گزارش برنا از قطع مکرر آب در لرستان

شرمندگی آبفای لرستان در قطع مکرر آب شرب/ لرستان در مضیقه آب شرب

۱۳۹۱/۰۸/۲۰ - ۱۶:۴۴:۰۲
کد خبر: ۱۰۶۱۶۰
شرمندگی آبفای لرستان در قطع مکرر آب شرب/ لرستان در مضیقه آب شرب
لرستان و شهر خرم آباد از پر باران ترین مناطق کشور هستند اما به‌دلیل نبود برنامه مدون و نیز كافی نبودن امكانات در زمینه فرآوری و تصفیه آب، وضعیت آب شرب مطلوب نیست.

به گزارش خبرنگار برنا از خرم آباد، وجود منابع عظیم آبی در استان لرستان این ذهنیت را ایجاد می‌کند که حداقل از نظر آب آشامیدنی و شرب مردم نقاط مختلف استان و به ویژه شهر خرم‎آباد در تنگنا نباشند اما واقعیت چیز دیگری است.

در هفته‌های اخیر قطعی آب در بسیاری از مناطق شهر خرم‎آباد به ویژه مناطق ۶۰متری، دره گرم، ناصر خسرو، آراسته، انقلاب، طیب و... بسیاری از روستاهای خرم ‏آباد مردم را با مشکل جدی بی‏ آبی و کم‏ آبی مواجه کرده است.

به گفته شهروندان خرم آبادی تماس‏های مکرر برای رفع این معضل تاکنون با پاسخ‏های سر بالا و بی‏ نتیجه مسوولان آب و فاضلاب شهری و روستایی مواجه بوده است.

با این اوصاف تنها چیزی که به ذهن می‌رسد ضعف شدید مدیریت در مهار آب و مدیریت آن است که نشان کم کاری مسوولان ارگان‏های ذیربط است.

یک کارمند اداره آب: قطعی مکرر آب تا ۴۸ ساعت زندگی‌ام را مختل کرد.

یکی از شهروندان منطقه ناصر خسرو خرم ‏آباد در اعتراض به این مشکل گفت: بنده خودم کارمند اداره آب شهرستان خرم‏ آباد هستم. کمبود آب و قطعی مکرر آن باعث شده بنده که در محله ناصر خسرو سکونت دارم در بعضی مورد حتی ۴۸ساعت دوش نگیرم و مشکل کمبود آب باعث بروز بسیاری از بیماری‎ها به ویژه در اطفال و کودکان شده است.

در این میان تلاش اصحاب رسانه‏‌های دیداری و شنیداری در استان هم تاکنون موثر واقع نشده است و کار به‏ جایی رسیده که مردم درصدد رفع این مشکل از طریق شخص وزیر هستند.

با وجود منابع عظیم آبی این سوال مطرح است که چه تکنولوژی لازم است تا مشکل کمبود آب در خرم‏ آباد حل شود.

شستشوی مخازن آب هر هفته هزاران لیتر آب را هدر می‌دهد

هم اکنون هفته‏‌ای یک بار مخازن ذخیره آب خرم‏ آباد به شکل فیزیکی و سنتی شستشو داده می‌شود و هزاران متر مکعب آب به هدر می‌‏‌رود، این در حالی است که آبفای لرستان مدعی استفاده از تکنولوژی روز در ذخیره سازی و تامین آب شرب این شهر است.
 
شکل قطعی یا کاهش شدید فشار آب در شبکه آبرسانی بخش‎های از شهر خرم‏ آباد به گونه‌ای است که از ابتدای فصل تابستان آغاز شده و با گذشت زمان، مدت زمان قطعی شبکه و یا افت شدید فشار همچنان روبه افزایش است.

برخی مسوولان عنوان می‌کنند که به دنبال کاهش چشمگیر بارندگی‏‌ها و بروز پدیده خشکسالی ناشی از آن در چند سال اخیر، بخش عمده‏‌ای از منابع و سفره‏‌های زیرزمینی آب در استان‏های مختلف کشور از جمله لرستان با کاهش محسوس و قابل توجهی همراه بوده و همین امر زمینه بروز مشکلاتی را در تامین آب شرب مصرفی مردم به وجود آورده است.

اما در این میان آنچه قابل توجه است اینکه با توجه به وجود منابع آبی سرشار در این استان و نبود مشکل کمبود و یا قطع شبکه آبرسانی در گذشته چگونه است که اخیراً این مشکلات به‌وجود آمده و تشدید شده است.

مسوولان عنوان می‌کنند که بخش عمده آب شرب و مصرفی شهرهای مختلف استان لرستان از جمله خرم‏ آباد از طریق چشمه‏‌ها و منابع آب زیرزمینی به دلیل حجم بالای این منابع تامین می‌‎شود که با توجه به خشکسالی چند سال اخیر و کاهش چشمگیر منابع آبی چشمه‏‌ها و سفرهای زیرزمینی در استان، به طور طبیعی تامین آب شرب مصرفی مردم نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

به گفته برخی از شهروندان ساکن در مناطق شمالی شهر خرم‏ آباد، طولانی شدن زمان قطع آب در این مناطق اخیراً موجب شده تا مردم آب مورد نیاز خود را از طریق ظروف ۲۰ لیتری ذخیره کنند.

یک شهروند خرم‏ آبادی در این باره به برنا گفت: طی روزهای اخیر مدت زمان قطعی و یا کاهش شدید فشار شبکه به ۷ ساعت در روز نیز می‌‏‌رسد و این به معنای عدم امکان استفاده از کولرهای آبی برای خنک کردن منازل و آبگرم‌کن‏‌ها برای استحمام است.

به گفته رضا بابایی استمرار این شرایط و قطع مکرر آب در طول شبانه روز و همچنین نبود یک برنامه منظم و زمان‌بندی شده برای قطع شبکه آب با هدف برای جبران کمبود آب مورد نیاز به صورت مساوی و برابر در تمامی محلات شهری، فشار مضاعف و مشکلات بیشتری را به ساکنان مناطق شمالی شهر تحمیل می‌‏‌کند.

وضعیت آب آشامیدنی در روستاهای خرم‏ آباد هم تعریفی ندارد و شاید هم به مراتب بد‌تر از مناطق شهری باشد.

یکی از اهالی روستای بدرآباد خرم‏ آباد با اظهار تاسف از قطعی آب این روستا و دیگر روستاهای اطراف اظهار داشت: برای مسوولان شرکت آبفا لرستان متاسفم که فقط شعار می‌‏‌دهند و ما مجبوریم ساعت‏‌ها با کمبود آب و قطعی آب مواجه باشیم.

علیرضا بهاروند تصریح کرد: مسوولان فقط شعار می‌‏‌دهند و ما نمی‌‏‌دانیم برای رفع این مشکل به کجا فریاد برسانیم واقعاً برای این مدیران که خود را خدمتگزار مردم می‌‏‌دانند متاسف هستیم.

روابط عمومی آبفای لرستان: قطعی از هفته گذشته شدت بیشتری یافته است
محمد باقر بیرانوند مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان نیز با تایید این مشکل اظهار داشت: علت اصلی قطع آب شرب در برخی مناطق شهر خرم‏ آباد به ویژه مناطق شمالی شهر که از اواخر هفته گذشته شدت بیشتری یافته، به دلیل کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی تامین کننده نیاز مصرفی شهر از جمله چشمه گلستان به عنوان منبع اصلی تامین کننده آب در این مناطق است.

بیرانوند افزود: کاهش ۵۰ درصدی سطح آب چشمه گلستان موجب شده که تامین آب در برخی مناطق شهر خرم‎آباد به ویژه مناطق دره گرم، بیمارستان شهدای عشایر، خاتم الانبیاء، ناصر خسرو و پردیسان با مشکلات جدی همراه شود.

وی اظهار داشت: برای حل این مشکل عملیات حفر ۴ حلقه چاه در شهر خرم ‏آباد آغاز شده است. 
 
نماینده مردم خرم‏ آباد در مجلس هم با اشاره به این مشکلات به صورت جدی به مسوولان شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی اخطار داد که نسبت به رفع مشکل مردم خرم‏ آباد و حومه اقدام کنند و با رفع این مشکل از نارضایتی مردم بکاهند.

ابراهیم آقامحمدی تصریح کرد: در صورت عدم اصلاح امور و عدم پیگیری توسط مسوولان این شرکت‏‌ها با مدیران نا‌کارآمد برخورد می‌‏ کنیم.

استاندار لرستان: کمبود آب شرب در استان قابل قبول نیست
همچنین حبیب الله دهمرده با بیان اینکه لرستان یک استان فوق ‏العاده غنی و دارای ظرفیت از نظر منابع آبی است، گفت: برای من اصلاً قابل قبول نیست که در برخی شهرهای استان با مشکل کمبود آب شرب مواجه باشیم.

استاندار لرستان افزود: با تلاش‏هایی که سال گذشته صورت گرفت توانستیم در سال‌جاری مشکل آب شرب شهر کوهدشت را برای همیشه حل کنیم.

دهمرده ادامه داد: با توجه به اتمام روند ساخت پروژه‏‌های سدسازی در استان و همچنین تصفیه خانه‏‌هایی که برای شهرهای خرم‏ آباد، دورود، ازنا و الیگودرز در حال احداث و اتمام است لازم بوده با تلاش و پیگیری ویژه، مشکل آب شرب این شهر‌ها برای همیشه حل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه‌‏ای بایستی با تمام توان در این راستا برنامه‌ریزی و اقدام کند و حتی اگر لازم باشد استانداری نیز به مساله ورود پیدا خواهد کرد.
 
دهمرده خواستار بهبود وضعیت قطعی آب اشامیدنی در مناطق مختلف استان شد و از مسوولان آبفای استان خواست مشکلات کمبود آب شرب را با تلاش خود حل کنند 
 
محمود داودی نژاد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز