معاون اول رییس جمهوری:

برای نگهداشت کشاورزی در گیلان باید تدبیر کنیم

۱۳۹۳/۱۰/۳۰ - ۱۶:۲۶:۲۵
کد خبر: ۲۵۵۵۰۹
برای نگهداشت کشاورزی در گیلان باید تدبیر کنیم
معاون اول رئیس جمهور گفت: گیلان به لحاظ کشاورزی در کشور سرآمد است و باید برای کشاورزی گیلان تدبیر کنیم

به گزارش خبر گزاری برنا در گیلان دكتر جهانگیری روز سه شنبه در مراسم افتتاح سد آیت الله بهجت كه وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت ،استاندار گیلان و دیگر مسوولان کشوری و استانی حضور داشتند گیلان را یکی از مهمترین استان هایی خواند که در بخش کشاورزی کشور فعالیت دارد و گفت: محصولات راهبردی کشاورزی همچون برنج و چای در این استان تولید می شود.

وی همچنین به وضعیت دشت های حاصلخیز گیلان اشاره و تصریح کرد: این وضعیت، در دیگر استان ها وجود ندارد به گونه ای که دشت های حاصلخیز آنها به دلیل کمبود منابع آبی، خشک شده و برخی دشت‌ها نیز به دلیل برداشت زیاد آب، نشست کرده اند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینكه گیلان به لحاظ کشاورزی در کشور سرآمد است گفت : برای نگهداشت کشاورزی در گیلان باید تدبیر کنیم و برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسبی برای بهره‌برداری از مزیت‌ها و ظرفیت‌های گیلان در بخش کشاورزی تدوین کنیم.

وی تامین آب شرب را از مهمترین دغدغه های دولت خواند و ادامه داد: در تلاش هستیم مشکلات این بخش را برطرف و آب شرب سالم و بهداشتی را به مردم عرضه کنیم دكتر جهانگیری افزود : در حال حاضر گروه های زبده و کارشناسان در حال مطالعه هستند تا مکان های مناسب برای احداث سد در ایران و گیلان را شناسایی کنند.
 
وی موضوع آب و منابع آبی را یکی از محدودیت های ایران دانست و افزود: برای بهره گیری درست و اصولی از آب، باید برنامه ریزی های دقیق و تدابیر صحیح انجام شود.
 
وی با بیان اینکه هم اینک مسوولان به این باور رسیده اند که دشواری هایی در ارتباط با موضوع آب داریم، گفت: باید برنامه ریزی هایی انجام شود تا از منابع خودمان، به درستی استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در بخش های اقتصادی به دستآوردهای خوبی رسیده ایم اما با نقطه مطلوب فاصله داریم و در این زمینه، نیازمند گام های بلندتری هستیم.

وی استفاده از ظرفیت کارشناسان و منابع داخلی را زمینه ساز هموارکردن مسیر توسعه کشور دانست و افزود: باید از توانمندی ها و استعدادهای مردم در عمران و آبادانی کشور استفاده کرد و آنها را مشارکت داد.

دكتر جهانگیری یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر انقلاب و رویکرد رییس جمهوری را شرکت دادن آحاد مردم در تولید ثروت و سرمایه گذاری عنوان و اضافه کرد: وظیفه ماست تا فضایی فراهم کنیم که هرکس هر توانی دارد، مورد استفاده قرار گیرد

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت گفت: اگر پیش از این، فکری برای روزهای سخت اینچنینی می شد، با مشکلات حاصل از کاهش قیمت نفت مواجه نمی شدیم.

جهانگیری تصریح کرد: درست است که کاهش قیمت نفت دشواری هایی را بوجود آورده، ولی با همت مدیران و اتخاذ تدابیر صحیح، از این مرحله عبور می کنیم

. وزیر نیرو نیز در این مراسم گفت : هدف دولت این است که خدمات شایسته تری در زمینه تامین آب شرب به مرم ارائه دهد که با بهره برداری از سد آیت الله بهجت، 14شهر استان گیلان و 220روستا از آب با کیفیت و سالم برخوردار می شوند.
 
وی افزود: گیلان یکی از غنی ترین مناطق کشور از نظر آب به دلایل ویژه منطقه ای است حال اینکه پیشتر کیفیت آب شرب این استان از مورد انتظار ما پایین تر بود و آب گیلان قبلاً تصفیه می شد و در اختیار مردم قرار می گرفت.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که اعلام کنم از امروز و با بهره برداری از سد آیت الله بهجت، 14شهر استان گیلان و 220 روستا از آب شرب با کیفیت بسیار بالا برخودار می شوند.

وی تصریح کرد: بیش از 150میلیون مترمکعب آب شرب و 15میلیون مترمکعب آب برای کشاورزانی که در این منطقه حق آبه دارند، تامین خواهد شد.
 
چیت چیان گفت: علاوه بر این سد که به بهره برداری می رسد، نیروگاه آن نیز طی 18 ماه توسط بخش خصوصی اجرا می شود که شش و سه دهم مگاوات برق از این نیروگاه تولید خواهدشد.
 
گفتنی است سد آیت الله بهجت، از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی 5 / 90 متر، طول تاج 437 متر و عرض تاج آن 11 متر می باشد.
 
حجم کل مخزن، یکصد و پنج میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه 165 میلیون مترمکعب است. ظرفیت نیروگاه در حال ساخت نیز 3 / 6 مگاوات ساعت می باشد. این سد، بر روی رودخانه زیلکی که از آب بسیار مناسبی برخوردار می باشد، احداث و با هدف تامین آب شرب شهرهای مرکزی و شرق نزدیگ گیلان واقع در شهرهای رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، کومله، شلمان، بندرانزلی و همچنین 220 روستا ساخته شده است.

سد مخزنی آیت الله بهجت ، نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب دو میلیون و 500 هزار نفر ظرفیت دارد. معاون اول رییس جمهوری همچنین امروز ، کارخانه تولید ام.دی.اف فومنات و فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر شهرستان رضوانشهر را افتتاح می کند.
 
شرکت در شورای اداری استان گیلان از دیگر برنامه های سفر یک روزه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز