برنا بررسی می‌كند؛

مهریه را هم داده‌اند و هم گرفته‌اند!!

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۳:۳۶:۱۶
کد خبر: ۱۴۳۴۲۹
مهریه را هم داده‌اند و هم گرفته‌اند!!
ازدواج مرحله‌ای از تکامل در زندگی انسان‌هاست و بالطبع وارد شدن به این مرحله، سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ ازدواج مرحله‌ای از تکامل در زندگی انسان‌هاست و بالطبع وارد شدن به این مرحله، سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. در گذشته، ازدواج‌ها سنتی بود و انتخاب و تصمیم گیری به وسیله خانواده‌ها انجام ‌می‌شد و در خیلی از مواقع، حتی عروس و داماد تا لحظه عقد کردن همدیگر را نمی‌دیدند. در این ازدواج‌ها، توقع طرفین و خانواده‌هایشان بسیار کمتر از امروز بود، اما دوام زندگی‌هایشان بیشتر!

نه خبر از مهریه‌های آنچنانی بود و نه خبر از جهیزیه‌های میلیونی، مراسمات هم در کمال سادگی بود و عاری از هر گونه حاشیه‌ای!

اما در ازدواج‌های مدرن که امروزه صورت می‌گیرد، خود طرفین تصمیم می‌گیرند و خانواده‌ها مانند قبل نقش خاصی ندارند. در واقع دختر و پسر، خودشان با هم آشنا می‌شوند، که ممکن است این آشنایی در محیط درس و دانشگاه و یا در محیط کار و حتی در فضاهای مجازی مانند اینترنت صورت گیرد.

البته لازم به ذکر است که هنوز هم هستند کسانی که به سبک و سیاق ازدواج‌های سنتی، بدون آشنایی قبلی و صرفا در یک مراسم خواستگاری کاملا" سنتی با هم ازدواج می‌کنند، اما تعداد این افراد نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است. از همه اینها گذشته، به‌خاطر موانعی که سد راه جوانان امروز قرار دارد، مساله ازدواج برای بعضی از آنها به یک معضل تبدیل شده است.

طبق تحقیقات انجام شده، سن ازدواج دختران به 28 سال و پسران به 29 سال رسیده است، شاید مهمترین دلیل آن نبود ازدواج آسان است، یکی از عواملی که ازدواج را سخت می‌کند، وجود مهریه‌های سنگین و در بعضی مواقع عجیب و غریب است. در واقع برخی از دختران دلیل تعیین مهریه‌های سنگین را ایجاد مانعی برای ازدواج مجدد و طلاق همسرشان می‌دانند و از نظر خودشان دوام زندگی خود را تضمین کرده‌اند، اما آمار نشان می‌دهد که در خیلی از مواقع اینگونه نبوده است. طبق بررسی‌های انجام شده، 90 درصد دختران مهریه را بالا می‌گیرند و میزان مهریه با توجه به سن و میزان تحصیلات افراد متغیر است و هرچه سن کاهش و میزان تحصیلات افزایش یابد مهریه‌ها سنگین‌تر می‌شود. اما پر واضح است که مهریه بالا باعث وفاداری مرد نمی‌شود و با نگاهی به گذشته می‌بینیم که با وجود کم بودن مهریه‌ها، دوام زندگی‌ها بیشتر بوده است.

خانم م.احمدی،50 ساله است و دخترش به تازگی ازدواج کرده است. او در این باره می‌گوید:"زمانی که من ازدواج کردم ، فقط 13 سال داشتم و مهریه‌ام هم 14 سکه بود.اما دخترم، با وجود تمام صحبت‌های من و پدرش مهریه بالایی تعیین کرده است و اعتقادش این است که الان با قبل خیلی فرق کرده و مهریه بالا بهتراست."

رقم‌های نجومی که برای مهریه در نظر گرفته می‌شود، گاه به فروپاشی چند خانواده می‌انجامد. کم نیستند زندانیان مهریه که به دلیل ناتوانی در عدم پرداخت مهریه، سال‌های طلایی زندگی‌شان را درپشت میله‌های زندان سپری می‌کنند. بنابراین یکی از موانع جوانان برای ازدواج آسان، وجود مهریه‌های سنگین و کمرشکن است. دیگر جمله "مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته" هم کارساز نیست.!!!!!!

از عوامل دیگری که ازدواج را برای جوانان سخت کرده و سن ازدواج را بالا برده است، مشکل مسکن و نداشتن شغل مناسب است.

محمد.الف، 28 ساله است ولیسانس روانشناسی دارد. او این چنین می‌گوید:"من به اصرار خانواده و با میل خود، تصمیم به ازدواج دارم. همسر مورد علاقه خود را هم پیدا کرده‌ام. اما متاسفانه شغل مناسبی ندارم و با این هزینه‌های بسیار بالا هم توانایی تهیه مسکن ندارم. واقعا تکلیف من جوان چیست؟"

مشکلات اقتصادی هم که بیداد می‌کند. با وجود همه این مشکلاتی که در جامعه امروزی وجود دارد و خیلی از خانواده‌ها از آن خبر دارند، اما باز هم سنگ جلوی پای جوانان می‌اندازند و در مراسم خواستگاری شرط و شروطی می‌گذارند که گاهی خودشان هم اعتقاد قلبی به آنها ندارند. ماشین آنچنانی، خانه آنچنانی، شغل مناسب، مهریه بالا و غیره و غیره ...



در واقع والدین هم در بالا رفتن سن ازدواج مقصرند.!
از طرفی تهیه جهیزیه برای خانواده دختر با توجه به پیشرفت جامعه و گاهی چشم و هم چشمی و همچنین هزینه‌های سنگین بسیار سخت و دشوار شده است. هزینه مراسم عقد و عروسی با تمام تشریفاتی که همه ما اطلاع داریم، در مقابل باعث می‌شود که جوانان به ازدواج کمتر فکر کنند و در واقع به جای آنکه ازدواج برایشان اتفاق خوشایندی باشد، در بعضی مواقع به یک کابوس تبدیل می‌شود.

اما مساله دیگری هم که وجود دارد این است که در ایران امروز، اکثر دختر خانم‌ها، تحصیلات بالایی دارند و یا در حال ادامه تحصیل هستند و بنابراین کم پیش می آید با پسری ازدواج کنند که تحصیلات پایین تر از خودش داشته باشد.آمار نشان میدهد که این مساله در مورد پسرها کمتر صدق می‌کند.!

اما اینها تنها برخی از موارد کمبود ازدواج آسان در جامعه امروز است. اگر به مشکلاتی که مانع ازدواج جوانان می‌شود، توجه جدی صورت نگیرد، فساد اخلاقی در جامعه افزایش یافته و سبب به هم خوردن نظم اجتماعی می‌شود.

به امید روزی که جوانان با دلی آرام و به دور از هرگونه دغدغه، به این امر خداپسندانه که سنت پیامبر اسلام نیز هست اقدام کنند.



نظر شما