محمود لالوها

سرانه عضویت در کتابخانه‌های استان قزوین بالاتر از استاندارد کشوری است

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۴:۴۳:۰۴
کد خبر: ۶۷۹۷۷
سرانه عضویت در کتابخانه‌های استان قزوین بالاتر از استاندارد کشوری است
محمود لالوها با بیان اینکه سرانه عضویت در کشور به ازای هر کتابخانه یک هزار نفر است، گفت: سرانه عضویت در کتابخانه‌های استان قزوین بالاتر از استاندارد کشوری است.

محمود لالوها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار برنا، با بیان اینکه سرانه عضویت در کشور به ازای هر کتابخانه یک هزار نفر است، افزود: سرانه عضویت در کتابخانه‌های استان قزوین به ازای هر کتابخانه سه هزار و 500 نفر است که این نشان‌دهنده پیشینه تاریخی و فرهنگ بسیار بالای مردم این استان است.

وی با تاکید بر اینکه استان قزوین رتبه اول سرانه عضویت در کتابخانه‌های عمومی کشور را دارد، گفت: بیش از 80 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی این استان عضو هستند که این نشان از ارزش والای کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم استان قزوین است.

لالوها با اظهار اینکه این استان از 52 کتابخانه برخوردار است، افزود: سرانه کتاب‌خوانی این استان نسبت به سایر استان‌ها وضعیت بسیار مطلوبی دارد به طوریکه به عنوان استان نمونه، الگویی برای سایر استان‌ها معرفی شده است.

لالوها با تصریح اینکه بیش از 90 درصد اعضای کتابخانه‌های استان قزوین جوانان هستند، افزود: با توجه به اینکه فضای مجازی و اینترنت به راحتی در دسترس جوانان قرار می‌گیرد اما باز هم به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

وی با بیان اینکه کتاب‌خوانان این استان 60 درصد خواهران و 40 درصد برادران هستند، گفت: کتاب‌های داستانی، ادبیات، دینی و مذهبی بیشترین مخاطبان را در استان دارند.

لالوها تقویت زیرساخت‌های کتابخانه‌ها، ارتقا امکانات مطالعه و تامین منابع کتاب در همه اقشار مختلف جامعه را از عوامل ارتقا کتاب‌خوانی در بین مردم استان عنوان و بیان کرد: با فراهم کردن فضای مطلوب کتاب‌خوانی در کتابخانه‌ها مردم استان به حوزه کتاب و کتاب‎‌خوانی اهمیت بیشتری می‌دهند.

وی تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی موثر همه منابع مورد نیاز به راحتی در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار گیرد تا مردم نیازها و مشکلات اساسی خود را با دسترسی به کتابخانه‌ها برطرف کنند.

لالوها با بیان اینکه اکنون شیوه اطلاع‌رسانی در جهان تغییر یافته و کتابخانه‌های امروز در دنیا به مراکز اطلاع‌رسانی تبدیل شده‌اند،گفت: بیشتر کتابخانه‌های این استان به سایت اینترنتی و فضای مجازی و در برخی از کتابخانه‌ها به کافی‌نت مجهز هستند که تحقق این امر علاقه و انگیزه کتاب و کتاب‌خوانی را در بین جوانان ارتقا داده است.

وی با اظهار اینکه هر ماه مسابقات کتاب‌خوانی در کتابخانه‌های استان برگزار می‌شود، افزود: برگزاری مسابقات متنوع یکی دیگر از عوامل افزایش انگیزه و علاقه جوانان به کتاب و کتاب‌خوانی در این استان است.

وی اظهار کرد: مخاطبان می‌توانند از کتاب‌های مختلف در همه زمینه‌ها از جمله علمی، اجتماعی و مذهبی، متن مقالات منتشر شده در نشریه و روزنامه‌های کشور، نشریات ادواری از 100 تا 150 عنوان و منابع روزآمد در کتابخانه‌های استان استفاده بهینه کنند.

لالوها در ادامه با بیان اینکه احداث کتابخانه‌های مرکزی در شهر‌های قزوین، تاکستان، بویین‌زهرا، البرز و آبیک از مصوبات سفر سوم هیأت دولت‌ است، گفت: کتابخانه مرکزی شهر قزوین در میدان جانبازان با تامین اعتبارات لازم در مدت بیش از 2 سال ساخته خواهد شد.

وی افزود: با انعقاد قرارداد با شهرداری بویین‌زهرا کتابخانه مرکزی این شهرستان در مدت 18 ماه احداث و اعتبارات این کتابخانه 50 درصد استانی و 50 درصد توسط شهرداری این شهرستان تامین خواهد شد. 

لالوها با اشاره به احداث کتابخانه در روستای خزنین گفت: امسال طبق انعقاد تفاهم‌نامه بین کتابخانه‌های عمومی کشور با استانداری‌ها، روستاهایی که بیش از 5 هزار نفر جمعیت دارند کتابخانه در آن روستا در مساحت 120، 220 و 180 مترمربع احداث خواهد شد.

وی راه‌اندازی کتابخانه سیار را از برنامه‌های نهاد کتابخانه عمومی کشور عنوان و بیان کرد: این طرح در توافق با یکی از شرکت‌های خودروسازان کشور در روستاهایی که فاقد کتابخانه هستند اجرا خواهد شد.

نظر شما