در پی سفر وزیر امور خارجه به استان سیستان و بلوچستان

ترانزیت کالا از بندر چابهار به‌زودی اجرایی می‌شود

۱۳۹۱/۰۹/۱۳ - ۱۰:۰۸:۴۴
کد خبر: ۱۰۷۹۵۹
ترانزیت کالا از بندر چابهار به‌زودی اجرایی می‌شود
وزیر امورخارجه در چابهار گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و شکوفایی همه جانبه منطقه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار برنا از زاهدان، وزیر امور خارجه کشور امروز در سفر به سیستان و بلوچستان و در جریان بازدید از نوار مرزی در چابهار اظهار داشت: هدف از سفر به بندر چابهار، پیگیری بعضی از برنامه‌های محقق نشده، پیگیری عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی و بررسی مسایل شهرهای مرزی است.

بعلی‌اکبر صالحی افزود: بندر چابهار با وجود موقعیت استراتژیکی که دارد، قابلیت انواع ترانزیت از جمله، کالا تا انرژی را دارا است.

وی افزود: وزارت امور خارجه بنا به وظایف ذاتی خود، فراهم کردن ارتباط با دنیای خارج و برقراری روابط سیاسی، اقتصادی فرهنگی و اجتماعی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان و آسیای میانه، در چند ماه آینده درصدد فعال‌سازی کریدور شمال و جنوب که پنج کشور عمان، قطر، ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان که توافق‌نامه آن امضا شده است را دارد.

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: با رایزنی‌های اقتصادی با کشورهای همسایه، موضوع ترانزیت کالا از بندر چابهار را با جدیت پیگیری می‌کنیم و امیدواریم طی چند ماه آینده این امر عملیاتی شود.

وی گفت: انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی که کشورهای پاکستان و افغانستان برای ترانزیت کالا از طریق بند چابهار انجام شده می‌توان خبر خوشی برای فعال‌سازی این بندر باشد.

صالحی اضافه کرد: ارزیابی بنده از بندر چابهار به ویژه با اجرای طرح توسعه‌، آینده‌ای روشن است و امیدواریم با رفع موانع مرزی و افتتاح فاز نخست طرح در چند ماه آینده، شاهد رشد و شکوفایی و ایجاد اشتغال در بین جوانان منطقه باشیم.

هم چنین استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مدیریت صحیح ظرفیت‌ها و مزیت‌های چابهار در حوزه‌های کشاورزی، صیادی، تجارت و ترانزیت می تواند ضمن کاهش نرخ بیکاری و اشتغال پایدار جوانان، بسترساز توسعه شرق کشور شود.

حاتم نارویی ˈ روز یک شنبه در جلسه مشترک با مدیران منطقه آزاد چابهار در حضور وزیر امور خارجه تصریح کرد: چابهار و به ویژه منطقه آزاد تجاری - صنعتی آن به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های منحصر به‌فرد و استراتژیک باید به نماد توسعه، پیشرفت، آبادانی و رفاه ایران اسلامی در منطقه و حتی جهان تبدیل شود.

وی تاکید کرد: توسعه چابهار می‌تواند مزیت‌های اقتصادی فراوانی را برای دیگر استان‌های کشور و حتی کشورهای همجوار فراهم کند.

فرماندار چابهار نیز در این نشست گفت: چنانچه بحرانی در تنگه هرمز به هر دلیل رخ داد تنها مسیری که توانایی ارایه سرویس و خدمات ترانزیتی به منطقه خلیج فارس، اروپا و آمریکا و دیگر کشورهای جهان را دارد، بندر چابهار است.

ایرج حیدری تصریح کرد: در صورت شکوفا شدن ظرفیت‌های بالقوه و استراتژیک بندر چابهار به همراه دیگر پتانسیل‌های منطقه از جمله کشاورزی و صیادی، برخورداری منطقه به‌ویژه سیستان و بلوچستان را شاهد خواهیم بود و روند توسعه شرق کشور شتاب می‌گیرد.

وی با بیان اینکه چابهار یکی از 14 منطقه راهبردی جهان است، گفت: باید با گسترش زیرساخت‌ها و فراهم کردن رشد توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری به‌ویژه با کشورهای همسایه، زمینه هرگونه تهدید خارجی را در آن سوی مرزها بی اثر و خنثی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه از طریق چابهار به طور طبیعی امنیت را در مرزهای آبی و حتی خاکی جنوب شرق کشور بهبود و ارتقا می‌بخشد.

نظر شما