رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

صاحب عروه به قضاوت و اداره جامعه توسط فقها معتقد بود

۱۳۹۱/۱۰/۲۸ - ۱۹:۰۰:۵۹
کد خبر: ۱۱۱۵۶۷
صاحب عروه به قضاوت و اداره جامعه توسط فقها معتقد بود
رییس جامعه مدرسین گفت: مرحوم سید به حاکمیت فقها در قضاوت و اداره جامعه و نیز فصل خصومت‌ها و احوالات شخصی معتقد بود و این مباحث را در جلد سوم عروة الوثقی آورده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم و به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی صاحب عروه، آیت‌الله محمد یزدی با اشاره به برگزاری این کنگره به عنوان کاری مهم در عرصه علم و پژوهش اظهار کرد: مقام فقاهت و زعامت مرحوم آیت‌الله سید محمد کاظم یزدی برای علما و محصلان حوزوی کاملاً روشن بوده و کتاب فتوایی وی یعنی عروة الوثقی به خصوص در مجلدات اول و دوم مورد ابتلاء عامه مردم قرار دارد ارزش فراوانی در نزد فقها دارد.

وی افزود: فقها و مراجع پس از دوران مرحوم سید برای بیان نظرات فقهی خود حاشیه‌هایی بر عروة الوثقی تحریر کرده‌اند و این امر نشان‌دهنده ارزش والای این کتاب در مجامع علمی است.

رییس جامعه مدرسان حوزه علمیه قم با اشاره به بعد سیاسی زندگی صاحب عروه بیان داشت: در دوران مشروطه اختلاف نظرهایی میان این فقیه بزرگوار با آخوند خراسانی به وجود آمد.

وی ادامه داد: هر دو این فقها استدلال‌های خود را داشتند و قضاوت تاریخ، حقیقت ماجرا را مشخص خواهد کرد زیرا هر دو نفر به دنبال این بودند که در صورت تغییر در سیستم سلطنتی و ایجاد مشروطیت، اساس اسلام باید محفوظ بماند و این امر در نزد هر دو آن‌ها مسلم بود هرچند در روش‌ها دارای اختلاف نظر بودند.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه بررسی جلد سوم عروة الوثقی با عنوان «کتاب قضا» در مطالعه بعد سیاسی زندگی مرحوم سید محمد کاظم طباطبایی مفید است گفت: با این وجود هیچ یک از علما حاشیه‌ای بر این جلد ننوشته‌اند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: جلد سوم عروة الوثقی یک کتاب علمی و غیر فتوایی بوده و در بحث قضاوت اسلامی دارای مباحث گسترده‌ای است در حالیکه در آن روزگار هنوز حکومت اسلامی وجود نداشت.

وی نوع قضاوت در تشیع را موضوع اصلی این کتاب دانست و افزود: مرحوم سید به حاکمیت فقها در قضاوت و اداره جامعه و نیز فصل خصومت‌ها و احوالات شخصی معتقد بود و این مباحث را در جلد سوم عروة الوثقی آورده است بنابراین می‌توان عقاید سیاسی، اجتماعی و حکومتی وی را از این کتاب استخراج کرد.

کنگره بزرگداشت سید محمد کاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) 24 اسفندماه سال جاری در قم برگزار خواهد شد.  

نظر شما