عملیات مرمت مسجد تاریخی روستای سمیران کردستان به پایان رسید

۱۳۹۱/۰۸/۲۰ - ۱۰:۴۷:۰۶
کد خبر: ۱۰۶۱۴۳
عملیات مرمت مسجد تاریخی روستای سمیران کردستان به پایان رسید
خلیلی گفت: این بنا همانند بسیاری از مساجد دیگر از فضای شبستان، حجره‌های طلاب، وضوخانه و سه ستون چوبی در صحن مسجد و یک عنصر مهم سر درب ورودی به سبک قاجاریه تشکیل شده است.

خبات خلیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار برنا در کردستان، افزود: این مسجد مربوط به دوره قاجاریه است که در ساخت آن از مصالح بومی همچون خشت، آجر و چوب استفاده شده است.

وی افزود: این بنا همانند بسیاری از مساجد دیگر از فضای شبستان، حجره‌های طلاب، وضوخانه، سرویس بهداشتی، غسالخانه و سه ستون چوبی در صحن مسجد و یک عنصر مهم سر درب ورودی به سبک قاجاریه تشکیل شده است.
 
خلیلی تصریح کرد: از ویژگی‌های حایز اهمیت این بنا می‌توان به بستر صخره‌ای بنا و تبعیت کامل مسجد از توپوگرافی با توجه به ترازهای ارتفاعی مختلف در ساختار آن و شبستان دو ستونی آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: بنا در سنوات گذشته توسط اداره کل میرا ث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در سال جاری اعتباری بیش از200 میلیون ریال برای تکمیل مرمت و بازسازی آن هزینه شده است.
 
وی در ادامه به طراحی و اجرای سردرب ورودی مسجد، اجرای سنگ فرش محوطه بیرونی بنا، مرمت سردرب ورودی قاجاری بنا، ساماندهی ستون‌های چوبی و وضوخانه، اندود گچ و اصلاح شیب بندی قسمتی از پشت بام و اجرای ایزوگام اشاره کرد.

این بنا به شماره 26976 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز