سرپرست اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

شش هزار هکتار زمین به صورت مستقیم زیر كشت رفت

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۱۸:۴۲:۲۱
کد خبر: ۲۳۳۵۶۵
شش هزار هکتار زمین به صورت مستقیم  زیر كشت رفت
سیروس فرهمندگفت:امسال برای افزایش بهره وری آب و حاصلخیزی خاک حدود شش هزار هکتار به صورت مستقیم و 15 هزار هکتار به صورت خاک ورزی زیر کشت قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، سیروس فرهمند سرپرست اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: برخی از کشاورزان به دلیل گرانی نهاده ها از آن کمتر استفاده می کنند که باعث از بین رفتن حاصلخیزی خاک و شوری آن می شود. 

وی  افزود: برای برون رفت از این مشکل باید از سامانه جدید آبیاری و تقویت و اصلاح خاک استفاده کرد.

وی حاصلخیزی خاک را منوط به میزان ماده آلی در آن دانست و اضافه کرد: 80 درصد زمین های استان اصفهان ماده آلی پایین تر از یک درصد دارد درحالیکه میزان نرمال آن 1.5 درصد به بالاست.

وی اظهار کرد: برای حفظ حاصلخیزی خاک شدت عملیات خاک ورزی کاهش می یابد و در مناطق خشم و نیمه خشک زمین کشاورزی با ادوات جدید شخم زده می شود تا رطوبت خاک از بین نرود.

فرهمند ادامه داد: همچنین بقایای محصولات قبلی را به عنوان یک پوشش برای افزایش دادن ماده آلی و حفظ رطوبت نگهداری می کنند.

وی افزود: امسال برای افزایش بهره وری آب و حاصلخیزی خاک حدود شش هزار هکتار به صورت مستقیم و 15 هزار هکتار به صورت خاک ورزی زیر کشت قرار گرفته است.

وی گفت: سال گذشته برای خرید ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی اصفهان اعتباری بالغ بر 178 میلیارد و 500 میلیون ریال اختصاص یافت که از این میزان 92 درصد جذب شد.

سرپرست اداره مکانیزه جهاد کشاورزی اصفهان ضریب مکانیزاسیون اسب بخار بر هکتار در اصفهان تا پایان سال 92 را 1.64 بیان کرد و افزود: نسبت به کشور ضریب اسب بخار در هکتار مناسبی داریم و حد مطلوب آن برای استان 2.6 است.

وی ادامه داد: ضریب استفاده از ماشین و ادوات در استان 69 درصد است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون به میزان 230 میلیارد ریال اختصاص یافت، افزود: تا امروز 48 درصد از این اعتبارات در استان جذب شده که عدد مطلوبی است.

فرهمند ابراز امیدواری کرد که بر این اساس بتوانیم در سال جاری اعتبار بیشتری برای مکانیزاسیون جذب کنیم.

وی اظهار کرد: قرار است برای ماشین های کشاورزی اعم از تراکتور و کمباین که فاقد شماره هستند، سند، پلاک و کارت سوخت تامین شود.

وی ادامه داد: روند دریافت کارت سوخت این ماشین ها مشکل است و با شماره گذاری این مساله مرتفع می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز گفت: در سال جاری از حدود 80 هزار هکتار 570 هزار تن محصولات باغی و از یکهزار و 70 هکتار 180 هزار تن محصولات گلخانه ای در استان تولید شد.

احمدرضا رییس زاده افزود: از برنامه های مهم امسال، تامین و تدارک نهال مورد نیاز محصولات باغی و گلخانه ای است و در این زمینه از ابتدای سال نهالستان های مجاز و پروانه دار تحت کنترل و بررسی قرار گرفته اند.

وی تعداد نهالستان های مجاز در استان را 14 مورد بیان کرد و ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال دو میلیون و 350 هزار اصله انواع نهال سالم ، مرغوب و استاندارد توزیع شود.

وی از انواع نهال ها را سیب، به، گلابی، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، آلو، گوجه، زردآلو، بادام، انار، پسته و گل محمدی بیان کرد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان اظهار کرد: در سال زراعی گذشته از 57 هزار و 950 هکتار محصولات، 61 درصد تحت پوشش بیمه قرار گرفت که در این زمینه اصفهان در کشور مقام نخست را داراست.

وی با بیان اینکه از یکهزار و 72 هکتار انواع محصولات گلخانه ای شامل سبزی و صیفی و گیاهان زینتی در سطح استان کشت می شود، ادامه داد: تراکم گلخانه ها در شهرستان های فلاورجان، مبارکه، تیران و کرون، اصفهان، دهاقان، خمینی شهر و شهرضا قرار دارد.

وی افزود: در مناطق سالانه حدود 180 هزار تن سبزی و صیفی و انواع گل و گیاه زینتی تولید می شود.

وی تعداد واحدهای گلخانه ای استان را دو هزار و 500 مورد برشمرد و اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 61 فقره طرح توسعه و احداث گلخانه با تسهیلات 590 میلیارد ریال به بانک کشاورزی ارسال شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز