استاد حوزه علمیه قم:

استعدادهای پژوهشی طلاب جوان باید كشف شود

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۶:۳۲:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۹
استعدادهای پژوهشی طلاب جوان باید كشف شود
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روحیه پژوهشگری در طلاب جوان گفت: باید مقدمات را برای کشف استعدادها میان طلاب جوان حوزه‌های علمیه فراهم كنیم تا شاهد حرکت طلاب به سمت پژوهش‌محوری و اجتهاد باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام مجتبی زارعی استاد حوزه علمیه قم در مراسم اختتامیه دوره اول برنامه «شکوفایی استعداد پژوهشگران طلاب جوان» با بیان اینكه استعداد یک قابلیت و ویژگی به شمار می‌رود، گفت: استعداد مساله‌ای است كه درون شخص بروز و ظهور داشته و این امكان را دارد كه پس از شناسایی، رشد و تربیت یابد.

وی با اشاره به مصداق‌های استعداد تصریح کرد: دارا بودن شاخصه‌هایی نظیر قدرت تفکر، ثبات شخصیت، علاقه به مطالعه و دانش، آزاداندیشی و... می‌تواند دلایل روشنی برای مستعد بودن فرد باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مهیا شدن زمینه‌های شكوفایی استعداد تاكید كرد: اگر استعداد به مرحله ظهور و بروز رسیده و شكوفا شود، فرد می‌تواند به درجات عالی دست یابد.

وی شناسایی استعدادها برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت را ضروری دانست و بیان داشت: اگر استعداد شناخته شود، شاهد این خواهیم بود كه فرد در مسیر درست گام بر می‌دارد.

زارعی با بیان اینكه پژوهشگری نیز نیازمند استعداد است، تصریح كرد: پژوهشگری در حوزه علمیه معنای ویژه‌ای دارد و از پژوهشگری به اجتهاد تعبیر می‌كنند، چون با تولید علم و دانش همراه است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به تعلیم و تربیت صحیح برای شكوفا شدن استعدادها خاطرنشان كرد: البته ما در نهضت نرم‌افزاری و تولید دانش باخلأ نیروی انسانی مواجه هستیم.

استاد حوزه علمیه قم اهمیت سرمایه‌گذاری برای شکوفایی استعدادها را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: باید مسوولان حوزوی به این مهم اهتمام کنند.

وی با اشاره به روحیه پژوهشگری میان طلاب جوان گفت: باید مقدمات اولیه برای کشف استعدادها میان طلاب جوان حوزه‌های علمیه را فراهم كنیم و سپس در فرصت زمانی مشخص شاهد حرکت طلاب به سمت پژوهش‌محوری و اجتهاد باشیم.

نظر شما