نایب رییس دوم حقوقی مجلس و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس:

نمی‌توانیم کسی را مجبور به تعیین میزان مهریه کنیم

رزم گفت: در بحث مهریه هنوز از سوی نمایندگان طرح یا لایحه خاصی به کمیسیون حقوقی مجلس نرسیده است.
۱۳۹۱/۰۹/۰۱ - ۱۷:۰۸:۴۹

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمانشاه، محمد رزم نایب رییس دوم حقوقی مجلس و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس اظهار داشت: رییس بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌های سراسری کشور ابلاغ کرده تا در صورتی که مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه طلا باشد، زوجین حدود ۵ میلیون تومان وام دریافت کنند، اما ما نمی‌توانیم کسی را مجبور به تعیین این میزان مهریه کنیم و مصوبه‌ای هم در این‌باره نداریم.

نایب رییس دوم حقوقی مجلس و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خاطر نشان ساخت: طبق ماده۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب۷۷ در صورتی که مرد صاحب اموالی بود، به مزایده گذاشته می‌شد و اگر امتناع می‌کرد یا به طور عمدی مهریه را نمی‌داد، با مجازات زندان - حبس یوم‌الادا - روبه‌رو می‌شد و در دوران حبس از بدهی مالی او چیزی کم نمی‌شد.

رزم ادامه داد: اخیراً ریاست قوه‌قضائیه در تفسیر و تبیین این ماده، در برابر تعهد مرد به پرداخت مهریه، اصل را بر اعسار و تنگدستی وی می‌داند که در صورت ناتوانی مالی، فرد معسر بازداشت نشود، هر چند هم‌اکنون بحث عندالمطالبه بودن مهریه همچنان به قوت خود باقی است.

به گفته وی دغدغه کسی که ازدواج کرده، تامین زندگی است. تورم و گرانی، بیکاری، مهریه‌های سنگین، اجاره بهای محل سکونت، نداشتن امنیت شغلی و زندگی پرهزینه و مخارج غیرضروری که امروزه به نیاز اساسی تبدیل شده امنیت زندگی مشترک را به خطر می‌اندازد.