مدیرکل جدید محیط زیست استان لرستان:

۳.۵ برابر بیشتر از ظرفیت منابع زیستی از آنها بهره‌برداری می‌شود

۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۱۵:۳۰:۴۷
کد خبر: ۱۹۶۰۵۱
مدیرکل جدید محیط زیست استان لرستان گفت: 3.5 برابر بیشتر از ظرفیت منابع زیستی بهر‌ه‌برداری صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بر از خرم آباد، مهرداد فتحی بیرانوند در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اداره محیط زیست لرستان اظهار کرد: در بحث محیط زیست دو موضوع مورد توجه قرار می گیرد، یکی تنوع زیستی و دیگری تشکل های مردم نهاد که به عنوان بازوان قدرتمند سازمان محیط زیست مشغول فعالیت بی وقفه و بدون چشمداشت هستند.

وی افزود: در اناستان لرستان به دلیل اقلیم و اختلاف ارتفاعی که بین نقاط مختلف استان وجود دارد، از نظر توپوگرافی تنوع زیادی قابل مشاهده است به صورتی که در هیچ کجای کشور چنین طبیعتی را نمی توان مشاهده کرد و باید از آن حراست کرد.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: یکی از نقاط قوت استان لرستان در بحث حفاظت از محیط زیست وجود سازمان های مردم نهاد عاشق طبیعت است که با علاقه بسیار و با دلسوزی خاصی به حراست و صیانت از محیط زیست می پردازند و از آن جایی که در امر فرهنگ سازی بسیار عالی عمل کرده اند بسیاری از مشکلات اداره محیط زیست که در گذشته وجود داشت اکنون از بین رفته اند.

وی تصریح کرد: فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست باید از کودکی مورد توجه مسئولان قرار گیرد و دولت ها در حفظ محیط زیست به تنهایی موفق نمی شوند مگراین که از کمک این نهاد های مردمی استفاده بهینه ببرند.

وی با اشاره به شعار سازمان ملل به نقش تشکل های مردمی و تأثیر آن ها در محیط زیست، افزود: یکی از شعارهای سازمان ملل در رابطه با محیط زیست این است که صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را، و این شعار به خوبی نقش نهادهای مردمی را در حفاظت از محیط زیست بسیار پر رنگ نشان می دهد.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: متأسفانه در دولت های نهم و دهم برخوردهای نامناسبی با طبیعت و تشکل های مردم نهاد محیط زیستی انجام شد ولی خوشبختانه رویکرد دولت یازدهم بیرون کشاندن بحث محیط زیست از حاشیه و قرار دادن آن در متن امور است و مؤید این نکته، سخنرانی های ریاست جمهوری و تأکیدات ایشان در رابطه با محیط زیست است.
 
مدیر کل اداره محیط زیست لرستان تصریح کرد: متأسفانه بر اساس آمار موجود در ایران 3.5 برابر ظرفیت زیستی از آب، هوا و خاک استفاده می شود که سبب ایجاد مشکلاتی از جمله فرسایش خاک شده است و زمانی می توانیم شعار مبارزه با فعالیت های مخرب محیط زیستی سر دهیم که ضمن استفاده بهینه از منابع محیط زیستی برای انتقال این منابع به نسل های بعد شرایط را به خوبی آماه کنیم.

وی افزود: در استان لرستان نیاز به توسعه صنایع و کارخانجات بسیار احساس می شود و باید همه در پیشرفت استان تلاش کنند ولی نه به قیمت نابودی و به خطر افتادن محیط زیست، که باید با مطالعات محیط زیستی قبل از آغاز پروژه ها تهدیدات محیط زیستی را به حداقل رساند و اعلام می کنم که ما ترمز توسعه و پیشرفت استان نیستیم و به عکس، خودمان را حامی و پشتیبان مسئولان ارشد استانی می دانیم.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: چالش های مختلفی از جمله مدیریت پسماندهای شهری و روستایی، دفع نامناسب زباله ها، عقب نشینی جنگل های زاگرس در اثر اقدامات نامناسب برخی کشاورزان زاگرس نشین و همچنین تهیه ذغال از درختان زاگرسی و زوال بلوط لرستان، استفاده نامناسب از کودهای شیمیایی و عدم رعایت حق آبه رودخانه ها به عنوان مهم ترین مشکلات پیش روی اداره محیط زیست استان محسوب می شوند.

وی با اشاره به دیدار چند روز قبل خود با ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور افزود: خانم ابتکار چند توصیه نسبت به بنده داشتند که از مهم ترین توصیه های ایشان می توان به مطالعه آمایش سرزمین، تکمیل شدن سند محیط زیست که از منافع محیط زیست حمایت می کند، تعامل با تشکل های زیست محیطی، تعامل با رسانه ها و لزوم نقد پذیری و بحث بکارگیری فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با محیط زیست اشاره کرد.

وی با تشکر فراوان از تلاش های مدیر کل سابق اداره محیط زیست استان و با ابراز امیدواری از تعامل سازنده با سازمان های مختلف استانی در سال های پیش رو افزود: قصد داریم که از ظرفیت های بسیار بالای تشکل های مردم نهاد کمال استفاده را ببریم و امیدوارم که با کمک آن ها بتوانیم به خوبی خدمت گذار خوبی برای محیط زیست استان لرستان باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز