مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای

بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب خراسان شمالی در هفته دولت

۱۳۹۰/۰۶/۰۳ - ۱۶:۰۰:۲۰
کد خبر: ۷۲۷۷۶
بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب خراسان شمالی در هفته دولت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان‌شمالی گفت: دو طرح توسعه منابع آب این استان برای بهره‌برداری در هفته دولت آماده شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ازخراسان‌شمالی، علیرضا عامری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان‌شمالی گفت: این طرحها شامل شبکه فرعی آبیاری زمین‌های پایاب سد اسفراین در محدوده روستاهای فرطان و کوشکی و بخشی از شبکه اصلی آبیاری زمین‌های پایاب سد شیرین‌دره در ساحل چپ این رودخانه در شهرستان مانه و سملقان است.
 
وی مجموع اعتبار هزینه شده برای اجرای این دو طرح را 53 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:با بهره برداری از شبکه فرعی آبیاری پایاب سد اسفراین در محدوده روستاهای فرطان و کوشکی 550 هکتار زمین زیر پوشش آبیاری بارانی می‌رود. 

عامری هدف از اجرای شبکه آبیاری و زهکشی زمین‌های پایاب سد شیرین دره را نیز تحقق بخشی از اهداف ساخت سد شیرین‌دره برای تنظیم آب و بهبود آبیاری زمین‌های كشاورزی منطقه اعلام كرد و افزود: با اجرای کل شبكه آبیاری و زهكشی زمین‌های پایاب این سد سالانه 38 میلیون متر مكعب آب برای كشاورزی كنترل و مدیریت می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تصریح کرد: بازده آبیاری زمین‌های منطقه 35 درصد است و با بهره‌برداری از کل این شبکه، علاوه بر بهبود آبیاری بیش از 2 هزار هكتار زمین كشاورزی، بیش از 3 هزار هكتار از زمین‌های منطقه نیز زیر كشت آبی خواهد رفت.
 
وی با اشاره به اینکه شبکه اصلی آبیاری و زهکشی پایاب سد شیرین دره، 57 کیلومتر و شبکه فرعی آن 120 کیلومتر طول دارد خاطرنشان کرد: پس از اجرای شبکه اصلی، ساخت شبکه فرعی آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی اظهارداشت: شیوه رایج آبیاری درمنطقه اجرای این شبکه از منابع سطحی است و به توجه به لوله گذاری کل شبکه انتقال، این شبکه توان تامین فشار برای روشهای آبیاری تحت فشار را نیز دارد.

عامری افزود: درکل زمین‌های زیر پوشش این شبکه آبیاری می‌توان از روش آبیاری قطره‌ای و در بخشی از آن هم می‌توان از روش آبیاری بارانی بهره گرفت و درهر دو حالت یاد شده، نیازی به پمپاژ نیست و این ویژگی می‌تواند هزینه سرمایه‌گذاری و بهره برداری از طرحهای آبیاری تحت فشار را کاهش دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز