داشته باشد.

وی بیان کرد: برای تحقق شعار هر ایرانی یک مهارت و یک شغل کار تیمی و گروهی خود را انجام دادیم و امیدواریم با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها کار را به جایی برسانیم که هر واحد تولیدی ما به یک دانشکده ارزشمند تربیت و پرورش انسان‌های توانمند و کارآزموده تبدیل شود.

او ابراز داشت: بر اساس این سیاست 900 مرکز دانشگاهی ما می‌تواند یک محیط کار و کسب مهارت باشد به طوریکه ما در استان‌های مختلف شاهد استقبال کارخانجاتی همچون ماشین‌سازی تبریز، ماشین‌سازی اراک، کارخانه روی زنجان، مینودشت، گز عتیق اصفهان و زر ماکارون شاهد جذب دانشجو برای مهارت‌آموزی و علم‌آموزی در رشته‌های مرتبط هستیم.

وی بیان کرد: ما آمادگی داریم با همکاری چنین مجموعه‌های تولیدی و کارخانجات فضای کسب و کار را با آموزش‌های مهارتی رونق دهیم و معتقدیم در چنین رشته‌های متنوع با آموزش و مهارت‌های ارائه شده می‌توان بهترین فضای کار را نیز فراهم آورد.

او ابراز داشت: ‌با تدوین نظام مهارت فناوری به عنوان یک نظامنامه منسجم آموزشی کار حمایت و بارور شدن استعداد نیروی انسانی فراهم می‌آید.

حاجیلو خاطرنشان شد: ما این نظام را در سه سطح شامل نظام جامع مهارتی، نظام صلاحیت حرفه‌ای و نظام شرایط احراز اشتغال را تدارک دیدیم که بعد از تصویب هیات دولت در آبان ماه سال گذشته به عنوان نقشه راه در اختیار مراکز علمی و دانشگاهی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه اجرایی آن نیز از اسفند سال گذشته به مراکز دانشگاهی ابلاغ شده تا با استفاده از این نظامنامه جامع بتوانند حرکت‌ها و اقدامات خود را انجام دهند.
 
حاجیلو در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما از تهیه و تدوین این برنامه جامع ارتقای سطح کار و دانش، به‌روز رسانی مهارت‌های شغلی، ‌افزایش مستمر توانمندی افراد، توجه به فرآیند بهره‌وری بیشتر در قالب آموزش‌های رسمی است.

این مسئول اضافه کرد: ما در این نظام جدید سعی می‌کنیم آموزش‌های تکمیلی و بین سطوح را ارتقا دهیم تا بتوانیم با رعایت مسایل اخلاق حرفه‌ای زمینه مستعدی را برای احراز شغل افراد فراهم آوریم.

وی به ویژگی‌های نظام جامع مهارت و فناوری اشاره کرد و ادامه داد: جامع بودن آن از شاخصه‌های آن است به طوریکه ما در تمام سطوح تحصیلی اعم از رسمی و غیررسمی سعی داریم با تکیه بر این نظام جامع و کامل اهدافمان را به پیش ببریم.

معاون پشتیبانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بیان کرد: انعطاف و پویایی و توجه به آموزش‌های بومی از دیگر برجستگی‌های نظامنامه مهارتی، فناوری است که سعی شده بر اساس آمایش سرزمینی و متناسب با نیاز استان‌ها این کار صورت بگیرد.

حاجیلو گفت: ‌به عنوان نمونه در استان اردبیل ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت احصا شده و ما امروز به خوبی می‌دانیم که در سرعین صنعت گردشگری، منطقه مغان صنعت کشاورزی به شکل مدرن و جدید و در بخش دیگری از استان نیز قابلیت صنعتی وجود دارد.

وی تاكید كرد: ما بر اساس همین دیدگاه و سند چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه سیاست‌گذاری‌های خود را در این حوزه انجام دادیم و در چهار بخش صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر و مدیریت اجتماعی سعی داریم ضعف‌ها و کاستی‌های احتمالی را برطرف کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز