مدیر کل گمرکات استان کردستان:

صادرات کالا از گمرکات کردستان ۷۸ درصد رشد داشته است

۱۳۹۳/۰۴/۱۵ - ۱۲:۳۱:۲۸
کد خبر: ۲۰۱۰۷۴
صادرات کالا از گمرکات کردستان ۷۸ درصد رشد داشته است
شهبازی گفت: در سه ماهه نخست سال جاری با تلاش فعالان عرصه تولید و تجارت استان کردستان 338 هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش خبرنگار برنا از سنندج، محمد شهبازی اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال گذشته 190 هزار تن صادرات کالا از گمرکات استان کردستان به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 78 درصد رشد دارشته است.

وی افزود: ارزش کالاهای صادراتی کردستان در سه ماهه نخست سال جاری 135میلیون دلاربوده است.
 
مدیر کل گمرکات استان کردستان بیان کرد: گمرک باشماق مریوان با ثبت 120 میلیون دلار بیشترین صادرات را در میان گمرکات و بازارچه های استان کردستان به خود اختصاص داده است.

شهبازی با اشاره به این مطلب که استان کردستان دارای گمرک و بازارچه های رسمی باشماق مریوان، سیرانبند بانه، سیف سقز و سنندج است، یادآور شد: کالاهای صادراتی استان کردستان شامل محصولات کشاورزی، لوازم خانگی، محصولات غذایی و دارویی، مصالح ساختمانی، لوازم صنعتی، پوشاک و منسوجات است.

وی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری استان کردستان به پنج میلیارد دلار در سال گذشته رسید که 20 درصد از کل مبادلات مرزی کشور را شامل می شود.

مدیر کل گمرکات استان کردستان با بیان این مطلب که استان کردستان 230 کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد، گفت: در حال حاضر برنامه هایی از جمله توسعه زیر ساخت ها در مرز سیرانبند بانه و تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری، ایجاد پایانه ها و توسعه امکانات گمرک رسمی باشماق مریوان و ساخت بزرگراه های به ویژه جاده های دسترسی به گمرک و بازارچه های مرزی استان کردستان در حال اجرا است که با بهره برداری از آنها می توان شاهد افزایش چشمگیر همه مبادلات بازرگانی در این استان بود.

شهبازی در پایان گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حجم صادرات استان کردستان به حدود 700 میلیون دلار برسد.

نظر شما