هنرمند قزوینی در گفت‎وگو با برنا:

نکند روزی برسد، هنر از یاد من و تو برود

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۱:۲۳:۰۷
کد خبر: ۱۴۵۱۰۴
نکند روزی برسد، هنر از یاد من و تو برود
این هنرمند قزوینی می‌گوید: مرمت و طلا کاری گنبدهای مطهر دو طفلان مسلم(ع) نقطه عطفی در زندگی‌ام به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ برق طلاکاری گنبد دو طفلان مسلم چشمانم را به خود خیره کرده بود و بی آن که بدانم ساعت‌ها محو تماشا بودم، یادم آمد که هنرمندی از دیار مینودری این اثر فاخر را نقش زده بود، نامش برایم آشنا بود در لیست اسامی آثار راه یافته به نمایشگاه نقاشی«حقوق بشر» اتحایه اروپا که در ایتالیا برگزار می‌شود نامش را دیده بودم به سراغش رفتم و گفت و گویی داشتم با «آرش علی پور» نقاش و هنرمند قزوینی که در زیر می خوانید:

*فعالیت هنری خود را از چه سالی آغاز کردید و در چه بخش‌های هنری فعالیت می‌کنید؟
از سال 76 فعالیت خود را در زمینه هنر آغاز کردم و در کنار نقاشی و گرافیک و انیمیشن و تصویرسازی کتاب نیز بخشی از فعالیت‌های هنری بنده را تشکیل می‌دهد.

در تمامی سال‌های زندگی‌ام به هنر اشتغال داشتم و می‌توان با صراحت بگویم که مرمت و طلا کاری گنبدهای مطهر دو طفلان مسلم (ع) نقطه عطفی در زندگی‌ام به شمار می‌آید و زندگی‌ام را تحت الشعاع قرار داده است.

*از افتخاراتی که تاکنون کسب کرده‌اید برایمان بگویید؟
اگر بخواهم تمام عناوینی که به واسطه هنر کسب کرده‌ام را بگویم ساعت‌ها زمان نیاز است اما به طور خلاصه مهم ترین عناوینی که تاکنون کسب کرده‌ام شامل مرمت و طلاکاری گنبد دو طفلان مسلم و گنبد ساعت آن حرم مطهر در کشور عراق و تقدیر از سوی سازمان زیارت کربلا و مصیب - از ابتدای سال 1389 تاکنون که به حمدا... ادامه دارد، تصویر برداری از مجموعه‌های مستند: مادر جنگ، نقطه صفر مرزی، طرح هجرت 3 به سفارش گروه جهاد شبكه سوم سیما و به تهیه كنندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تابستان 88، تصویر برداری 24 قسمت از مجموعه مستند تلویزیونی ((ایران بهشتی دیگر)) برای گروه خانواده شبكه اول سیما، جایزه ویژه هیئت داوران برای مجموعه آثار انیمیشن در جشنواره پیر، تولید نماهنگ «مولا علی(ع)» از موسیقی گروه هفت,آلبوم2,از سریال امام علی(ع) پخش در ایام ماه مبارك رمضان 87، تولید فیلم كوتاه انیمیشن هبوط و حضور در اولین دوره‌ی جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران و برگزیده جشنواره منطقه یك كشوری از انجمن سینمای جوانان ایران و حضور در دهمین دوره‌ی جشنواره سراسری فیلم كوتاه سینمای جوانان ایران 1376 و حضور و تقدیر در چندین جشنواره بین المللی و ملی و منطقه‌ای، ابداع روش عكاسی آنالوگ بدون دوربین و نگاتیو كه بازخوانی یك روش قدیمی عكاسی جهانی می‌باشد كه روش کلاسیک آن همیشه فقط به صورت آموزش و تست توضیح داده می‌شد، خرید هفت اثر از عكس‌های بدون دوربین توسط یونسكو، حضور هنری آثار در چندین سایت عكاسی معتبر ایران، خاورمیانه و جهان و ...

*مطلع شدیم که در جشنواره «حقوق بشر» که در ایتالیا برگزار می‌شود با ارسال یک اثر شرکت کرده‌اید، از دید شما ویژگی شاخص اثر راه یافته به این نمایشگاه چیست؟
این اثر که با عنوان «خرده فرمایشات زن و شوهری» به تصویر در آمده است با نگاهی به زندگی شلوغ و هرج و مرج وار امروزی و با بیان فراز و نشیب‌های آن در جامعه ایرانی کشیده است، که در واقع یک اثر کاملا ایرانی با سبکی جدید از مدرنیسم ایرانی است و به اعتقاد من اثری است که با وجود تمایزهایی که دارد اثری منطبق بر شرایط زندگی امروز جامعه ایرانی است.

این اثر علاوه بر این که می تواند نام ایران را به تمام جهان معرفی کند می تواند قزوین و هنرمندان قزوینی را نیز بشناساند و نقطه عطفی در فعالیت های هنری من و سایر هنرمندان استان باشد.

به نظر من نگاه هنرمندانه به هر بخش زندگی می‌تواند نشانه‌ای باشد برای دیگران چرا که نقادانه تر و تیز بینانه تر دیده می شود و می تواند بخشی از معضلات جامعه امروزی را نشان دهد.

از سوی دیگر ویژگی تمام ایرانی این اثر را به این نمایشگاه راه داد و توانست خود را بنمایاند چرا که مهم ترین شناخته شدن این اثر دارا بودن روح ایرانی اسلامی آن است.
 
شما پایه گذار روش عکاسی بدون دوربین بوده‌اید، کمی از این کار به ظاهر نشدنی برایمان بگویید؟
در این روش که در واقع باز خوانی روش قدیمی عکاسی بوده که در واقع به جای نگاتیو از چیزهای دیگری که قابلیت عبور نور را داشته باشند استفاده می‌شود مثل بافت‌های بریده شده میکروسکوپی گیاهان و حیوانات که 7 فریم از این عکس‌ها را یونسکو از بنده خریداری کرده است.

شما یکی از هنرمندان پرکار ولی کمتر معرفی شده استان هستید دلیل این امر را چه می‌دانید؟
من بارها در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف اثر ارائه دادم اما رشد و در واقع دیده نشد البته باید گفت که در موزه معاصر آثار من موجود است و انتشارات طه یک کتاب و یک کتابچه از آثار من را به چاپ رسانده است اما متأسفانه پیش از این اثر نقاشی ام که در حال حاضر در رم به نمایش در آمده آثارم به چشم نمی آمد و چرایی این موضوع را باید از دیگران پرسید...

حرف آخر؟
هنر و هنرمند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چرا که این هنر هنرمند است که می‌تواند بهتر و ملموس‌تر جامعه و زندگی را به تصویر بکشد، در نمایشگاهی که آبان ماه سال جاری در موزه زمان تهران قرار است برگزار شود آثارم را به حمایت از کودکان سرطانی عرضه می‌کنم و امیدوارم که مسئولین هم من را حمایت کنند و در این نمایشگاه حضور داشته باشند.


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز