استاندار کرمانشاه:

باید از ظرفیت دولت برای توسعه روستاها استفاده ‌کنیم

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۱۲:۴۷:۴۸
کد خبر: ۲۶۲۵۷۷
باید از ظرفیت دولت برای توسعه روستاها استفاده ‌کنیم
قابلیت‌های موجود در روستاها می‌توان فرصت مناسبی برای توسعه همه‌جانبه استان کرمانشاه رقم بزند.

همایش توسعه روستایـی استان باحضور دکتــر رضوی معـاون توسعـه روستایی و مناطـق محــروم کشور، استاندار کرمانشاه، معاون امور عمرانی، مدیرکل امور روستایی و شوراها، فرمانداران، بخشداران و تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران استان در محـل سـالن شهدای استانداری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، مجتبی نیک‌کردار معاون امور عمرانی استانداری به ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در حوزه توسعه روستایی پرداخت و به طرح‌های انجام شده در این حوزه از جمله طرح توانمندسازی جوامع محلی و منابع طبیعی پایدار، طرح کشاورزان جوان، تدوین سند توسعه روستایی در برنامه ششم، طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای صنعتی مستقر در روستا، بررسی راهکارهای توسعه فرش روستایی در استان، طرح تکمیل شبکه خانه های بهداشت روستایی استان، تشکیل صندوق خُرد روستایی در سطح استان و... اشاره کرد.

ابراهیم رضایی بابادی استاندار کرمانشاه هم با اشاره  به توجه ویژه استانداری به توسعه پایدار روستایی گفت: با استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در روستاها می‌توان فرصت مناسبی برای توسعه همه‌جانبه استان کرمانشاه رقم بزند.

وی به پایین بودن شاخص‌های توسعه در استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: شناسایی استعدادهای نهفته در روستاهای استان می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت شاخص‌های مورد نظر در توسعه پایدار شود.

استاندار کرمانشاه لوازم توجه بر قابلیت‌های بالقوه همچون توانمندی نیروی انسانی، منابع طبیعی و... را مورد تاکید قرار داد و گفت: سازماندهی لازم و تخصیص اعتبار مناسب برای این امر بهره‌مندی از ظرفیت‌های روستاها را در پی خواهد داشت.

رضایی‌بابادی گفت: از ظرفیتی که دولت تدبیر و امید ایجاد کرده باید نسبت به خدمات‌رسانی و توسعه روستاها استفاده کنیم و مهم‌تر از همه این که باید کارها و خدماتی را که قابلیت اجرا شدن موفق در روستاها دارند را شناسایی کنیم.

دکتــر رضوی معـاون توسعـه روستایی و مناطـق محــروم کشور اقدامات انجام شده در استان کرمانشاه را ستود و گفت: با تمام وجود از برنامه‌ریزی‌ها و دقت عملی که استاندار کرمانشاه و معاونین محترم ایشان نسبت به توسعه روستایی داشته‌اند تشکر می‌کنم و این نشان می دهد که این استان با برنامه و هدفمند در این راستا گام برداشته است و می‌تواند الگویی مناسب برای دیگر استان‌ها باشد.

وی افزود: در کشور 29 شورا در حال برنامه ریزی هستند که یکی از این شوراها شورای توسعه روستایی و عشایر است و انتظار دارم که کرمانشاه تجربیات و پیشنهادات خود را در اختیار این شورا بگذارد.

معـاون توسعـه روستایی و مناطـق محــروم کشور گفت:طرح فرش دستباف استان کرمانشاه که سه هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرده طرح موفقی است و ما هم برای حمایت از این طرح، مبلغ هفت میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این طرح قرار می‌دهیم.

رضوی ادامه داد: مشکلات روستانشینان در سه دسته  اقتصادی، تبعیض در خدمت‌رسانی به روستانشینان و شهرنشینان و نیاز روستائیان به حمایت‌های معنوی و فکری مسئولین کشوری  است.

وی افزود: می‌بایست با حفظ وحدت، همدلی و همفکری مردم و مسئولین نسبت به رفع آنها اقدام شود.

رضوی خواستار حضور روستانشینان در توسعه اقتصادی شد و گفت: همان گونه که مشارکت مردم روستا در توسعه سیاسی به خصوص در هنگام انتخابات پر رنگ است باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که آنها به این باور برسند که می‌توانند با سرمایه‌های اندک خود در توسعه اقتصادی مشارکت داشته باشند.

وی به تسهیلات در نظر گرفته دولت برای توسعه اقتصادی روستاها اشاره کرد و افزود:: مردم روستاهای مرزنشین به هر اندازه که سرمایه بیاورند دولت به آنها پنج برابر تسهیلات بدون کارمزد بانکی می‌دهد و برای بقیه روستاها تا سه برابر این تسهیلات را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

رضوی در پایان گفت: همچنین خانواده‌های ایثارگران و تحت پوشش‌های کمیته امداد و بهزیستی ساکن روستاها  هم تا چهار برابر سرمایه آورده می‌توانند تسهیلات دریافت کنند و این که این تسهیلات تا یک سال تنفس، دو سال در قالب سود مشارکتی و تا پنج سال بازپرداخت، زمانبندی شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز