شفیعی سروستانی:

جوانان را باید به پژوهش تشویق كنیم

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۴:۲۶:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۰
جوانان را باید به پژوهش تشویق كنیم
مدیركل خدمات رسانه‌ای مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با تاكید بر تشویق جوانان برای ورود به عرصه پژوهش گفت: تناسب هدایای تقدیری برای اصناف مختلف كشور وجود ندارد، به عنوان مثال تقدیری كه از قهرمان ورزشی و هنر پیشه صورت می‌گیرد، متناسب با هدایای تقدیر از ی

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، ابراهیم شفیعی سروستانی با اشاره به اهمیت هفته پژوهش گفت: در این هفته فرهنگ‌سازی در زمینه تحقیق و پژوهش و باور و ذهنیت در بین مدیران و مسوولان جامعه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینكه تحقیق و پژوهش به برنامه‌ها، سیاست‌ها و طرح‌های اجرایی نیازمند است، خاطرنشان كرد: این برنامه لازم است پیش، حین و پس از اجرای پژوهش تبیین شود و مدیران پیش از هر اقدام پژوهشی آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

مدیركل خدمات رسانه‌ای مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با تاكید بر توجه و اهمیت به پژوهش و پژوهشگران گفت: اگر به درستی موضوع پژوهش را تبیین كنیم و به الگوسازی در این زمینه بپردازیم، فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران به رشد و پیشرفت كشور كمك خواهد كرد.

شفیعی‌سروستانی تصریح كرد: در فضای كنونی كه جوانان به دلیل فضای رسانه‌ای به سوی الگوهای غیرعلمی پژوهش جذب شده‌اند، دستیابی به الگوها ضرورتی انكار ناپذیر است.

وی تاكید كرد: در این حوزه باید الگوهای عینی و عملی را معرفی كرده تا از هدایت افراطی آنها به سوی الگوهای غیرعینی پژوهش جلوگیری شود.

مدیركل خدمات رسانه‌ای مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با بیان اینكه هفته پژوهش فرصتی برای تجلیل از زحمات افرادی است كه بیشترین نقش را در توسعه و پیشرفت كشور دارند، اذعان داشت: قدردانی از تلاش پژوهشگران علوم انسانی، تجربی، عرصه صنعت و فناوری فرصتی مغتنم است تا بخشی از زحمات آنها تقدیر شود.

شفیعی‌سروستانی در ادامه سخنان خود تصریح كرد: اقدامات مقطعی در ایام معین در راستای اهداف پژوهشی موثر نخواهد بود.

وی با اشاره به برخی از آسیب‌های مراسم‌های هفته پژوهش بیان داشت: در این هفته باید از تشریفات، صورت‌گرایی و نبودن توجه به محتوا جلوگیری كرده تا مراسم‌ها متناسب با جایگاه عالمان و پژوهشگران برگزار شود.

این پژوهشگر حوزه فقه و حقوق تصریح كرد: برگزاری مراسم‌ها تنها برای ارائه گزارش بی‌اهمیت بوده و این مراسم‌ها


” پژوهشگران در طول سال باید احساس كنند كه تجلیل و تكریم می‌شوند و لازم است تقدیر از عالمان و پژوهشگران به عنوان فرهنگی در جامعه نهادینه شود “و آیین‌ها تنها در راستای اهداف كارگروه‌ها موثر خواهد بود.

شفیعی سروستانی عنوان داشت: پژوهشگران علاوه بر تقدیر در این هفته به حمایت‌هایی در طول سال برای ارائه و پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی نیاز دارند.

وی خاطرنشان كرد: پژوهشگران در طول سال باید احساس كنند كه تجلیل و تكریم می‌شوند و لازم است تقدیر از عالمان و پژوهشگران به عنوان فرهنگی در جامعه نهادینه شود.

مدیركل خدمات رسانه‌ای مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تاكید كرد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری باید به نظامی برسد كه به حوزه‌های پژوهشی از جمله حوزه علوم فنی و ریاضی در هفته پژوهشی بی‌توجهی صورت نگیرد و از فعالیت‌های تكراری در حوزه‌ای خاص جلوگیری شود.

شفیعی‌سروستانی با تاكید بر تشویق جوانان برای ورود به عرصه پژوهش بیان داشت: تناسب هدایای تقدیری برای اصناف مختلف كشور وجود ندارد، به عنوان مثال تقدیری كه از قهرمان ورزشی و هنر پیشه صورت می‌گیرد، متناسب با هدایای تقدیر از یك عالم نیست كه این موضوع هیچگاه ترغیب‌كننده و تشویق‌كننده نخواهد بود.

وی بیان اینكه اكنون پژوهش از آسیب‌های مختلفی رنج می‌برد، اظهار داشت: متاسفانه مسئولان متوجه یك آسیب بوده و از فقدان بودجه كافی گلایه دارند، چراكه وجود بودجه و امكانات یكی از پیش نیازهای اصلی رشد و ارتقای پژوهش در كشور است.

مدیركل خدمات رسانه‌ای مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما خاطرنشان كرد: ارتقای بودجه به تنهایی نمی‌تواند مشكلات این بخش را حل كند.

شفیعی‌سروستانی تصریح كرد: مبتنی نبودن پژوهش در نظام واحد یكی از مشكلات دیگر این حوزه است و زمانی در پژوهش موفق هستیم كه نهادها مبتنی بر پژوهش شوند و پژوهش‌ها بر نظام واحد شكل بگیرند.

وی تاكید كرد: ظرفیت‌های پژوهش باید شناسایی شود و برای هر یك از ظرفیت‌ها جایگاه مناسب معرفی كرده و پژوهش‌های حوزوی و دانشگاهی را بر اساس آن ساماندهی كنیم.

این پژوهشگر حوزه فقه و حقوق خاطرنشان كرد: بی‌توجهی مدیران و برنامه‌ریزان اجرایی، قضایی و سیاسی به امر پژوهش یكی از آسیب‌های مهم بوده كه در این زمینه به پژوهش در سراسر مراحل اجرا و حتی پیش از اجرای طرح نیازمند هستند.

شفیعی‌ سروستانی گفت: طرح‌هایی كه پس از تصویب متوقف می‌شوند، بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان را به دنبال دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز