رییس جدیدسازمان چای کشور:

مساحی و نقشه‌برداری باغ‌های چای از اولویت‌های سازمان‌چای است

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۳:۴۱:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۶
مساحی و نقشه‌برداری باغ‌های چای از اولویت‌های سازمان‌چای است
در مراسمی با حضور معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی، مهندس علی محرر به عنوان رییس جدید سازمان چای کشور معرفی شد.

به گزارش خبر گزاری برنا از گیلان در طی مراسمی با حضور معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی، مهندس علی محرر به عنوان رییس جدیدسازمان چای کشور معرفی شد.

مهندس اردشیر روحی رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان در این مراسم گفت: باتوجه به اینکه در سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران قرار داریم پس از گذشت سی دو سال از انقلاب اسلامی ایران ارزش و جایگاه و اهمیت نظام و انقلاب ما برای جهان مشخص تر شده است.

وی گفت: امروز درخارج از مرزهای کشور ما به این نتیجه رسیده اند که انقلاب اسلامی ایران عالم گیر و جهانی شده است و سبب بیداری و هوشیاری مردم در نقاط مختلف جهان شده است.
 
وی سپس به مسایل مربوط به کشت وصنعت چای اشاره کرد و افزود: در اجرای طرح اصلاح ساختار چای در دولت اصلاحات به نقطه ای رسیدیم که اصلاحات میخ نابودی را برتابوت چای زد و با پرداخت مبلغ ۷۰۰ هزار تومان بلاعوض به کشاورزان چایکار دنبال رهاسازی و چاپیدن بیت المال بودند و عملا ثابت کردند دنبال کار برای مردم نبودند.
 
مهندس روحی خاطرنشان کرد: اما عملا در دولت های نهم و دهم احیای سازمان چای کشور و صنعت چای از اولویت اساسی برنامه های بخش کشاورزی در دولت و وزارت جهادکشاورزی بود.
 
وی گفت: این دولت دنبال تحقق عدالت همراه با توسعه است و در اجرای هدفمندکردن یارانه بیشترین سود را کشاورزان بردند.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان اضافه کرد: در سفر دور سوم دولت به گیلان، هم دولت، وزیر جهاد کشاورزی و هم مردم و مسئولان استانی از عملکرد سازمان چای کشور راضی بودند این نشان می دهد که مدیران سازمان چای خوب مدیریت کردند و با برنامه کارها را پیش بردند.
 
وی گفت: کشاورزان ما امسال برگ کیفی برداشت کردند کارخانجات چای‌سازی چای خوب و مرغوب تولید کردند و امسال اولین سالی بود که دولت چای خشک را خریداری نکرد و هزینه انبارداری پرداخت نکرد؛ تا جایی که رییس جمهور در سفر اخیرشان به گیلان گفت:کاری که برای چای کردید برای برنج وابریشم هم باید انجام دهید.
 
وی باتقدیر از تلاش های مهندس محرر در طول مدت سرپرستی در یکسال گذشته افزود: در سی سال گذشته هیچ سالی چای مثل امسال شکوفا نبوده است. وی توانست کارنامه خوبی ارائه دهد و اگر نتوانیم این روند را به کمک هم در آینده ادامه دهیم این چرخه برگشت خواهد کرد.

درادامه این مراسم مهندس مجید خلیلی خشنود معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی گفت: از تلاش های کارکنان سازمان چای کشور خصوصا مهندس محرر برای اعتلای صنعت چای در سالجاری تقدیر و تشکر دارم و خوشحالم امسال با زحمات شما بازرگانی چای فعال شد و دولت در این زمینه ورود نکرد.
 
وی گفت: رویکرد ما این است که حلقه هایی که در زنجیره تولید تا مصرف کننده وجود دارد طوری مدیریت کنیم که حلقه واسطه ای به نام دولت ورود نکند ولی سازمان چای در اولین سال این کار را کرد که ما ورود نکنیم و بلکه ناظر و هدایت کننده باشیم.
 
خشنود افزود: سال آینده تلاش شما دو چندان باشد تا وضعیت اقتصاد و معیشتی چایکاران تقویت و چای ایران بازار و جایگاه واقعی خود را پیدا کند و فرآوری و تولید چای با رویکرد هدفمند انجام شود.
 
وی خاطرنشان کرد :درراستای مسایل فنی، بحث اصلاح باغات چای وبحث جایگزینی و همچنین تکمیل زنجیره تولید تا بازار با توجه به خوشه هایی که تعریف کردیم به اولین جایی که برای اجرا امیدواریم در صنعت چای کشور است و وزارت جهادکشاورزی آماده همه نوع همکاری در این خصوص است.
 
معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی اظهارداشت: مهندس محرر در طول مدت سرپرستی خود ایده های خوبی داشتند از همان اول برنامه های خود را اجرایی وعملیاتی کردند و کارنامه قابل قبولی ارائه دادند و امیدواریم از امروز نیز که با حکم وزیر جهادکشاورزی به عنوان رییس سازمان چای کشور منصوب شده اند با توان و پتاسیل مضاعف تر در اجرا و اهداف برنامه های این سازمان موفق باشند.
 
درادامه مهندس علی محرر رییس جدید سازمان چای کشور ضمن تشکراز اعتماد وزیر جهادکشاورزی نسبت به وی برای تصدی مسئولیت خطیر سازمان چای کشور و همچنین همکاری تمامی مدیران ستادی در مجموعه وزارت جهادکشاورزی افزود: ما درسالجاری طرحهای خوبی اجرا کردیم از جمله توزیع دفترچه خرید برگ سبزچای دربین کشاورزان چایکار به تناسب سطح زیر کشت با به کارگیری شناسه ملی، ایجاد و استقرار سامانه خرید برگ سبز و به روز کردن آمارخرید، آموزش حدود ۸۰۰ نفر از نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی وساماندهی ۳۲۰ نفراز آنها از طریق اتحادیه تعاونی چایکاران با رعایت اصل ۴۴ وواگذاری امور تصدی به بخش خصوصی، افزایش کیفی چای تولیدی حداقل به میزان ۳۰ درصد نسبت به سنوات گذشته و…یاد کرد.
 
وی گفت:یکی از طرح های مهم در دست اجرا سازمان چای کشور در آینده احداث کارخانه روغن کشی از دانه های چای توسط بخش خصوصی است.
 
مهندس محرر افزود: زمینه احداث کارخانه روغن کشی فراهم شده است و در صورت اجرایی شدن سالانه ۲۰ هزارتن دانه چای که در باغات می ریزد و هدر می رود از سوی کشاورزان چایکار جمع آوری و به فروش می رود و با توجه به اینکه اکثر چایکاران تک محصولی است و مساحت باغات آنها بسیار کم و محدود است زمینه افزایش درآمد خانوارهای چایکاران را نیز فراهم خواهد شد.
 
وی گفت:این روغن به اندازه روغن زیتون مفید است و همچنین پوسته اش برای میگو نیز استفاده خواهد شد.
 
رییس سازمان چای کشور اظهار داشت: خدا را شکر می کنم برای اولین سال بعد از انقلاب دولت چای خشک را نخرید وبا تدبیر همکارانم در سازمان چای و حمایت همه جانبه وزیر جهادکشاورزی اصلا چای خشک در چرخه دولت نیامد.

وی مساحی و نقشه برداری باغات چای را از نیازهای ضروری دانست و افزود: طبق مصوبه دولت بحث واردات و صادرات چای به عهده سازمان چای کشور نهاده شده است ولی دست هایی در کار است تا این موضوع را کم رنگ جلوه دهند و به سمت و سویی دیگر سوق دهند که در این خصوص برای تقویت بخش و جایگاه بازرگانی در سازمان چای کشور نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هستیم.
 
گفتنی است در پایان این مراسم متن حکم انتصاب رییس سازمان چای کشور از سوی دکتر صادق خلیلیان وزیر جهادکشاورزی قرائت شد که به شرح زیر است:

نظر به سوابق وتجربیات ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به سمت رییس سازمان چای کشور منصوب می شوید.
 
شایسته است با بهره مندی از نیروهای علاقمند و متعهد واستفاده از دانش فنی روزآمد نسبت به ساماندهی چای کشور اهتمام ورزیده وگام های موثری برای افزایش کیفیت چای و بازاریابی داخلی و خارجی آن بردارید.
 
امید است با اتکال به خداوند متعال در تحقق اهداف عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا،پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور موفق و موید باشید.
صادق خلیلیان
وزیرجهادکشاورزی

نظر شما