انتشار کتاب مصور قم قدیم

۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۸۵۸۱۵
انتشار کتاب مصور قم قدیم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از انتشار کتاب مصور قم قدیم، از صفویه تا قاجار خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عیسی رضایی گفت: این کتاب به همت حسن قراگزلو، یکی از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی استان و با همکاری کاخ موزه گلستان و بنیاد قم پژوهی منتشر شده است.

وی اظهار داشت: کتاب مصور قم قدیم اولین مجموعه درنوع خود است که در آن نقاشی ها و عکس های متعدد و منحصر بفردی از تاریخ قدیم قم در قالب یک کتاب نفیس به تصویر درآمده است.

وی تصاویر موجود درکتاب را شامل عکس ها و نقاشی هایی از عمارت ها، بناهای تاریخی و مذهبی، رجال سیاسی و مذهبی، حالات شخصی افراد،مشاغل، طبیعت و اردوکشی های نظامی عنوان کرد و گفت: قدیمی ترین تصویر این مجموعه یک نقاشی از منظر شهری قم مربوط به دوره صفویه اثر ˈآدام اولیاریوس آلمانیˈ است.

رضایی با بیان این که عبدالله قاجار عکاس مخصوص ناصر الدین شاه بیشترین اثر را در این مجموعه دارد گفت: در میان عکاسان ایرانی دیگر می توان به آثار آقا رضا اقبال السلطنه، خان بابای حسینی، امیرخان جلیل الدوله، میرزا حسین علی عکاس باشی و ابوالقاسم نوری و در میان آثار عکاسان خارجی به لوئیجی پِشه، آنتوان خان سِوروگین و ارنست هولستر اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت آثار نقاشی و عکس این مجموعه گفت: زمانی که لوئیجی پِشه ایتالیایی 160 سال پیش از سفر ناصرالدین شاه به قم عکس برداری کرده است هنوز بسیاری از کشورها از اختراع دوربین عکاسی بی اطلاع بودند.

وی ابراز امیدواری کرد: مجموعه مصور نفیس فوق که با یادداشت ها و خاطرات سیاحان داخلی و خارجی همراه شده است بتواند اطلاعات با ارزشی را از چهره معماری و فرهنگ مردم روزگار قدیم قم در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار دهد.

رضایی در پایان افزود: این کتاب با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم منتشر شد. 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز