رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک کاهش یابد

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۲۲:۳۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۴۴۵
مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک کاهش یابد
دکترعلی اکبر زینالو گفت: باید با اتخاذ سیاست‏های مناسب مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دکترعلی اکبر زینالو رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه بیشترین داروهای تجویزی توسط پزشکان انواع داروهای آنتی‌بیوتیک‌ است، مطرح کرد: مردم جهان سالانه بیش از 235 میلیارد واحد از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را مصرف می‌کنند که طبق مطالعات صورت گرفته یک سوم تا 50 درصد از این میزان مصرف، کاملا بی‌مورد بوده است.

زینالو گفت: اکنون در کشور هرساله بیش از سه هزار میلیارد ریال در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هزینه می شود که باید با بکارگیری سیاست‌های مناسب این میزان مصرف را کاهش داد.

وی با اعلام اینکه حجم فروش ریالی محصولات دارویی کشور در 9 ماهه اول سال 89 بیش از 25 هزار میلیارد ریال بوده است، افزود: 17 درصد فروش محصولات دارویی مربوط به آنتی‌بیوتیک  است که این امر نشان‌دهنده حجم بالای مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور است که باید این رقم را کاهش داد.

زینالو با بیان اینکه از 26 میلیون نسخه بررسی شده 1/43 درصد این نسخه‌ها مصرف آنتی‌بیوتیک بوده است که این نسخه‌ها در اروپا 25 درصد و در آمریکا 30 درصد است، بیان کرد: 20 در صد کل داروهای مصرفی در ایران به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف می‎شود.

این مقام مسوول سهولت زیاد دسترسی به آنتی‌بیوتیک‌ها، فرهنگ غلط خود درمانی، تجویز غیر منطقی و فروش بدون نسخه آنتی‌بیوتیک را از عوامل مهم این مصرف خودسرانه دانست و بیان کرد: سال 85 در استان قزوین با توجه به مطالعات صورت گرفته در جامعه 4/82 درصد در منزل دارو نکهداری می کنند بدون اینکه در حال مصرف آن باشند و 1/67 درصد افراد، در صورت مشاهده علایم بیماری درمان خود را قطع و 50 درصد جمعیت مورد مطالعه داروها را برای مصرف در آینده نگهداری می‌کنند که دلایل عوامل نگهداری دارو در منزل است.

وی از افتتاح 3 مرکز درمانی در قزوین و آبیک، 6 خانه بهداشت در بویین‌زهرا و قزوین، 2 پایگاه بهداشت و یک مرکز تخصصی برای اولین بار در شهرستان البرز در هفته سلامت امسال خبر داد و گفت: در هفته سلامت سال جاری پروژه طرح غربال‌گری سلامت در محمدیه به بهره‌برداری خواهد رسید.




نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز