مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خبر داد:

برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه در قم

۱۳۹۰/۱۰/۰۶ - ۱۹:۱۳:۴۸
کد خبر: ۹۱۷۰۳
برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه در قم
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، از برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه از 22 تا 27 دی ماه با حضور 170 ناشر در 80 غرفه خبر داد.

‌به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سیدمرتضی اسماعیلی طبا امروز در نشستی خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های این اداره کل تا پایان سال پرداخت.

وی اظهار داشت: استان قم نسبت به سایر استان‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و حجم برنامه‌های فرهنگی و ویژگی‌های خاص فرهنگی و هنری این استان را با سایر استان‌ها متمایز کرده است. اگر قم را همچون یک استان عادی ببینیم نمی‌توانیم شناخت درستی از قم داشته باشیم، قم را باید با همه ویژ‌گی‌های، مزیت‌ها و ظرفیت‌هایش دید تا بتوان از این مزیت‌ها استفاده کرد.

طبا تصریح کرد: بنابراین یکی از سیاست‌های کلی ما شناسایی و استفاده صحیح از ظرفیت‌های بومی، ملی و بین المللی استان است این ویژگی‌ها از طرفی برنامه ریزی فرهنگی را در استان پیچیده می‌کند و از طرفی ظرفیت‌های بسیار خوبی را در اختیار دستگاه‌هایی فرهنگی قرار می‌دهد. این شان قم است که نقش تامین کننده و تغذیه کننده فرهنگی سایر استان‌ها را داشته باشد.

وی یادآور شد: سیاست‌ها و برنامه‌های این اداره کل در چند محور خلاصه می‌شود که تقویت جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان محل سیاستگذاری‌ها و الویت بندی‌های برنامه‌های فرهنگی استان و تلاش برای همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌ها فرهنگی در موضوعات فرهنگی مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد: برای تقویت شورای فرهنگ عمومی نیاز به تشکیل کارگروه‌های است که تشکیل اتاق فکر برای دستورکارهای این شورا در نظر گرفته شده تا قابلیت‌ اجرایی و الویت‌های آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی افزود: به همین منظور نخستن جلسه اتاق فکری شورای فرهنگ عمومی استان روز گذشته با حضور شماری از کارشناسان حوزوی، دانشگاهی و هنرمندان استان در این اداره کل برگزار و نحوه شکل گیری آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت که همگی برضرورت آن تاکید کردند و در آینده این کار نیز ادامه خواهد داشت. این کار به علمی شدن و کارشناسی شدن طرح در شورای فرهنگ عمومی کمک خواهد کرد.

بخش بعدی برنامه‌های ما تقویت فعالیت پژوهشی استان است کار فرهنگی و هنری به دلیل پیچدگی‌های دارد نیاز به تلاش بیشتر دارد، زیرا موضوع فرهنگ انسان است و انسان هم موجود پییچده‌ای است، از این‌رو برنامه‌ریزی فرهنگی و هنری برای همه جا مشکل است که نیاز به پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی دارد به خصوص در قم که این ویژگی‌ها در قم دوچندان می‌شود، بنابراین برای این که بتوانیم برنامه‌ریزی فرهنگی مناسبی را برای استان داشته باشیم به یقین این برنامه‌ها باید پشتوانه پژوهشی داشته باشد.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال 91 هر پروژه فرهنگی و پژوهشی که بخواهد در این اداره کل انجام شود از جمله همایش‌ها و جشنواره‌ها پیوست پژوهشی و اعتبار پژوهشی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد: همچنین در بعد آموزشی و تقویت فعالیت‌های پژوهش مورد تاکید ما است و در این زمینه کارهای بسیار وسیعی را انجام خواهیم داد و در همه انجمن‌های هنری وابسته به ارشاد، مخاطبان آن آموزش‌های لازم را خواهند دید.

وی افزود: همچنین در این زمینه برای خبرنگاران دوره‌های آموزشی را در نظر گرفته‌ایم که از جمله برنامه‌های جدی این اداره کل به شمار می‌آید و راه‌اندازی دانشکده خبر نیز در همین زمینه فعال شده است، برگزاری کارگروه‌های آموزشی مدیران مسؤول کانون آگاهی تبلیغات را در سال جاری با حضور استاد نجابت برگزار خواهیم کرد.

اسماعیلی طبا گفت: هم‌اینک زیرساخت‌های فرهنگی در استان نیاز به کار بیشتری دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفرشان به این شهر بر تقویت این زیرساخت‌ها در بخش‌ها محروم داشتند ما نیز در این خصوص برنامه‌ها جامعی را در نظر گرفته‌ایم که ایجاد مجتمع‌های فرهنگی از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید.

وی افزود: در حال حاضر تلار مرکزی شهر با استانداردهای خاص در حال ساخت است که تا مرحله سقف رسیده است و تا پایان سال 91 مورد بهره برداری می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اظهار داشت: در منطقه پریسان قم نیز مجتمع‌های فرهنگی و هنری را ایجاد خواهیم کرد که زمین و اعتبارات لازم در این زمینه در نظر گرفته شده است و به زودی احداث این مجتمع از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به شهر قم، تامین و کار ساخت آن آغاز خواهد شد.ژ

وی افزود: براساس سیاست‌های کلی دولت مبنی بر راه‌اندازی دفاتر پیشخوان دولت و دولت الکترونیکی در سال آینده مکانیزه کردن کارهای اداره را در نظر داریم تا برای مجوزها‌ی مختلف مراجعه ارباب رجوع به اداره کل کاهش یابد.

اسماعیلی طبا تاکید کرد: تقویت انجمن‌های هنری از دیگر برنامه‌های این اداره کل است که به لحاظ ظرفیت‌های مختلفی که در این انجمن‌ها وجود دارد، فعالیت‌های خوبی را در این زمینه خواهیم داشت.، زیرا انجمن‌ها بازوان مردمی در ارشاد هستند و از جهات مختلف نیز حمایت خواهند شد.

وی افزود: همچنین شهرک چاپ و نشر، جهت تجمیع موسسات چاپ و نشر در اطراف شهر در حال ساخت است که زیر ساخت‌های لازم در این زمینه پیش بینی شده است و 180 مرکز صحافی و چاپ در قم در این شهرک ایجاد خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد:‌ تقویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از دیگر اولویت‌های این اداره کل است و هم‌اینک 350 کانون فرهنگی مساجد در این استان فعال‌اند که این کانون‌ها بدنه مردمی و اسلامی ارشاد هستند که در اجرایی سیاست‌ها به ما کمک بسزایی خواهند کرد و از نظر کمی و کیفی آن‌ها را تقویت خواهیم کرد.

وی افزود: مساجد استان تاکنون از بعد فرهنگی پیشرفت خوبی داشتند و در سال 91 بعد هنری آن را بیشتر مورد توجه خواهیم داد تا از این ظرفیت نیز به خوبی بهره گرفته شده باشد.

برنامه‌های سال 90 اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه را از 22 تا 27 دی ماه با حضور 170 ناشر در 80 غرفه برگزار خواهیم کرد که ناشرانی از کشور عراق و لبنان نیز در این نمایشگاه آثار خود را برای حوزویان عرضه خواهند کرد، همچنین جلسات نقد کتاب حوزوی را در حاشیه این نمایشگاه در نظر گرفته‌ایم، همچنین دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای اسلام تولید کنندگان سراسر کشور را نیز از 5 تا 11 بهمن در استان برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: نمایشگاه کتاب استان قم از 8 تا 14 بهمن با حضور 250 ناشر از سراسر کشور و 100 غرفه، برگزاری جلسات نقد کتاب در حاشیه نمایشگاه کتاب استان، برگزاری نخستین جشنواره ناشران استان از 10 تا 15 بهمن با حضور ناشران بین المللی، برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب و نوجوان استان از 19 بهمن ماه، برگزاری جشنواره شعر فجر با حضور شاعران ملی و استانی در روز 20 بهمن ماه،نخستن جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نجوان، نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان از 29 بهمن تا 3 اسفند ماه و همایش بزرگداشت حضرت آیت‌الله گلپایگانی 27 اردیبهشت ماه در قم برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز