در گفت و گو با برنا مطرح شد

امسال؛ پایان مطالعات مجتمع گلخانه اسفراین

۱۳۹۱/۱۰/۲۶ - ۲۰:۳۰:۴۰
کد خبر: ۱۱۱۴۳۲
امسال؛ پایان مطالعات مجتمع گلخانه اسفراین
نامور گفت: نحوه واگذاری مجتمع گلخانه شهر آشخانه به فارغ التحصیلان رشته کشاورزی جویای کار استان توسط سازمان جهاد کشاورزی و شرکت تعاونی فارغ التحصیلان در دست بررسی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا از خراسان شمالی اظهار داشت: نیاز غذایی در تمامی فصول همچنین تغییرات اقلیمی، بروز خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی ضرورت احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای و اجرای کشت‌های گلخانه‌ای را روز افزون کرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 34 واحد گلخانه‌ای در سطح استان به مساحت 12 هکتار فعال هستند که سالانه یک هزار و 500 تن محصولات سبزی و صیفی و یک میلیون شاخه گل زینتی را تولید می‌کنند.

به گفته وی، با استانی شدن خراسان شمالی، احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای نیز در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا در سال 84 مطالعات احداث مجتمع گلخانه‌ای امام رضا (ع) در شهر آشخانه به مساحت 500 هکتار در سه فاز به تعداد 174 واحد در مساحت‌های دو هزار متری تا یک هکتاری برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته کشاورزی که جویای کار هستند، کلید خورد.
 
این مسوول در ادامه بیان داشت: با پایان مطالعات این پروژه، عملیات اجرای زیرساخت‌های آن در زمینه تسطیح اراضی، انتقال شبکه آب، گاز، برق و اسکلت بندی واحد های این مجتمع آغاز شد.

وی افزود: بعد از تسطیح اراضی، میان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان توافقی مبنی بر انتقال آب از سد شیرین دره به این مجتمع امضاء شد که در حال حاضر به دلیل عدم تکمیل شبکه انتقال آب از سد شیرین دره، دو حلقه چاه در این مکان برای آبرسانی به واحدهای فاز 1 حفر شد تا نیاز اولیه آب این فاز تامین شود.
 
وی افزود: در آینده فرآیند انتقال آب از سد شیرین دره تکمیل شود عملیات انتقال آب از این سد به مجتمع اجرایی خواهد شد.
 
وی همچنین خاطر نشان کرد: انتقال شبکه برق به این مجتمع نیز در سال جاری مرتفع شد.
 
علاوه بر این، نامور در مورد انتقال شبکه گاز به این مجتمع نیز عنوان کرد: شهرستان مانه و سملقان در منطقه شمالی استان واقع است که این منطقه هنوز از شبکه انتقال گاز بهره مند نیست و بر همین اساس تصمیم گرفته شد برای تامین سوخت آن یا از سوخت جایگزین استفاده شود و یا اینکه در زمان انتقال شبکه گاز به کارخانه سیمان این شهرستان، این خط لوله تا این مجتمع نیز امتداد داشته باشد.
 
وی یادآور شد: هنوز اسکلت گذاری این واحدها نیز اجرایی نشده است که در تلاش هستیم زیرساخت‌های فاز 1 آن هر چه زودتر آماده بهره برداری شوند.

وی در مورد نحوه واگذاری واحدها به متقاضیان نیز اعلام کرد: طی چند سال گذشته فارغ التحصیلان رشته کشاورزی استان که جویای کار بوده‌اند در شرکت تعاونی فارغ التحصیلان کشاورزی ثبت نام کرده‌اند و حال باید فارغ التحصیلان بیکار تفکیک و این واحدها به آنان واگذار شوند.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین بیان داشت: طی ماه جاری نیز جلساتی با این شرکت به منظور نحوه واگذاری واحدهای فاز 1 این مجتمع به فارغ التحصیلان برگزار شد تا تصمیم گرفته شود که این نحوه واگذاری در قالب تشیکل شرکت تعاونی توسط فارغ التحصیلان و یا از طریق واگذاری مجتمع به سرمایه گذار و تکمیل پروژه و بکارگیری فارغ الحصیلان ثبت نامی باشد که هنوز این امر در دست بررسی است.

نامور تاکید کرد: احداث مجتمع گلخانه‌ای با تزریق قطره چکانی اعتبارات میسر نمی‌شود.

وی در خاتمه به احداث پروژه گلخانه شهر اسفراین در منطقه سست اشاره داشت و گفت: در حال حاضر مطالعات احداث این مجتمع در سطح 20 هکتار در حال اجرا است که تا پایان سال جاری مطالعات آن به پایان می‌رسد.

/سمانه قهرمانی/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز