به بهانه پایان رقابت‌های بین‌المللیی کاپ تختی؛

کرمانشاه فینالیست نداشت اما هواداران کشتی کرمانشاه را سربلند کردند

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۱۳:۴۱:۳۶
کد خبر: ۲۶۲۵۶۵
کرمانشاه فینالیست نداشت اما هواداران کشتی کرمانشاه را سربلند کردند
محسن عباسی‌فرد عضو فدراسیون‌ رونامه‌نگاران و خبرنگاران بین‌المللی (AIPS) و (IFJ)

سی‌وپنجمین دوره از رقابت‌های کاپ بین‌المللی کشتی فرنگی و آزاد و پهلوانی کاپ جهان پهلوان تختی هم با تمام كش و قوس‌هاش با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هاش به اتمام رسید و کرمانشاه در دو رشته فرنگی و آزاد پنج مدال برنز کسب کرد، اما کشتی‌گیری از این استان به فینال را پیدا نکرد.

كرمانشاه به عنوان میزبان این رقابت‌ها سر بلند بیرون آمد و شش هزار نفر تماشاگر در سالن حضرت امام خمینی(ره) یکپارچه کشتی‌گیران کشورمان و حتی خارجی‌ها را تشویق کردند و تشویق‌های منظم‌شان باعث گرمی این دوره از رقابت‌ها شد تا گشی‌گیران و نمایندگان فیلا و سرپرستان، مربیان و ورزشکاران تیم‌های خارجی بیشتر از همه به وجد آیند و هیجان زده شوند و از نحو برخورد تماشاگران کرمانشاهی احساس رضایت کردند و تعریف و تمجید نمایند و از این هواداران کشتی در کرمانشاه هماره به عنوان یك پون مثبت برای كشتی کشور ایران نام ببرند.

انصافاً هم همین طور بود و هواداران خون گرم کشتی کرمانشاه سنگ تمام گذاشتن حضور پر اشتیاق آنان باعث شد تا این رقابت‌ها به نحو احسن برگزار شود و نمره قابل قبولی بگیرند و با وجود این که بلیط  ورودی این رقابت‌ها 10هزار تومان بود و هر نفر بایستی مبلغ 40 هزار تومان بلیط تهیه می‌کرد تا چهار سانس این مسابقه را تماشا می‌کرد، مردم این دیار و خطه پهلوان‌خیز خوب استقبال کردند و به یاری ورزش اول استان کرمانشاه شتافتند و ثابت کردند کرمانشاه با پشتوانه همین تماشاگران می‌تواند مسابقات جهانی هم را میزبانی کند و هواداران پرشور  کرمانشاهی به این نکته به خوبی واقف بودند و در سالن بارها شعار 'خادم یادت باشه، جهانی اینجا باشه' سر داده شد و این پیام را به مسوولان فدراسیون کشتی دادند و از رسول خادم درخواست کردند تا میزبانی مسابقات جهانی را در صورت سپردن به ایران به کرمانشاه بسپارند. ایران نیز درخواست میزبانی مسابقات جهانی کشتی در سال 2018 را به اتحادیه جهانی کشتی ارائه کرده است.

به هرحال انتظار مردم این استان به گونه‌ای بالاست و مشتاق شده‌اند و حالا هم از اعطای یک دوره میزبانی مسابقات به این شهر فراتر رفته‌اند و  این هواداران کشتی در کرمانشاه امکانات و اعتباراتی در حد نام شهر کشتی ایران را می‌طلبند.

تماشگران کار خوب دیگری که انجام داده بودند این بود که بنر بزرگی از مرحوم بابک قربانی، قهرمان بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو به سالن مسابقات آورده بودند. هواداران کشتی هم با شعار «روحش شاد» یاد و خاطره این کشتی‌گیر را زنده کردند.

اما كشتی‌گیران كرمانشاهی موفق به كسب 5 مدال برنز شدند كه مدال‌های بهمن تیموری، یداله محبی و بهروز هدایت بسیار ارزشمند بود، اما انتظارات از احسان امینی به عنوان كاپیتان تیم استان، رضا افضلی به عنوان ملی‌پوش تیم ملی بسیار بیشتر بود.

خیراله فتاحی با 55 كیلوهای طراز اول ایران بسیار فاصله دارد، هرچند که جوان است، فرصت دارد، اما زمان به زودی می‌گذرد و دیگر این فرصت‌ها به رحاتی به وجود نمی‌آید و از دست می‌رود و بعدها در حسرتش باقی خواهد ماند.

بهزاد بهروزی کم تجربگی کرد و كشتی برده را با باخت عوض کرد. حامد رشیدی نیز هنوز فاصله زیاد دارد تا در میادین که بزرگان وجود دارند بتواند عرض اندام نماید و از تجربه کافی  برخوردار نیست و نتوانست كشتی را اداره كند و در 10 ثانیه پایانی می‌بازد تا بهترین فرصت ورزشی را به راحتی از دست دهد وبعدها قدرش را خواهد دانست که همیشه خبری از این فرصت‌ها نیست.

سجاد محمدی فاصله‌اش با کشتی روز زیاد است و باید شبانه روز تلاش کند تا این فاصله جبران نماید در كشتی‌هایش ثبات وجود ندارد و از اعتماد به نفس کافی هم برخوردار نیست، در یك كشتی در حد جردن باروفس ظاهر می‌شود در كشتی‌های حساس قافیه را می‌بازد.

سعید امیری دیگر آمادگی سال‌های پیش را ندارد باید این کشتی‌گیر خوش فکر و بااخلاق هرچه زودتر خودش را پیدا کند و به اوج برسد، چون با شناختی از سعید امیری داریم می‌تواند توانایش را به دنیا ثابت کند. سعید امیری به عنوان کشتی‌گیر میدان دیده باید بیشتر قدر این فرصت استثنایی را می‌دانست و این شانس را از دست نمی‌داد این جوان خوش قد وبالای کشتی کرمانشاه در یكی دو سال اخیر هرگز نتوانستند افتخارات گذشته خود را كسب كنند كه یكی از دلایل آن شاید عدم وجود رقیب در 96 استان به دلیل خداحافظی جعفر دلیری- عرفان امیری- سعید طهماسبی و ... است.

رضا الفتی‌پور انتظارات مربیان کرمانشاه را برآورد نکرد و با کشتی‌گیران وزن 125 کشورمان فاصله زیاد دارد و ایشان نیز جوان است، ولی قدر این فرصت‌ها را باید بشتر از همه می‌دانست که متاسفانه ندانست.

 الفتی‌پور شرایط مناسبی دارد، اگر بخواهد آینده‌اش در کشتی تضمین شود به شرطی اراده نماید می‌تواند رقم زند و سال‌ها کسب افتخار نماید، هرچند این کشتی‌گیر کرمانشاهی در كشتی اول 10 صفر مغلوب عبدالله قمی شد و در حد یك كشتی‌گیر كشور ظاهر نشد، اما از توانایی برخوردار است.

كشتی فرنگی کرمانشاه هم با کشتی کشور فاصله دارد و باید هیئت کشتی استان بیشتر در این رشته فعالیت کند، چون کرمانشاه در این رشته عناوین آسیایی و جهانی دارد و کشتی گیران خوبی همچون ابراهیم همتی، کامران قدرتی، غلام شمسی، شهاب شکری، مهدی غیبی، محمد قربانی و مرحوم بابک قربانی داشته و توانسته‌اند مدال‌های رنکارنگی بگیرند به عنوان یک مدعی می‌تواند تیم خوبی روانه مسابقات نماید و کسب مدال کنند، ولی کشتی فرنگی کرمانشاه در سی‌وپنجمین دوره رقابت‌های جام تختی در حد انتظار ظاهر نشد به جز یكی دو نفر بقیه با كشتی‌گیران فرنگی كار حاضر بسیار فاصله دارند و از کلاس کشتی جهانی برخوردار نیستند و نمی‌توان به آینده آنان نیز امیدوار بود. 

هرچند کشتی‌گیران کرمانشاهی نشان طلا نگرفتند، اما تمام بضاعت کشتی کرمانشاه همین است و باید همچنان به گذشته و دهه 60 افتخارات کشتی‌گیرانش ببالد.

اما سی‌وپنجمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام تختی باحضور257 کشتی‌گیر از کشورهای آمریکا، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، قرقیزستان، کره شمالی، چین، هند، بنگلادش، بلغارستان، مصر، اوکراین، تونس، عراق و پاکستان و تعدادی از کشتی‌گیران جوان کشورمان به پایان رسید.

 هرچند که فدراسیون كشتی تلاش‌ زیادی کرد و 15 تیم خارجی را هم به ایران آورد تا این جام در طراز جام‌های درجه یك دنیا مانند یارگین و جایزه بزرگ قرار گیرد بازهم نتوانست از جام‌های درجه دوم بالاتر رود.

البته ویلیتا گیناس رییس کشتی‌های سنتی اتحادیه جهانی کشتی، ورشنین سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی، سرگئی نواکوفسکی بالاترین مقام داوری روسیه به عنوان نماینده اتحادیه جهانی در رقابت‌های جام تختی حضور داشتند. 

نظر شما