پایان سومین جشنواره هنرهای تجسمی غرب کشور در کرمانشاه

سومین جشنواره هنرهای تجسمی غرب کشور به میزبانی استان کرمانشاه به پایان رسید.
۱۳۹۱/۰۸/۲۹ - ۱۵:۵۸:۵۵

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کرمانشاه، بخش طراحی و نقاشی این جشنواره با عنوان «انسان، معنویت، طبیعت» در محوطه طبیعی تاریخی بیستون و بخش حجم نیز در مجتمع شهید آوینی کرمانشاه برگزارشد.

نکته جالب در برگزاری این همایش اینکه؛هنرمندان استان های کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان و همدان که قرار بود در محوطه طبیعی بیستون نقاشی و طراحی‌های خود را بکشند، با بارش باران شدید پاییزی و مواجه شدن با مشکل به اجبار به کاروانسرای صفوی پناه بردند و در حجره‌ای کاروانسرا به طراحی و نقاشی پرداختند و جالب‌تر از همه آن که اثر نقاشی کاروانسرا اول شد.

اما، آیین اختتامیه جشنواره با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون شهردار کرمانشاه، رییس اداره ارشاد شهرستان کرمانشاه، هیات داوران و جمعی از هنرمندان کرمانشاه در تالار آوینی برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، هدف از خلقت انسان را رسیدن به معنویت برشمرد و گفت: جشنواره هنرهای تجسمی زمینه‌ای برای خلق آثار فاخر هنری و ایجاد معرفت دینی در خلق این آثار را فراهم ساخته است.

حجت الاسلام محمدآفتابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، در این مراسم تعمق و تفکر در خلقت جهان و طبیعت را مورد تأکید قرار داد و گفت: خداوند سبحان انسان را خلق کرده تا به معنویت برسد.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به‌فرد آثار خلق شده در حوزه هنرهای تجسمی به لحاظ تنوع و گستره رنگ، اظهار داشت: هنرمندان با ابراز تأثیرگذار هنر و با ابتکارات هنری خود می‌توانند گوشه‌ای از عظمت جهان خلقت را به تصویر کشیده و از این طریق بشر را به معنویت رهنمون سازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، همچنین با اشاره به موانعی که بشر را از دست یابی به معنویت و سعادت باز می‌دارد، اظهار داشت: جشنواره هنرهای تجسمی زمینه‌ای برای خلق آثار فاخر هنری و همچنین ایجاد معرفت دینی در خلق این آثار ارزشمند را فراهم می‌کند.

وی در ادامه با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، عنوان کرد: امام حسین(ع) برای صیانت بشر و برای پایداری امت اسلام به شهادت رسید تا معنویت ماندگار و جاوید بماند.

حجت الاسلام آفتابی، با اشاره به درس و عبرت‌های نهضت عاشورا، خواستار تأسی از سیره علمی و عملی اهل بیت(ع) و بهره گرفتن از جلوه‌های زیبای این قیام در خلق آثار هنری شد.

وی همچنین با گرامیداشت سومین سالگرد وفات عالم جلیل القدر حضرت آیت الله سید مرتضی نجومی کرمانشاهی، به بیان ابعاد شخصیت معنوی، هنری و انقلابی این روحانی فقید پرداخت.

نفرات برتر سومین جشنواره منطقه‌ایی هنرهای تجسمی غرب کشور در رشته‌های طراحی، نقاشی و حجم نیز معرفی و تجلیل شدند.

در این جشنواره که با حضور هنرمندان استان‌های کرمانشاه، ‌همدان، ایلام،‌ لرستان و کردستان برگزار شد، از یازده نفر از برگزیدگان و شایستگان تقدیر در رشته‌های طراحی، نقاشی و حجم تجلیل شد.

هیات داوران جشنواره در مراسم اختتامیه این جشنواره به ترتیب علی دالوند از لرستان و مریم خدارحمی از ایلام را در رشته‌های طراحی و نقاشی شایسته تقدیر دانستند و بیان کبودی، لیدا بهرامی و رضا شعبانی از استان‌های کرمانشاه و ایلام که رتبه اول تا سوم رشته طراحی را به خود اختصاص دادند، همچنین فریده اکبری، محمدرضا صفیه و نیما شیان از استان‌های کرمانشاه، همدان و لرستان نیز رتبه‌های اول تا سوم رشته نقاشی را کسب کردند.

هیات داوران در رشته حجم نیز علیرضا مجیدی از همدان، افسانه فرهاد نژاد از لرستان و مهدی پرویزی از کرمانشاه را حایز رتبه‌های اول تا سوم دانست.