رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام:

رانندگی تهاجمی یعنی خشم جاده ای!

۱۳۹۳/۰۵/۰۳ - ۱۶:۲۳:۴۸
کد خبر: ۲۰۶۲۶۹
رانندگی تهاجمی یعنی خشم جاده ای!
در هنگام رانندگی صبور و شکیبا باشید و با آرامش و دقت عمل رانندگی کنید و آرامش را به دیگر شهروندان هدیه کنید.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام: رانندگی تهاجمی یعنی خشم جاده ای!

به گزارش خبرنگار سرویس انتظامی خبرگزاری برنا، سرهنگ " محمد رسولی" رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام گفت: شکلی افراطی از رانندگی تهاجمی به نام «خشم جاده‌ای» وجود دارد که برخی از روانشناسان آن را اختلالی روانی محسوب می‌کنند.
 
وی افزود: «خشم جاده‌ای» رفتار خشمگینانه یا تهاجمی راننده اتومبیل یا وسیله نقلیه دیگر است و این رفتار ممکن است با ژست‌های بی‌ادبانه، ناسزاگویی و رانندگی بی‌احتیاط و خطرناک از روی عمد باشد و نتیجه این نوع رانندگی تصادف ، دعوا و زد و خورد است که ممکن است به مجروح شدن و حتی مرگ افراد ختم شود.

وی گفت: روانپزشکان رفتارهایی را که با این نوع رانندگی همراه هستند، نتیجه یک بیماری روانی محسوب می‌کنند که "اختلال انفجاری متناوب نامیده می‌شود.

این اختلال روانی با حملات مکرر رفتارهای تهاجمی و خشونت‌آمیز مشخص می‌شود که به طور واضح یا متناسب با موقعیتی که فرد در آن قرار دارد نیست، این اختلال ممکن است با خشم‌ جاده‌ای، خشونت خانگی و حملات انفجاری عصبانیت که با پرتاب اشیاء همراه است، بروز کند.

سرهنگ رسولی عنوان كرد: علائم شایع خشم جاده‌ای عبارت است از: 1- رانندگی تهاجمی، شامل سرعت گرفتن ناگهانی، ترمز کردن، و سپر به سپر کردن با سایر ماشین‌ها. جاده را گرفتن و مانع شدن عامدانه از سبقت گرفتن ماشین‌های دیگر. 2-به صدا درآوردن بوق ماشین به صورتی آزاردهنده و تهدیدآمیز. 3-• چراغ زدن زیاد. 4-• داد و بیداد کردن یا نشان دادن رفتارهای اخلال‌گرانه در پارکینگ‌ها و محل‌های توقف. 5-• رانندگی با سرعت بسیار زیاد در وسط جاده برای ترساندن راننده ‌ها در هر دو خط جاده. 6-• نشان‌دادن ژست‌های بی‌ادبانه. 7-• ناسزاگویی و تهدید کلامی. 8-• برخورد با سایر خودروها. 9-• خارج شدن از ماشین برای دعوا کردن، از جمله ضربه زدن به ماشین‌های دیگر. 10-• پرتاب کردن اشیا به سمت ماشین‌های دیگر برای آسیب زدن به آنها.

رسولی تصریح كرد: اگر با چنین راننده‌ای روبه‌رو شدید، بهترین کار این است که هوشیارانه از واکنش نشان دادن به او خودداری کنید، در ضمن به یاد داشته باشید که رفتاری که ممکن است عمدی به نظر برسد، ممکن است صرفا یک اشتباه رانندگی باشد.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که درصد زیادی از رانندگان گزارش می‌کنند که رانندگان دیگر با ماشین آنها سپر به سپر کرده‌اند، اما تنها تعداد معدودی از آنها می‌پذیرند که خودشان هم با دیگران چنین رفتاری داشته‌اند و اگر رفتار تهاجمی راننده دیگر عامدانه است، بهترین کار این است که از تماس چشمی با او اجتناب کنید و به راه خود بروید ، نباید بگذارید رانندگی به صحنه مبارزه بدل شود.

وی در پایان گفت: در هنگام رانندگی صبور و شکیبا باشید و با آرامش و دقت عمل رانندگی کنید و آرامش را به دیگر شهروندان هدیه کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز