معاون سیاسی استاندار همدان:

باید از افزایش توزیع كالای قاچاق جلوگیری کرد

علیرضا قاسمی‌فرزاد خواستار تلاش مجموع اعضای كمیسیون در راستای مبارزه با ورود كالای قاچاق شد.
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ - ۱۳:۰۲:۱۸

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، نخستین نشست معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان با اعضای كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز به گزارش روسای كمیته‌ها در مورد قاچاق كالا در بخش‌های مختلف و اقدامات صورت گرفته برای مهار ورود كالای قاچاق از مبادی غیر قانونی اختصاص یافت و اعضای كمیسیون علاوه بر ارایه گزارش عملكرد 11 ماهه سال جاری به مقایسه آن با مدت زمان مشابه آن با سال گذشته پرداختند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان در این نشست به بیان ابعاد قاچاق كالا پرداخت و گفت: ورود كالا از مبادی غیر رسمی و غیر قانونی از ترفندهای ایادی استكبار برای آسیب زدن به اقتصاد كشور است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خواستار تلاش مجموع اعضای كمیسیون در راستای مبارزه با ورود كالای قاچاق شد و افزود: تولیدكنندگان خارجی برای به دست آوردن سود بیشتر با همكاری افراد سودجو و فرصت‌طلب تولیدات خود را از طریق غیر قانونی وارد كشور می‌كنند.

وی تصریح كرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال احتمال افزایش قاچاق كالا و توزیع آن به‌صورت فله‌ای در میادین و چهارراه‌ها باید تدابیر ویژه‌ای برای برخورد با قاچاقچیان صورت گیرد.

معاون استاندار همدان تأكید كرد: افزایش میزان كنترل بازار علاوه بر كاهش قاچاق كالا زمینه‌ای برای ایجاد ثبات قیمت در بازار می‌شود.

وی گفت: برای جلوگیری از تخریب اقتصاد كشور باید نهادهای فرهنگ‌ساز شامل نشریات، آموزش و پرورش و صداوسیما و مراكز دینی برای نهادینه كردن فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی تلاش كنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینكه رهبر فرزانه انقلاب گسترش قاچاق را پدیده‌ای مخرب برای اقتصاد كشور برشمردند، بیان كرد: برای مبارزه با قاچاق كالا و حمایت از تولیدات داخلی باید فرهنگ استفاده از كالای تولید داخل و روگردانی از كالاهای خارجی تقویت شود.

قاسمی‌فرزاد اضافه كرد: لازمه كاهش گرایش به مصرف مصنوعات خارجی، افزایش كیفیت كالای تولید داخل است؛ بنابراین در این عرصه باید كالاهای تولید داخل رقیب جدی برای تولیدات خارجی به شمار روند.

مدیركل امنیتی انتظامی استانداری همدان نیز به بیان راهبردها و اولویت‌های محوری این كمیسیون پرداخت و گفت: این كمیسیون دو موضوع اصلی از جمله مبارزه با قاچاق كالا و اقدامات صورت گرفته در بخش سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص طرح شبكه بازرسی و نظارت مردمی(شبنم)را مورد بررسی قرار می‌دهد.

عبدالحسین مرادی افزود: كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز تاكنون 9 جلسه برگزار کرده و 78 مصوبه داشته است و این كمیسیون شامل كمیته اطلاعات و عملیات با محوریت ناجا، كمیته فرهنگی و تبلیغات با محوریت صداوسیما، ستاد هماهنگی طرح شبنم با مسئولیت سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان به بیان گزارشی در مورد روند اجرای طرح شبنم پرداخت و گفت: مرحله دوم این طرح به طور كامل اجرا شده و تمامی باركدها نصب شده است.

علیرضا شجاعی افزود: در بخش فرم‌های “الف” كه شامل بنكداران، عمده‌فروشان، انبار تملیكی و واردكنندگان است 32 هزار باركد شبنم الصاق شده همچنین در بخش فرم “ب” كه شامل اصناف است نیز 82 هزار و 165 باركد درخواستی بوده كه تمامی آن‌ها نصب شده است.

وی با بیان آمار تفكیكی باركدهای نصب شده در طرح شبنم به نسبت شهرستان‌ها گفت: 65 هزار و 700 برچسب در همدان، 92 هزار و 300 برچسب در ملایر، 26 هزار و 400 برچسب در اسدآباد، پنج هزار و 500 برچسب در بهار، چهار هزار و 750 برچسب در نهاوند، 16 هزار و 900 برچسب در تویسركان و 8 هزار برچسب شبنم در كبودراهنگ نصب شده است.

رییس پلیس آگاهی همدان نیز در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه امنیتی گفت: قاچاق از سه محور میانی، شمالی و جنوبی این استان صورت می‌گیرد و بررسی‌ها بیانگر این است كه قاچاق اسلحه بیشتر از مسیر شهرستان نهاوند به سمت استان‌های جنوبی انجام می‌شود.

فرامرز به‌گذر افزود: محورهای جنوبی استان همدان به دلیل نزدیک بودن به مناطق عشایری و وجود متقاضی اسلحه در این مناطق بیشتر قاچاق اسلحه صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: از شهرستان کبودراهنگ قاچاق كالاهای ممنوعه مانند مشروبات الکلی و گیرنده‌های ماهواره‌ای و از مناطق میانی استان همدان شامل شهرستان‌های بهار و همدان کالاهای گمرکی بیشتر قاچاق می‌شود.

وی گفت: مجاورت همدان با استان‌های کردستان و کرمانشاه، این استان را به مسیر ترانزیت کالای قاچاق تبدیل كرده و آمارها گویای این است كه بیشتر كالاهای قاچاق در این استان توزیع نشده بلكه این استان تنها مسیر ورود كالای قاچاق است و بازار هدف قاچاقچیان نیست.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: نوسانات قیمت ارز در چند ماه گذشته موجب افزایش هزینه قاچاق و کاهش این پدیده شوم شده؛ به گونه‌ای که میزان کشفیات در بخش‌های مختلف کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت دخانیات همدان نیز اظهار داشت: آمارهای موجود در مورد فروش کالای دخانی در سال جاری گویای افزایش مصرف سیگار و توتون و تنباکو در این استان است.

هدایتی اضافه کرد: کالای دخانی مصرفی استان پیشتر از طریق قاچاق تأمین می‌شد ولی با سیاست‌گذاری شرکت دخانیات علاوه بر تلاش در جهت جمع‌آوری کالای دخانی، قاچاق واردات افزایش یافت.

وی بیان کرد: در حال حاضر سیگار قاچاق در مغازه‌ها و مراکز عرضه کالای دخانی تا حد قابل توجهی کاهش یافت ولی دستفروشان در میادین و چهارراه‌ها به راحتی اقدام به عرضه سیگار قاچاق می‌کنند.

مدیرعامل شرکت دخانیات همدان افزود: تشدید بازرسی و افزایش نرخ دلار که افزایش هزینه قاچاق را به همراه داشته موجب کاهش قاچاق کالا و به تبع آن کاهش کشفیات شده است.