اجرای طرحی در راستای گسترش اقتصاد مقاومتی؛

گام بلند مدیریت پسماند برای گسترش فرهنگ مصرف

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۵:۲۴:۳۰
کد خبر: ۲۶۰۵۱۸
گام بلند مدیریت پسماند برای گسترش فرهنگ مصرف
توجه به فرهنگ مصرف و همچنین اقتصاد مقاومتی امری است كه شهرداری در اجرای آن تلاش می‌كند و می‌كوشد تا با اجرای طرح زوج و فرد كردن جمع‌آوری زباله‌ها در این راستا قدم بردارد.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در گذشته وظایف شهرداری‌ها صرف برنامه‌های خدماتی و عمرانی خلاصه می‌شد اما با گسترش برنامه‌ها و روند دیدگاه‌ها علاوه بر این خدمات شهرداری‌ها در حوزه فرهنگ شهروندی و مباحث اجتماعی نیز ورود كردند.

موضوعی كه شاید ابتدا با مشكلات بسیاری همراه باشد و بسیاری را به این امر سوق دهد كه چرا شهرداری‌ها باید در این زمینه اقدام كنند و یا اینكه چه وظیفه‌ای در این عرصه دارند؟

به متناسب شهرداری‌های سراسر كشور و كلان‌شهرها، شهرداری قم نیز در این راستا گام‌های مهمی برداشت و تلاش كرد سهم عمده‌ای در این راستا داشته باشد. یكی از سازمان‌هایی كه متناسب با دیگر سازمان‌ها و شاید یك گام فراتر نیز جلو آمد، سازمان مدیریت پسماند قم بود كه با اجرای طرح جمع آوری زباله‌ها به صورت زوج و فرد كوشید اقدامات گسترده‌ای را در این راستا انجام دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در تشریح این طرح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در قم گفت: در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها حتی نمی‌دانند روزانه چقدر زباله تولید می‌كنند و اجرای این طرح می‌تواند زنگ خطری به نام زباله در ذهن مردم ایجاد كند تا در طولانی مدت نسبت به الگوی مصرف خود تجدید نظر كنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به اینكه تصمیمات مدیریتی رفتار مردم را می‌سازد، افزود: هدفمندی یارانه‌ها موجب شد مردم در امر مصرف انرژی توجه بیشتری به خرج دهند، این طرح هم در طولانی مدت موجب بهتر شدن وضعیت تولید زباله خواهد شد.

به گفته وی مطالعات در این حوزه نشان داده در افق دو تا سه ساله ۲۵ درصد كاهش تولید زباله را شاهد خواهیم بود.

درباره پرداختن به طرح جمع‌آوری زباله به صورت یك شب در میان به جای جدی گرفتن طرح تفكیك از مبدا ابراز داشت: زمانی كه من مشغول به كار در سازمان مدیریت پسماند شدم، تعداد غرفه‌های بازیافت در سطح شهر هشت غرفه بود كه امروز به ۱۳ غرفه رسیده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: همچنین در این مدت حجم زباله‌های خشك جمع‌آوری شده از سطح شهر به سه برابر یعنی ۲۱۰ تن در ماه رسیده و ۱۰۰ میلیون تومان جایزه فرهنگی هم در این راستا به مردم اهدا شده كه این نشان می‌دهد مسئله تفكیك زباله از مبدا به صورت جدی پیگیری شده است.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده شهرداری در مدت زمان ۹ ماه در سال جاری گفت: تجربه‌ شهرداری‌های شیراز و اصفهان را در زمینه مدیریت جمع آوری زباله‌های شهری مورد بررسی قرار گرفت و سپس به نقاط قوت و ضعف آن به صورت جدی توجه شد

بامداد اصل با بیان اینكه ساكنان منطقه پردیسان همه آپارتمان نشین هستند، تصریح كرد: این آپارتمان‌نشینی برای شهرداری قم به دلیل بالا بودن سطح فرهنگی و اجتماعی یك فرصت است تا بتوان نسبت به اجرایی كردن طرح‌های شهری در این منطقه به عنوان پایلوت استفاده كرد. 

نكته‌ای كه باید به آن توجه كنیم این است كه سرانه تولید زباله در استان بالاست و این به دلیل عدم فرهنگ مصرف بوده كه مشكلات بسیاری را در بر داشته است.

مردم قم در روز تقریبا 700 تن زباله تولید می کنند که تنها جمع آوری آن 50 میلیون تومان هزینه دارد، هزینه‌ای كه برای یك شهر یك میلیون و 200 هزار نفری بسیار زیاد است.

روزنامه 19 دی قم در این زمینه نوشت: اگر حجم زباله های تولید شده در شهر قم را 750تن در روز درنظر بگیریم این زباله ها باید در لایه ای به ضخامت 2متر در خاک دفن شوند که برای این کار فضایی حدود 150مترمربع در روز و 5.4هکتار درسال نیاز است. این اعداد نشان می دهد نحوه زندگی ما و زباله ای که در گوشه خانه تولید می شود، می تواند چه اثری بر منابع طبیعی داشته باشد.

از سوی دیگر زباله های خشک هم که حدود 40درصد زباله های تولیدی را تشکیل می دهند صدها سال در طبیعت باقی می مانند. مثلا یک شیشه نوشابه حدود 1500سال، پلاستیک 100سال و قوطی های کنسرو 300تا 400سال زمان نیاز دارند تا تجزیه شوند. زباله های تر هم هر چند راحت تر تجزیه می شوند اما به دلیل حساسیت و فساد پذیری مشکلات دیگری به بار می آورند.

*بازدید سر زده از اجرای طرح
در راستای اجرای این طرح، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با حضور در منطقه پردیسان به صورت سرزده به بازدید از اجرای طرح پرداخت و با ساكنان این منطقه گفتگو كرد.



هر چند در گام نخست بازدید برخی مجتمع‌های مسكونی از اجرای طرح حمایت نكرده و این طرح را ناقص می‌دانستند، اما با توضیحات ارائه  شده و اهمیت آن قانع شده و بر لزوم اجرای طرح تاكید كردند.

مهمترین مشكلی كه مردم با اجرای این طرح داشتند، عدم تبلیغات مناسب بود، كه مقرر شد در این زمینه بیشتر تلاش شده تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

از سوی دیگر مردم نسبت به عدم توجه شهرداری به تفكیك زباله از مبدا انتقاد كردند كه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در این خصوص گفت: ما در همه مناطق شهری قم این طرح را اجرا می‌كنیم به جز مناطق 2، 6 و 8 كه تا پایان امسال نیز ایستگاه جمع‌آوری زباله‌های خشك و تفكیك از مبدا ایجاد می‌شود.

یكی دیگر از مشكلات مردم با اجرای این طرح در خصوص تابستان بود كه اعتقاد داشتند در تابستان زباله‌ها افزایش یافته و با گرمی هوا مشكلات بسیاری را به همراه خواهد داشت كه البته كارشناسان امر توضیح دادند كه تا آن زمان رفتار مردم هدفمند شده و با شركت در اجرای طرح می‌كوشند تا موفق عمل كنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم البته این را هم گفت كه برای  مجتمع‌هایی كه همكاری برای اجرای طرح را داشته باشند، طرح‌های حمایتی را خواهیم داشت و می‌كوشیم تا خدمات بیشتری را توسط شهرداری ارائه كنیم.

بامداداصل گفت: تاكید شهردار قم نیز بر این بوده تا با طرح حمایتی اجرای این طرح را پیش ببریم و به همین منظور برنامه‌ریزی‌های حمایتی را در دستور كار قرار خواهیم داد.

وی بیان داشت: به اعتقاد بنده و پس از سركشی كه انجام شد، متوجه شدم مردم استقبال گسترده‌ای انجام داده و به خوبی مشاركت داشتند كه از آنها قدردانی می‌كنم.
نظر شما