معاون فرهنگی سازمان ملی جوانان خبر داد

تشکیل کمیته سامان ازدواج در استان‌های کشور

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۷:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۶
تشکیل کمیته سامان ازدواج در استان‌های کشور
معاون فرهنگی- آموزشی سازمان ملی جوانان گفت: کمیته سامان ازدواج در تمامی استان های کشور به زودی تشکیل و راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، پرویز کرمی،معاون فرهنگی و آموزشی سازمان ملی جوانان، در مراسم افتتاح دفتر خبرگزاری برنا در قزوین و شبکه فعالین ازدواج در این استان با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن یوم الله دهه فجر و نامگذاری روز 17بهمن به نام جوان، انقلاب اسلامی، خودباوری و علم اظهار داشت:بهمن ماه انقلاب، نور و ماه امام(ره) است. امامی که ناجی ایران و اسلام در قرن حاضر است و در پیروزی انقلاب امام راحل (ره) به جوانان اتکا و اعتماد کرد و پاسخ این اعتماد را نیز دریافت کرد که ثمره آن پیروزی انقلاب و اداره دفاع مقدس با استمرار و به ثمر نشاندن این جنبش اسلامی و مردمی بود.

مدیر عامل خبرگزاری برنا ادامه داد: وقتی در سال 1342 که انقلاب شروع شد بسیاری از افراد به ایشان گفتند براساس چه چیزی می خواهید انقلاب کنید. عده و عده شما چه کسانی هستند که امام در پاسخ به آنها به صورت ظریف فرمودند سربازان من در گهواره ها هستند.

کرمی ادامه داد: همانطور که امام با اعتماد و اتکابه جوانان مومن انقلاب کرد و جنگ 8ساله را پیش برد. رهبر فرزانه انقلاب هم با اعتماد به جوانان اثبات کردند که این جوانان و روح ضد استکباری آنان می تواندبه خوبی جنگ نرم را اداره کنند. رهبر فرزانه انقلاب در جریان فتنه 88 فرموند این جوانان بودند که فتنه را خاموش کردند، و در جایی فرمودند که جوانان افسران جنگ نرم هستند.

مدیر عامل خبرگزاری برنا خاطر نشان کرد: بنابراین تدبیر رهبری، تهدید جمعیت جوانکه در اکثر کشورها از آن به عناون تهدید نام می برند در کشور ایران به فرصت تبدیل شد و جوانان نقش زیادی در موفقیت‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی داشتند. اما در دولت گذشته عدم توجه به جوانان کاری بود که وجود داشت پیش از دولت نهم از مسیری که در طول انقلاب مورد تاکید امام و رهبری بود از آن فاصله گرفته شده بود اما با کمک دولت نهم و دهم دوباره جایگاه جوانان احیا شد.

وی با بیان این مطلب که محمود احمدی نژاد در رفتار، منش و عمل و زندگی شبیه ترین و نزدیک ترین افراد به حضرت امام و رهبر فرزانه انقلاب است، خاطرنشان کرد: وی دوباره توجه به جوانان را در دستور کار قرار داد و شعارهایی که در دولت های قبل درباره جوانان مطرح شده، ولی عملی نشده بود احیا و اجرا کرد.

کرمی گفت: دولت نهم با تکیه بر گفته ها و تدابیر حضرت امام و رهبر فرزانه انقلاب، توجه به جوانان را در دستور کار خود و با این تدبیر جوانان را در کنار دولت نهم و دهم قرار داد.

مدیر عامل خبرگزاری برنا در ادامه به توانمندی دانشمندان ایرانی در عرصه انرژی هسته ای اشاره کرد و اظهار داشت: پلمپی که در دولت های قبلی و آژانس توسط کشورهای غربی به تاسیسات هسته ای کشور زده بود به وسیله رییس جمهور شجاع و سختکوش و با کمک جوانان و توجه به انرژی و توان و استعداد ایشان بازگشایی شد.


معدل سنی جوانان کشور در فعالیت‌های هسته ای 27 سال است

معاون فرهنگی سازمان ملی جوانان همچنین به خبر رسانه ها مبنی بر این که معدل سنی جوانان کشور در زمینه فعالیت های هسته ای 27 سال است، اشاره کرد و ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ما هر چه به جوانان بها بدهیم به کشور آباد و مستقل و پیشرو بها داده ایم.

کرمی خاطر نشان کرد: می توان گفت با توجه به تدابیر اندیشیده شده از سوی دولت دهم می توان نقش دولت را در برابر جامعه جوان ما که با سه مشکل ازدواج، اشتغال و مسکن مواجه است روشن یافت.

معاون فرهنگی و تربیتی سازمان ملی جوانان افزود: البته از نظر سازمان ملی جوانان در این میان مقوله ازدواج از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا هیچ جوانی نمی تواند منتظر بماند تا مسکن دار شود بعد ازدواج کند یا شغل مناسب پیدا کرده و بعد ازدواج کند. بنابراین دولت نهم و دولت دهم از ابتدا نقش هدایت،تسهیل سازی،حمایت گری و سیاست گذاری و طراحی و ارائه تمهیدات مورد نیاز در این مورد را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر دولت موضوعاتی را برای تقویت،توجه و نگاه ویژه به ازدواج را در دستور کار خود دارد، تصریح کرد: از جمله این حمایت ها می توان به پروژه مسکن مهر اشاره کرد که این پروژه در زمان دولت نهم کلید خورد و آغاز به کار کرد و در شهرهایی که مشکل زمین نداشته باشند با جدیت و با سرعت آغاز شد و به بهره برداری رسید و در سایر شهرها نیز به طور جدی دنبال می شود.

مدیر عامل خبرگزاری برنا خاطر نشان کرد:در زمینه تسهیلات ازدواج می توان به افزایش وام ازدواج از 500هزار تومان در قبل دولت نهم به 5میلیون در حال حاضر اشاره کرد.

وی ازدواج را امری فردی و خانوادگی دانست و افزود: نباید حمایت و نظارت و تسهیلات دولت در این زمینه را فراموش کرد، به عنوان مثال در راستای تحقق این امر به همت سازمان ملی جوانان و برای توانمندی خانواده ها در امر ازدواج،نهاد، سازمان ها و حلقه های واسط مانند شبکه فعالین ازدواج در استان ها به وجود آمد.

فرهنگ سازی،حساس‌سازی،اطلاع رسانی، پژوهش و همسریابی؛ تسهیلات آموزشی، مشاوره از مهمترین فعالیت‌های شبکه فعالان ازدواج در استان ها است

کرمی با تاکید بر این که شفا یکی از تشکل هایی است که در این حوزه و برای حمایت شکل گرفت تا کارها را سامان دهد، اعلام کرد: شبکه فعالین ازدواج( شفا) در 17استان ایجاد شده است که 9فعالیت را انجام می دهد و مهمترین این فعالیت ها فرهنگسازی، حساس سازی، اطلاع رسانی، پژوهش، همسریابی و آموزش و مشاوره است .

وی ادامه داد: در گذشته بزرگانی که نقش ریش سفید را جامعه و فامیل داشتند با توسل به تذکر و تکرار و ایجاد جو اجتماعی به جوانان آنها را تشویق به ازدواج می کردند، اما متاسفانه در جوامع فعلی که به اصلاح در آن خانواده هسته ای شده از نقش این افراد کاسته شده است. بنابراین برای پر کردن خلاء های موجود باید مراکز مشاوره و مهارت افزایی ایجاد و راه اندازی شود تا این نیاز را رفع کند و جوانان از راه های غیر قانونی مثل سایت های اینترنتی همسریابی یا موسسه های غیر قانونی همسریابی به امرازدواج روی نیاورند و جامعه ما دچار آسیب و آنومی در این زمینه نشود.

تشکیل کمیته سامان ازدواج در استان های کشور

معاون فرهنگی و تربیتی سازمان ملی جوانان خاطر نشان کرد: بنابراین چون این نیاز احساس می شد این سازمان، راه اندازی شبکه فعالین ازدواج را در دستور کار قرار داد، البته شفا فعالیت های دیگری نیز دارد، به عنوان مثال در زمینه انتشارات بسیاری از افراد مطالبی درباره ازدواج می نویسند که باید مورد ارزیابی قرار گیرد بنابراین شفا، شناسایی این کتاب ها را برعهده گرفته است تا با کمک نهادها و تشکل های غیر دولتی بتواند حمایتی لازم را از آنها داشته باشد.

کرمی ادامه داد: همچنین در راستای کمک به جوانان و تسهیل در امر تشکیل خانواده کمیته سامان ازدواج با تصویب مجلس در استان ها شکل گرفت که با ریاست استانداران و عضویت ائمه محترم جمعه و رییس شورای اسلامی شهر و چند فرد علمی و دانشگاهی در زمینه بهره گیری از امکانات دستگاه های اداری و دولتی و نهاد های عمومی مثل شهرداری هافعالیت می کنند. حتی هم اکنون با مسئولیت وزیر کشور تشکیل بنیاد ازدواج در دستور کار شورای اجتماعی وزارت کشور قرار داد.

مدیرعامل خبرگزاری برنا در ادامه فعالیت های خبرگزاری برنا را تشریح کرد و افزود:این خبرگزاری که در گذشته به عنوان شبکه خبری برنا در زیر مجموعه خبرگزاری دولتی ایرنا فعالیت می کرد از سال گذشته فعالیت مستقل خود را با عنوان خبرگزاری برنا و با مجوز هیأت محترم دولت آغاز کرده و در حال حاضر در 29 استان کشور به صورت رسمی فعایت می کند.

گفتنی است در پایان این مراسم مهندس عجم استاندار قزوین با ارسال اولین خبر درباره افتتاح این خبرگزاری در این استان به عنوان اولین خبرنگار افتخاری برنامعرفی شد.

نظر شما