عضو کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام :

دین و معنویت می تواند کمک یار پزشک باشد

۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۷:۴۶:۴۶
کد خبر: ۲۳۸۶۳۷
دین و معنویت می تواند کمک یار پزشک باشد
تاثیر دین و معنویت بر حرفه های پزشکی در چهار بخش شامل ارتباط پزشک و بیمار، پیشگیری، درمان و مراقبت است و دین و معنویت در این چهار بعد می تواند کمک یار پزشک باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، حجت الاسلام مسعود آذربایجانی عضو کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش کشوری پیشگیری و درمان با طب مکمل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دین و معنویت، تاثیری شگرف در ارتباط بین پزشک و بیمار و پیشگیری، درمان و مراقبت انواع بیماری ها دارد.

وی افزود: امروزه شاهد افزایش گرایش جهانی به دین و معنویت هستیم و علاوه بر آیات و احادیثی که در دین مبین اسلام درباره تاثیر آن بر درمان بیماری ها وجود دارد تحقیقات بسیاری نیز آن را اثبات کرده است.

این روانشناس بالینی، دین را مجموعه اعتقادات، اعمال و احساسات فردی و جمعی دانست که بر محور و مفهوم حقیقت غایی یعنی خداوند سامان یافته است و اظهار کرد: معنویت نیز به این معناست که شناخت، احساسات، عمل و محاسبات انسان فقط بر مبنای مادیت، منیت و موقعیت نباشد.

وی تاثیر دین و معنویت بر حرفه های پزشکی را در چهار بخش شامل ارتباط پزشک و بیمار، پیشگیری، درمان و مراقبت خواند و گفت: دین و معنویت در این چهار بعد می تواند کمک یار پزشک باشد.

آذربایجانی، طبیب را فردی دانست که غم و اندوه را کم می کند و افزود: ارتباط کلامی و غیر کلامی در بین پزشک و بیمار از اهمیت خاصی برخوردار است و پزشک می تواند با گوش دادن، همدلی، جلب اعتماد بیمار و امیدبخشی ارتباط خود را با بیمار بهبود بخشد.

وی به اقداماتی که در این زمینه در بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان برای بیماران سرطانی شده اشاره و تصریح کرد: روش های معنوی که در این بیمارستان بکار گرفته شد روی بیماران تاثیرگذار بود و امید آنها به درمان را افزایش داد.

این دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: امیدبخشی به بیمار، سیستم ایمنی بدن او را فعال تر می کند.

وی درباره تاثیر دین و معنویت بر پیشگیری از بیماری ها گفت: این بحث در مواردی مانند پیش از تولد، پس از تولد، تغذیه، نظافت، ورزش، روابط جنسی سالم و خواب و استراحت مطرح است.

وی با بیان اینکه ما بیمارستانهای زیاد در کشور داریم، افزود: چون پیشگیری نمی کنیم، این بیمارستان ها همیشه پر از بیمار است در حالیکه می توان با توجه به مسائلی مانند تغذیه از بیماری ها کاست.

وی تاثیر دین و معنویت در درمان را در کمک به غلبه بر استرس و فشارهای روانی ناشی از بیماری دانست و تصریح کرد: این موضوع به تسریع درمان کمک می کند.

عضو کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام، روش های بهره گیری از دین و معنویت در درمان را تشویق به سبک زندگی سالم، حمایت از باورهای سودمند، تدارک منابع و مهارت های دینی برای مقابله مانند دعا و نماز، تعدیل احساسات برای ایجاد ثبات عاطفی و ترغیب به تجارب دینی متعالی خواند.

آذربایجانی درباره بعد مراقبت گفت: در این بخش نیز می توان با استفاده از منابع و باورها و مناسک دینی، بیمار را برای بهبود کامل سلامت یا توانمند شدن برای تحمل بیماری آماده کرد.

وی روش های بکار گرفته شده در این بخش را شناختی مانند معناجویی جدید، شفابخشی خدا و توکل، عاطفی مانند دعا و توسل، رفتاری مانند آموزش صبر و اجتماعی مانند عیادت و حمایت مالی و معنوی عنوان کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز