موسوی لاری:

دولت اصلاحات در جهت کارآمدی نظام حرکت کرد

۱۳۹۳/۰۷/۲۷ - ۱۴:۲۹:۲۰
کد خبر: ۲۳۰۱۶۸
دولت اصلاحات در جهت کارآمدی نظام حرکت کرد
عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: دولت اصلاحات با عملکرد خود در جهت کارآمدی نظام حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار برنا در قزوین، حجت الاسلام سید "عبدالواحد موسوی لاری" شنبه شب در نشست اصلاح طلبان استان قزوین که در در منزل سید ناصر قوامی، نماینده قزوین در مجلس ششم برگزار شد، گفت: با مقایسه عملکرد دولت‌ها می‌توان دریافت که فعالیت کدام یک از دولت ها در جهت کارآمدی نظام و یا عکس آن بوده است.

وزیر کشور دولت سید محمد خاتمی با اشاره تقسیم گروه‌های سیاسی کشور به دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا، این موضوع را عادی و یک امر پذیرفته شده دانست و گفت: تنوع سیلقه‌ها در یک جامعه 80 میلیون نفری امری طبیعی و پذیرفته شده تلقی می‌شود و اگر اینطور نباشد محل اشکال است.

وی با بیان اینکه در جامعه دینی باید شاهد اداره کشور بر اساس ارزش‌های اسلامی، عدالت و رعایت اخلاق باشیم  و اگر در این بخش ها دچار مشکل باشیم این موضوع به معنای نداشتن کارآمدی لازم است، به اهمیت و جایگاه کارآمدی در نظام سیاسی کشور پرداخت و گفت: اینکه چه کسی فرماندار یا بخشدار یا مدیرکل باشد یک مساله فرعی است چراکه مهم آن است بتوان بدون اینکه کارآمدی نظام را زیر سوال برد، پاسخگوی مطالبات برخواسته از متن انقلاب بود.

وی در ادامه از انقلاب اسلامی به عنوان تجربه ای جدید از حاکمیت سیاسی بر اساس دین در دوره معاصر یاد کرد و گفت: آنچه با فکر و اندیشه امام خمینی(ره) تحت عنوان نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت، تجربه جدیدی از مدیریت جامعه براساس معیارهای دینی بود از این رو انقلاب ما با سایر انقلاب ها تفاوت داشت.

موسوی لاری با بیان اینکه در گذشته موانع زیادی بر سرراه انقلاب وجود داشت که از آنها عبور کردیم و باید از تجربیات بدست آورده به منظور کارآمدی هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی استفاده کنیم، افزود: یکی از این موانع جنگ تحمیلی بود که در هشت سال دفاع مقدس به خوبی آن را پشت سرگذاشتیم.

وی، از هشت سال دفاع مقدس به عنوان دورانی که به بالندگی و پویایی انقلاب اسلامی افزود یاد کرد و گفت: این دوران نشانگر عمق باور مردم به نظام جمهوری اسلامی و تاثیرگذاری دین در اذهان و روان نسل هایی که مخاطب آنها انقلاب بود، یاد کرد.

با بیان پس از انقلاب اسلامی دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا هرکدام بر هشت سال حاکمیت سیاسی کشور را بدست گرفتند، افزود: باید دید و مقایسه کرد که کدام جریان توانستند به کارآمدی نظام بیافزایند و آن را تقویت کنند.

موسوی لاری با تاکید براینکه باید به طور منطقی و اصولی به مقایسه یکدیگر بپردازیم، گفت: در هشت سال نخست پیروزی انقلاب، دولت درگیر جنگ و گرفتاری های مربوط به تشکیل یک نظام نوپا و انقلابی بود و در دوره بعد نیز کار سازندگی با قوت انجام شد و دفاع مقدس نیز نتیجه ای در برداشت که همه نسبت به آن احساس سربلندی کردند ضمن اینکه کار تولید تعطیل نشد و با وجود اینکه معیشت مردم با مشکل روبرو بود اما همه از یک رفاه حداقلی بهره مند بودند.

موسوی لاری در ادامه به دستاوردهای دولت اصلاحات اشاره کرد و افزود: مجموع درآمدهای این دولت در هشت سال به 170 میلیارد دلار رسید که رقم بسیار اندک و محدودی بود اما از این مقدار کم راه ها و خط آهن ها ساخته شد، تمدن صنعتی بزرگی در عسلویه پایه گذاری شد، مشکلات بسیاری از کارخانجات مرتفع شد و رشد اقتصادی کشور از 2.4 درصد به 5.4 درصد افزایش یافت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، نزدیک شدن نرخ بیکاری به عدد تک رقمی، پرداخت بدهی های خارجی و بدهی ها به بانک مرکزی و نظام پولی و بانکی کشور، پرداخت کامل معوقات 10ساله معلمان و تلاش برای سالم سازی اقتصاد کشور را از جمله دیگر دستاوردهای دولت اصلاحات در حوزه های اقتصادی برشمرد.

وی با بیان اینکه بنا بود تا پایان برنامه پنجم توسعه رشد اقتصادی کشور به 8درصد برسد تا قدرتمندترین کشور منطقه در حوزه اقتصاد باشیم، گفت: با روی کارآمدن دولت اصولگرا و با وجود افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی کشور در این دوره تورم افزایش یافت، رشد اقتصادی نه تنها به 8 درصد افزایش پیدا نکرد بلکه به  منفی 5.4 درصد کاهش یافت  و در سایر بخش ها همچون سرمایه گذاری و اشتغال نیز دچار وضعیت نابه سامانی شدیم.

موسوی لاری با انتقاد از سیاست خارجی دولت های نهم و دهم، گفت: در این دوره ارزش و اعتبار گذرنامه های ایرانی به پایین ترین حد خود رسید و هموطنان ما در فرودگاه های کشورهای خارجی باید از گیت های مختلف امنیتی عبور می کردند و انگشت نگاری و چشم نگاری می شدند در صورتی که حتی پس از واقعه یازده سپتامبر که حادثه مهمی در جهان بود گذرنامه های ایرانی دارای ارزش بودند.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز اضافه کرد: متاسفانه در دوره دولت قبلی وضعیت مناسبی به لحاظ اخلاقی در سیاست حکفرما نبود و تهمت زنی ها، نسبت دادن های دروغ و انگ زنی ها پدید آمد که هنوز هم ادامه دارد و از نظر ارتباط درونی جامعه خیلی ها به جای تعامل و مهربانی با یکدیگر به جان یکدیگر افتادند.  

وی، کارنامه دولت نهم و دهم در سلامت رفتاری و مالی را نیز دارای مشکلات زیاد خواند و با اشاره به روایاتی از امام رضا(ع) در تاکید به راستگویی و حفظ امانت، گفت: در این خصوص باید به آمارهای غیرقابل استناد این دوران در حوزه های مختلف از جمله اشتغال، رشد اقتصادی، توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اشاره کرد.

موسوی لاری با بیان اینکه در هیچ دوره ای شاهد سوء استفاده های چندهزار میلیارد دلاری که نوشتن صفرهای آن نیز کار سختی است نبوده ایم ، گفت: در همین مجلس اصولگرای فعلی از سوء استفاده های 7هزار میلیاردی نیز صحبت می شود  و مشخص می شود یک الف بچه ای مانند بابک زنجانی با کمک برخی دست اندرکاران این دوره دو میلیارد و 700 میلیون دلار یا یورو که گفته می شود بیش از این رقم نیز است را در اختیار گرفته است.

وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: باید منصفانه ببینیم کارنامه دولت ها تا چه حد مورد قبول واقع شده است و آیا عملکرد آنها کارآمدی نظام را نشان داده یا اینکه برعکس آن عمل کرده است؟

وی، داشتن نگاه تاریخی و ماندن در آن و بی توجهی به آینده را یکی از مشکلات جامعه یاد کرد و گفت: از نظر تاریخی توجه به گذشته ضروری است ولی ماندن در آن و بی توجهی به آینده برای ما مشکلات زیادی ایجاد می کند.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، استفاده از نقاط قوت دولت های گذشته و کنار گذاشتن نقاط ضعف آنها راهی مناسب برای اداره کشور و داشتن آینده ای خوب دانست و اظهار داشت: برای کم شدن مشکلات باید برنامه ریزی بهتر برای آینده خود داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جریان اصولگرا همچنان روش گذشته خود را دنبال می کند، به نشست اخیر ائتلاف اصولگرایان اشاره کرد و گفت: هرچند آثاری را می توان دید که از تلاش آنها برای تغییر این روش حکایت دارد و این نشست یکی از این نشانه ها بود.

موسوی لاری گفت: ائتلاف و انسجام حرکت میان اصولگراها را باید مورد ارزشیابی درست قرار دارد چرا که این مدل، روش بهتری نسبت به تلاش برای حذف رقیب و دشمنی کردن با آنها است و به این معنااست که آنها رقابت را جدی گرفته اند.

وی اضافه کرد: اینکه جریان اصولگرا بخواهد به جای پرداختن به دشمنی، رقابت صحیح و سالم را در پیش بگیرد قدم مثبتی است البته من به شیوه آنان تردید دارم چراکه آغازگر نشست آنها با کسی بود که به جای دعوت به وحدت خودش همیشه منادی جدایی و تفرقه بوده است. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه اصلاح طلبان دو تجربه پیش رو دارند که یکی انتخابات سال 84 و دیگر انتخابات سال 92 است، گفت: در سال 84 دولت در اختیار اصلاحات بود و فضای عمومی جامعه نیز تا حدودی به سود این جریان بود اما با این وجود به خاطر تشتت و ناهماهنگی آنها به نتیجه نرسیدند.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: ارای اصلاح طلبان در انتخابات 84 بیشتر از جریان رقیب بود اما به خاطر دست نیافتن به اجماع این آرا تکه تکه شد و در نهایت جریان مقابل به پیروزی دست یافت.

وی افزود: اما در انتخابات سال 92 اصلاحات رد پای چندانی در جامعه از خود نداشت اما جریان اصولگرا از همه چیز برخوردار بود ولی با این وجود خردورزی بی نظیر اصلاح طلبان که نه تنها در کشور بلکه در نظام های سیاسی شرقی کم نظیر بود، موفقیت آنان را رقم زد و از امید از دل ناامیدی به بیرون کشیده شد.

موسوی لاری خطاب به اصلاح طلبان گفت: انصاف نیست وقتی صاحب تجربه انتخابات سال 92 هستیم به تجربه سال 84 بیاندیشیم.

وی با تاکید براینکه باید منسجم باشیم و همدیگر را تحمل کنیم و راهبردهای مبتنی بر ارزش های نظام جمهوری اسلامی که در چهارچوب قانون اساسی می گنجند را برگزینیم، افزود: با عمل به این کارها می توانیم معادله ای که می خواهد اصلاحات را به عنوان یک جریان قدرتمند اجتماعی حذف و طرد کند را برهم بریزیم و راه را برای بهره گیری از سلایق مختلف در جامعه باز کنیم.

موسوی لاری با بیان اینکه باید به شیوه ای حرکت کنیم که موجب کارآمدی هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی شود و دین اسلام را به عنوان اندیشه ای که می تواند جامعه را به خوبی مدیریت کرده و سعادتمند کند نشان دهیم، خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف باید از حرکت های افراطی و شعارهایی که با واقعیت های عینی جامعه سازگار و همراه نیست، بپرهیزیم و در یک حرکت آرام، مستمر و طولانی در مسیر اصلاح نابه سامانی ها باشیم و به سامان رساندن اهداف انقلاب اسلامی را دنبال کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز