استاندار خراسان رضوی:

از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در چارچوب قوانین و مقررات حمایت می‌کنیم

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۲۱:۱۹:۵۹
کد خبر: ۲۵۳۶۶۹
از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در چارچوب قوانین و مقررات حمایت می‌کنیم
استاندار خراسان رضوی گفت: از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در چارچوب قوانین و مقررات حمایت می کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا ازخراسان رضوی به نقل ازاداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در جلسه اتاق گفتگوی دولت با اصحاب فرهنگ و هنر استان با بیان این مطلب اظهار داشت: فعالان و نخبگان عرصه فرهنگ و هنر سربازانی هستند که با استفاده از ابزار هنر در جنگ و شبیخون نا برابر نظام سلطه دلیرانه مقاومت می کنند.


وی با بیان اینکه فرهنگ ما باید مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی شکل گیرد؛ افزود: دغدغه تمامی مسوولان تلاش برای تحقق جامعه ای آرمانی، اخلاقی، دین مدار، دین باور، با نشاط، متحد، منسجم، و منطبق بر آموزه های دینی، منویات مقام معظم رهبری و فرهنگ اصیل ایرانی است.


استاندار خراسان رضوی، رسالت متولیان فرهنگ را خطیر و سنگین بر شمرد و گفت: فرهنگ حوزه ای فرابخشی است و تمامی دستگاه ها باید در راستای اعتلای آن کمک کنند تا بتواند در نیل به اهداف متعالی خود موفق باشد.


رشیدیان تصریح کرد: به منظور اثر بخشی بیشتر فعالیت های حوزه فرهنگ، بیش از هر چیز نیازمند انسجام در برنامه ریزی و اتخاذ رویکردی منطقی در تصمیم گیری ها هستیم.
وی پرهیز از بخشی نگری در حوزه فرهنگ را مهم توصیف و خاطر نشان کرد: با توجه به فرابخشی و فرا دستگاهی بودن فرهنگ، باید برنامه ها را در قالب راهبردی مشخص طراحی نموده و با تقسیم کار منطقی در جهت عملیاتی شدن آن گام برداریم.


استاندار خراسان رضوی با تاکید بر توسعه دیپلماسی فرهنگی، گفت: باید از ظرفیت فرهنگ و هنر در جهت ارائه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران و صدور پیام انقلاب اسلامی از این طریق تلاش کنیم.


رشیدیان افزود: تهاجم فرهنگی دشمن از طریق ابزارهای مختافی نسل جوان را در معرض آسیب های فراوانی قرار داده که باید با برنامه ریزی از تولید سنتی محصولات فرهنگی فاصله گرفته و به سمت ارائه تولیدات و محصولات به‌روز گام برداریم.


وی با اشاره به جایگاه و توانمندی استان در عرصه های مختلف، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی از دیر باز همواره سرآمد و سراغاز تحولات شگرف در حوزه های گوناگون به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر بوده است.


استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مجاورت با مرقد مطهر حضرت رضا (ع) در مشهد و نیز پیشتازی استان در عرصه علم و ادب این ظرفیت را مضاعف کرده است و باید در مسیر توسعه از این ظرفیت ها بهره مطلوب را ببریم.


رشیدیان تاکید کرد: با توجه به معرفی مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی و همچنین سابقه درخشان این خطه در زمینه فرهنگ و هنر انتظار می رود خراسان رضوی به عنوان کریدورفرهنگی درگستره بین الملل ایفای نقش کند.


وی با اشاره به تنوع قومیت ها و وجود خرده فرهنگ های مختلف در استان گفت: طراحی صحیح در حوزه های فرهنگی در گرو توجه به خرده فرهنگ ها و تنوع بخشی به محصولات فرهنگی است چرا که تولید فرهنگ و مصرف آن باید متناسب با سلایق مردم، ارزش ها و راهبردهای نظام اسلامی باشد.


استاندار خراسان رضوی ضمن تاکید بر توجه مناسب به نقش وکارکرد استان در تقسیم کار ملی و منطقه ای اظهار کرد: باید از تمامی ظرفیت های استان در عرصه های فرهنگی و هنری شامل ادبیات ،شعر، موسیقی و تئاتر، در جهت پر رنگ تر کردن نقش خراسان رضوی در عرصه های ملی و بین المللی استفاده کرد.


رشیدیان، توسعه عدالت فرهنگی، استفاده بهینه از امکانات موجود، ایفای نقش موثر فرهنگ در فرآیند توسعه، توجه به مقوله فرهنگ و اقتصاد و سهم آن در تولید ثروت عمومی و ایجاد اشتغال را مورد تاکید قرار داد و از دوایر دولتی و شهرداری های استان خواست تا امکانات خود و فرهنگسراها را برای استفاده اهالی هنر در اختیار آنان قرار دهد.


وی در بخش دیگری از سخنانش بر استفاده مطلوب از ظرفیت هنر در راستای گرامیداشت و معرفی مناسبت های ملی و مذهبی تاکید کرد و گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام الله دهه فجر باید از توانمندی هنرمندان جهت برگزاری هر چه با شکوه تر ، متنوع تر و متفاوت تر برنامه های امسال در مقایسه با سال های گذشته استفاده کرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: پیگیری های لازم برای برگزاری جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر در مشهد، صورت گرفته است.


رشیدیان، از تشکیل شورای حمایت از پیشکسوتان به عنوان یک اقدام مبارک یاد کرد و افزود: در صورت عدم مغایرت با قوانین و فراهم شدن زیر ساخت های لازم، صندوق حمایت از هنرمندان در استان راه اندازی خواهد شد.


وی به تصویب ساختار اتاق گفتگوی دولت با اصحاب فرهنگ و هنر استان اشاره کرد و تاکید کرد: دبیرخانه اتاق و کارگروه های تخصصی ذیل آن باید نسبت به ساماندهی جلسات و انتقال انتظارات و مطالبات جامعه فرهنگ و هنر استان به مسوولان با هدف توسعه و بهبود شرایط فرهنگی و هنری، برنامه ریزی و تلاش کنند.


گفتنی است؛ در ابتدای این جلسه نمایندگانی از انجمن های آثار و مفاخر فرهنگی، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، سینما، کانون فرهنگی هنری مساجد، جامعه قاریان مشهد و حوزه ناشران به بیان مطالبات خود پرداختند

نظر شما