استاندار خراسان رضوی:

اعتبارات مربوط به مکانیزه کردن آبیاری کشاورزی بزودی ابلاغ می شود

۱۳۹۰/۰۳/۱۹ - ۱۳:۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۵۴۷۲
اعتبارات مربوط به مکانیزه کردن آبیاری کشاورزی بزودی ابلاغ می شود
صلاحی گفت: 100 میلیارد تومان اعتبار مكانیزه كردن آبیاری كشاورزی كشور طی هفته های آینده به خراسان رضوی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد مقدس، محمود صلاحی روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح بزرگترین مركز پمپاز آب درون شهری مشهد در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس رایزنی های صورت گرفته با وزارت جهاد كشاورزی و موافقت دكتر خلیلیان 10 درصد از یک هزار میلیارد تومان اعتبارات مكانیزسیون آبیاری كشاورزی كشور به خراسان رضوی اختصاص یافت.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه های ویژه در فرمانداری ها برای برنامه ریزی برای توسعه آبیاری قطره ای و تحت فشار از فرمانداران خواست آمادگی لازم برای جذب اعتبارات ابلاغ شده را داشته باشند.

صلاحی افزود: با توجه به مشكل كم آبی و بروز خشكسالی حاد در برخی نقاط استان مثل گناباد و بجستان باید تلاش كنیم تا با صرفه جویی و استفاده از روش های نوین در مصرف آب به خصوص در بخش كشاورزی تحول ایجاد كرده تا بتوانیم با استفاده از منابع موجود نیازهای روز افزون خانگی، صنعتی و كشاورزی را پاسخ دهیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برداشت سالانه هشت میلیارد متر مكعب از منابع آبی استان عنوان داشت: میزان برداشت آب در خراسان رضوی از محل منابع زیرزمینی بایستی سالانه 6 میلیارد و 800 میلیون متر مكعب باشد كه اضافه برداشت كنونی در دراز مدت باعث تضعیف و پایین آمدن سطح آب این منابع می شود.

صلاحی تاكید كرد: اضافه برداشت آب از منابع همچنین باعث شوری آب شده و صدمه جدی به زراعت و کشاورزی در استان وارد می کند كه باید با برنامه ریزی در این باره و اصلاح روش های سنتی كشاورزی از این معضل جلوگیری شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای گسترش استفاده از تجهیزات مكانیزه برای آبیاری مزارع گفت: از مجموع 800هزار هكتار مزارع زیر كشت استان هم اکنون تنها 70 هزار هكتار از روش های نوین آبیاری استفاده می كنند كه باید برای توسعه استفاده از تجهیزات مكانیزه تلاش بیشتری صورت گیرد و این تلاش باید از مزارع و كشتزارهای بزرگ و مراكزی كه حجم بزرگی از سطح زیر كشت را در اختیار دارند آغاز شود.

صلاحی تأكید كرد: باید در امسال و با استفاده از اعتبار مناسب تخصیص داده شده به اندازه کاری که در 30 سال گذشته در استان انجام شده تلاش شود تا 70 هزار هکتار دیگر از مزارع استان به سیستم مكانیزه آبیاری مجهز شوند تا بتوانیم گام خوبی در جلوگیری از پرت آب كشاورزی در خراسان رضوی برداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز