گزارش اختصاصی برنا از تکدی گری در خرم آباد

تعداد متکدیان، شاخص اساسی در شناسایی عقب ماندگی جامعه

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۲:۴۲:۳۴
کد خبر: ۲۶۰۴۰۱
تعداد متکدیان، شاخص اساسی در شناسایی عقب ماندگی جامعه
نهادهای متولی ساماندهی متكدیان مسئولیت را به دوش نهادهای دیگر محول می كنند و همین امر سبب شده كه نسبت به موضوع ساماندهی متكدیان در استان تعامل و هماهنگی وجود نداشته باشند

 
به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،تو رو خدا به من کمک کنید » «آقا مریض دارم »«خانم بچم یتیمه »«تو رو خدا کمکم کنید » این جملات را شاید بارها و بارها هنگام عبور از خیابان های اصلی و فرعی سطح شهر خرم آباد از افرادی که هویت خاصی ندارند شنیده اید جملاتی که شاید با شنیدن آنها دلتان بلرزد و به رحم بیاید و دست در جیب کنید و به عنوانی به افرادی که با ظاهری فریب دهنده در کوچه و بازار تجمع کرده اند کمک کنید.
کمک کردن به کودکانی که همراه با مادران خود با لحن کودکی و چهره ای رنگ پریده و اندام نهیف خود به دنبال عابران پیاده می روند و درخواست کمک میکنند
کم نیست از زنان تکدی گری با پوشش های پوشیده ،و مردهای تکدی گری که با قیافه هایی که اگر با کمی دقت به چهر های آنها توجه کرد می توان با شناخت کوچکی از روی لب و دهان و صورت آنها فهمید که مصرف کننده مواد مخدر هستند و با قیافه هایی مصدومی که برای خود می سازند تکدی گری را در ردیف سایر شغلها مثل خرید و فروش و کارهای تولیدی به حساب می آورند.
البته این تکدی گری به جایی رسیده است که برخی به صورت حر فه ای و به عنوان یه شغل و منبع درآمد به آن توجه میکنند و برای آنها یک کار مفید و پر درآمد به حساب می آید به گونه ای برخی از افراد تکدی گر یه قسمت از خیابان را مسیر کار خود می داند و به دیگر تکدی گران اجازه ورود در مسیر خود را نمی دهند .
اما آنچه مهم است آسیب های اجتماعی ناشی از تکدی گری می باشد و البته چهره زشتی که اینگونه افراد به شهر میدهد و باعث رشد بزهکاری، دزدی و....می شود
تکدی گری برای امرار معاش، با ساخت های اجتماعی اقتصادی هر جامعه ای در ارتباط است و تکدی گری در شهرها از معضلات اجتماعی است آنان که با گدایی کردن حیات می گذرانند، نه تنها به کار تولیدی نمی پردازند، یا خدمتی ارائه نمی دهند، بلکه در مسیرهای انحرافی قدم می گذارند در این حالت، جامعه، آسیب دیده و مغشوش می شود و در نهایت راه برای هنجار شکنی هر چه بیشتر باز می شود.
از همین روی، می توان گفت که همان طور که یکی از مهم ترین شاخص های رشد، آمادگی های انسانی یک جامعه است، به همان نسبت نیز تعداد متکدیان شاخص اساسی در شناسایی عقب افتادگی آن جامعه به شمار می آید، چه پدیده تکدی با خود همه عوامل و عناصر منفی را یکجا دارد، از جانبی فقر فرهنگی و تباهی جامعه را می رساند، از جانب دیگر به روشنی محرومیت را با تمامی ابعاد خود هم مادی و هم روانی به منصه ظهور می گذارد.
علتهای دیگری مانند فقر مادی و ناکامی اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، رخوت و سستی، مهاجرت، معلولیت، بی مهری و غیره ممکن است موجب شود که جوان یا سالمندی به گدایی روی آورد. گاهی حتی کمبود درآمد در بعضی از مشاغل و بالا بودن هزینه زندگی نیز ممکن است چنین عارضه ای را پدید آورد و به دنبال آن شخص به گروههای بزهکار بپیوندد و به انواع انحرافات اجتماعی روی آورد.

با نگاهی به دیگر استانها در خصوص تکدی گری میتوان ثابت کرد که گدایی و تکدی‌گری بیماری لاعلاج نیست، چرا در این میان "تبریز" موفق‌ترین شهر مهارکننده این پدیده ‌است که با لقب "شهر بی‌گدا" این قاعده را نقض می‌کند.

بسیاری از شهروندان تبریزی ریشه‌کن شدن تکدی‌گری را مرهون فعالیت موسسه حمایت از مستمندان می‌دانند.
موسسه ای که با روشی جالب علاوه بر اطلاع رسانی مردم شهر و جمع آوری متکدیان در سطح شهر تابلوهایی را در زمان ورود مسافرین در شهر نصب می‌کند که در آن از مردم برای شناسایی و معرفی متکدیان کمک خواسته است .

این در صورتی است که شهر تبریز با استفاده از موسسه حمایت از مستمندان و بر اساس قراردادی که با نیروی انتظامی دارد، نیروهایی را آماده به کار دارد که با تماس شهروندان به محل اعلام شده، اعزام می‌شوند و فرد تکدی گر را جلب می‌کنند و در صورتی که فرد استحقاق کمک موسسه خیریه را داشته باشد، تحت پوشش قرار می‌گیرد و مستمری و ارزاق دریافت می‌کند و اگر قادر به کار باشند برای آنها کاریابی می‌شود و در صورتی که فرد معرفی شده، متکدی حرفه‌ای باشد پس ازاین که یکبار تعهد داد به مراکز قضایی معرفی می‌شود.
تشکیل این موسسه در شهر تبریز در سال 1351 صورت گرفته ولی متاسفانه در شهر خرم آباد هنوز برای رفع این پدیده زشت مسئولان ما با مشکل مواجعه هستند و ما هر روز شاهد افزایش تکدی گران در سطح شهر هستیم .

به شدت با پدیده زشت تگدی گری برخورد خوایم کرد
«یحیی عیدی بیرانوند» شهردار خرم آباد در خصوص متکدی گری در استان لرستان  به برناگفت :عده ای افراد با تکدی گری چهره شهر را زشت کرده اند
وی با اشاره به اینکه با فرمانداری شهر خرم آباد در این خصوص جلساتی داشته اند افزود :با بهزیستی ،نیروی انتظامی ،شورای شهر جلساتی را برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم برخی از متکدی گران را احیاء و برخی را بازپروری کنیم
عیدی بیرانوند ادامه داد :برخی از متکدی گران که امکان بازپروری نیست باید نگهداری شوند و در شهر رها نشوند .
شهردار خرم آباد با بیان اینکه برای شهر ما زیبنده نیست که یک خانم متکدی گر در سطح شهر رها شود تصریح کرد :با این پدیده زشت شدیدا برخورد خواهیم کرد و آنها را ساماندهی میکنیم
تشكیل کارگرو در خصوص نحوه ساماندهی متكدیان
«حبیب اله خجسته پور» فرماندار خرم آباد با تایید افزایش متكدیان در سطح شهر به برناگفت : متاسفانه موضوع جمع آوری متكدیان به علت نبود متولی خاص و همچنین خلا قانونی همواره با مشكل روبرو بوده است.

وی با اشاره به اینکه متكدیان خرم آباد را مكان امنی برای تكدی كردن خود می بینند افزود : شهروندان با كمك های فردی خود به متكدیان انگیزه وهمچنین اجازه تكرارتكدی گری را می دهند.

خجسته پور با اشاره به این مطلب كه برخی از متكدیان دارای بیماری های واگیردار هستند می گوید: بنابراین باید چاره ای برای ساماندهی آنها اندیشیده شود تا در شهر رها نشوند و باعث بروز معضلات دیگری نشوند.

فرماندار خرم آباد ادامه می دهد: در این راستا كارگروهی تشكیل شده است تا بررسی هایی در خصوص نحوه ساماندهی متكدیان در استان های موفق صورت بگیرد و پس از آن دستورالعمل های انجام شده در لرستان اجرا شود.

وی معتقد است در خصوص ساماندهی متكدیان باید غربالگری صورت بگیرد زیرا افراد متكدی به چند گروه معتاد، افراد دارای اختلال روانی، متكدیان حرفه ای و درصد كمی هم نیازمند واقعی تقسیم می شوند.
با این اوصاف آیا بهتر نیست تا هرچه زودتر و آن هم در شرایطی که تکدی گری در شهر به وضعیت بحرانی نزدیک شده است و با توجه به نزدیکی ایام نوروز و ورود گردشگران به این شهر نهادهای مرتبط همدل و همسو آستین همت را برای پاکسازی چهره ی شهرها از پدیده تکدی گری بالا بزنند، تا علاوه بر زیباسازی اماکن عمومی از بروز بحران های بی شمار تکدی گری به عنوان یک آسیب اجتماعی جلوگیری کنند.
سمیرا حسن زاده خبرگزاری برنا لرستان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز