موسیقی طبیعت در سمیرم جاری است

در مناطق مختلف سمیرم نشانه‌هایی از مدنیتی بسیار كهن دیده شده كه سابقه تاریخی این ناحیه را به هفتصد سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گرداند.
۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۳:۳۹:۰۰
سرویس استان‌های برنا/اصفهان

شهرستان سمیرم با 3425 كیلومتر مربع مساحت از شمال به شهرستان شهرضا، از جنوب و جنوب غربی به استان كهگیلویه و بویراحمد، از شرق به استان فارس و از غرب به استان چهارمحال و بختیاری محدود می شود.
 
مركز این شهرستان در 51 درجه و 34 دقیقه طول جغرافیایی و 31 درجه و 25 دقیقه عرض جغرافیایی و در فاصله 160 كیلومتری جنوب مركز اصفهان قرار گرفته است.
 
سمیرم دارای دو بخش به نام مركزی و بخش پادنا و سه نقطه شهری سمیرم، حنا و ونك و پنج دهستان به نام وردشت، حنا، پادنا علیا و پادنا سفلی است. شهرستان سمیرم در منطقه زاگرس قرار گرفته؛ از همین رو بخش زیادی از این شهرستان كوهستانی بوده و بخش زیادی از آن را دشتها و دره های آبرفتی و كوه های صخره ای تشكیل می دهند. مهمترین ارتفاعات این شهرستان عبارتند از ارتفاعات دینار (كه قله دنا را با ارتفاع4435 متر در خود جای داده)، رشته كوه های سیاه، مروارید آیینه قبری، گرم آباد، علی جوق و كوه سورمند.

ارتفاع این شهرستان از سطح دریا 2500 متر است و به علت موقعیت كوهستانی دارای آب و هوای كوهستانی با زمستان های سرد توام با بارندگی فراوان است. میزان بارندگی سالانه در نقاط شمال شهرستان 330 میلیمتر و در جنوب آن 380 میلیمتر است. این شهرستان دارای تابستانهای خشك و معتدل است. پوشش گیاهی سمیرم بسیار متنوع و بیشتر شامل استپ های كوهی و چمنزار و درختان جنگلی است.

در این شهرستان به دلیل بارندگی زیاد، چشمه ها و رودخانه های زیادی از زمین جوشیده است. رودخانه های این منطقه عبارتند از: سولكان، ونك، حنا، سمیرم، ماربر، خرسان كه دو رودخانه خرسان و ونك جزو حوزه آبریز رودخانه كارون بوده و آب آنها به این رودخانه می پیوندد.

شهرستان سمیرم دارای پیشینه‌ای دیرسال است. در مناطق مختلف این شهرستان نشانه‌هایی از مدنیتی بسیار كهن دیده شده كه سابقه تاریخی این ناحیه را به هفتصد سال قبل از میلاد مسیح باز می گرداند.

در منطقه كمه آثار سكونت پارس و در شهر سمیرم شواهدی از وضعیت مدنی این شهر در دوره هخامنشینیان به دست آمده است كه همگی بر پیشینیه باستانی این شهرستان گواهی می دهند. علاوه بر این، در نزدیكی دریاچه حنا (در شرق سمیرم) قلعه سنگی معروف به قلعه مختار از آثار دوره ساسانیان وجود دارد. در این قلعه یك آتشدان متعلق به این دوران به دست آمده است. در اطراف شهر سمیرم پنج عدد میل سنگی وجود دارد كه مربوط به آتشكده های ساسانیان بوده و نشان می دهند كه سمیرم در زمان ساسانیان نیز در حد یك شهر، وسعت و جمعیت داشته است.

مهم ترین محصول كشاورزی این منطقه سیب درختی است، همچنین محصولات دیگری چون یونجه، چغندرقند، گندم، جو و حبوبات در این منطقه تولید می شود. آب كشــاورزی این منـاطق از رودخـانه ها و چشمه سارهای اطراف و قنات های منطقه تامین می شود. در این منطقه سالانه 72 تن عسل تولید می شود. این شهر در زمینه صنعت بسیار فقیر بوده و بیشتر شاغلین بخش صنعت در زمینه صنایع دستی و قالیبافی فعالیت دارند.

آبشار سمیرم

یكی از بزرگ ترین و زیباترین آبشارهای ایران، آبشار سمیرم است. این آبشار در تنگه‌ای به نام دهان و در میان كوه های سر به فلك كشیده قرار گرفته و سالانه تعداد زیادی گردشگر و كوهنورد را مجذوب خود می كند. این منطقه زیبای خدادادی در عین جذابیت و زیبایی به علت وجود كوه ها و صخره های بلند گاهی اوقات موجب حوادث ناگوار می شود.



چشمه ناز

این چشمه زیبا در پشت ارتفاعات مشرف به روستای شمس آباد از توابع ونك قرار گرفته است. آب زلال و شفاف چشمه ناز در اعماق دره ای ژرف می خروشد و در میان شاخسار درختان و گل های وحشی زیباترین موسیقی طبیعت را در گوش و جان گردشگران می نوازد.