مسوول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین

سرانه مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات مردم استان قزوین کمتر از استاندار است

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۴:۱۹:۴۸
کد خبر: ۶۷۹۶۰
سرانه مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات مردم استان قزوین کمتر از استاندار است
سرانه مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات مردم استان قزوین کمتر از استاندارد است و این در حالی است که مردم این استان بیش از دو برابر استاندارد در غذاهای خود روغن مصرف می‌کنند.

علی عزیزخانی مسوول تغذیه دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین و دبیر شورای سیاستگذاری سلامت استان قزوین در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار برنا، با تاکید بر اینکه مردم استان قزوین باید میزان مصرف میوه، سبزیجات و لبنیات را برای بهبود سلامتیشان افزایش دهند، افزود: متأسفانه مردم استان قزوین بیش از دو برابر استاندارد در غذاهای خود روغن مصرف می‌کنند و این شیوه تغذیه باید در بین مردم استان اصلاح شود.
 
وی با اشاره به مصرف غذاهای کم ارزش گفت: با فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان مصرف تغذیه سالم را در بین مردم ترویج و سرانه مصرف موادغذایی کم ارزش را از جمله تنقلات، نوشابه، پیتزا و روغن را کاهش داد.
 
عزیزخانی با اظهار اینکه برخی از افراد جامعه افزایش قیمت لبنیات، میوه و سبزیجات را از دلایل خرید و مصرف کم آن عنوان می‌کنند،گفت: مردم می‌توانند به جای هزینه کردن برای خرید شکر و روغن برای بیش از نیازشان با انتخاب درست، خرید مواد غذایی سالم از جمله لبنیات، میوه و سبزیجات را جایگزین کنند.
 
وی اضافه کرد: دلیل افزایش قیمت موادغذایی سالم استدلال درستی از سوی مردم نیست چراکه مردم هنوز فرهنگ استفاده درست از موادغذایی سالم را ندارند و با این دیدگاه نادرست، مصرف موادغذایی ناسالم را ادامه می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به میزان جذب استاندارد کلسیم و با بیان اینکه مردم استان قزوین روزانه 60 درصد کلسیم مورد نیاز بدن خود را جذب می‌کنند، گفت: با فرهنگ‌سازی مناسب از مزایای مصرف لبنیات از جمله شیر به افراد جامعه می‌توان میزان سرانه مصرف شیر را در جامعه افزایش داد.

عزیزخانی افزود: شیر مهمترین منبع تامین کلسیم است و کمبود مصرف کلسیم نیز موجب تشدید بیماری‌های پوکی استخوان،سرطان و بیماری قلبی و عروقی می‌شود.

عزیزخانی بیان کرد: مردم استان قزوین پروتیین دریافتی خود را بیشتر از طریق شکر و روغن دریافت می‌کنند که ادامه این امر برای سلامتی آن‌ها مضر است.

عزیزخانی با اظهار اینکه باید یک سوم جذب پروتیین‌ها از طریق مواد گوشتی و دو سوم از طریق موادگیاهی باشد، گفت: با استفاده از مواد غذایی گیاهی به جای گوشتی برای جذب پروتیین‌های موردنیاز بدن، می‌توان سلامتی افراد را افزایش داد و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی سرانه مصرف استاندارد سالانه شکر هر فرد را کمتر از 20 کیلوگرم اعلام کرده است، افزود: هر فردی در استان قزوین سالانه با مصرف 34 کیلوگرم شکر، بیش از 15 کیلوگرم مصرف غیر استاندارد دارد که باید با اطلاع‌رسانی از معایب این مصرف به مردم، سرانه مصرف آن را کاهش داد.









نظر شما