استاندار مازندران در هشتمین كنگره مهندسی عمران:

توجه به اقتصاد مهندسی، حركت در مسیر اقتصاد مقاومتی است

۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۱۷:۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۸۵۹۵۲
توجه به اقتصاد مهندسی، حركت در مسیر اقتصاد مقاومتی است
آئین افتتاحیه هشتمین كنگره ملی مهندسی عمران پیش از ظهر امروز در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از مازندران، آئین افتتاحیه هشتمین كنگره ملی مهندسی عمران پیش از ظهر امروز با حضور مهندس اکبر تركان، مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان نظام مهندسی كشور، ربیع فلاح جلودار، استاندار مازندران، معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقامات استانی و مهندسان عمران از سراسر كشور، در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.
استاندار مازندران در این مراسم مهندسی عمران با مجموعه زیر شاخه های مختلف و متنوع بخشی اثرگذار و بی بدیل از ابزار توسعه و تعالی خواند و گفت: امروزه ارتقا سطح معلومات و دانش مهندسی عمران، یافته های بسیاری را در حوزه های تخصصی به همراه داشته است .
ربیع فلاح مسیر دقیق دسترسی به یافته های علمی و روز آمد را توجه به امر خطیر پژوهش و تحقیق در مهندسی عمران و سایر علوم اعلام كرد و گفت: در كشور عزیزمان با توجه به پیشینه با ارزشی كه در مهندسی عمران وجود دارد، موفقیت ها، بسیار و قابل توجه می باشد. مهندسان عمران در مقاطع مختلف هم آوایی و همراهی خود را با مردم سرزمین مقدسشان به نمایش گذاشته اند و جنگ تحمیلی هشت ساله و ساخت سازه های بی نظیر هیدرولیكی، پل ها، پناهگاه ها، راه ها و سنگرها و دیگر احتیاجات دفاع از جملهِ این حضور اثرگذار بوده است .
نماینده عالی دولت در استان تاكید كرد: در سال های سازندگی و پس از آن نیز وجدان آگاه مهندسان عمران، سنگ بنای محكمِ گذر ایران عزیزمان در مسیر بازسازی، توسعه و نیل به جایگاه توأم با شأنیت خود بوده و هست .
ربیع فلاح با اشاره به اینكه مهندسی عمران به واسطه اثرگذاری متقابل در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ارتباط با اصول مهمی همچون توسعه پایدار به زعمی مستلزم بررسی های محیطی به مفهوم نگاه جامع و فرابخشی است تصریح نمود: توجه به اخلاق در مهندسی عمران كه در سوگندنامه های مهندسی بِدان تأكید می شود در راستای این امر مهم تعبیر می شود كه معنویت و معناگرایی افضل و ارجح بر هر امر مادی است از این رو اخلاق مهندسی بر حضور وجدان های بیدار در امور مختلفی همچون نظارت و صیانت دقیق تأكید و صحه می گذارد .
استاندار مازندران با اشاره به نامگذاری سال 93 به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ گفت: فرهنگ ركن دیگری است كه می بایست و می تواند همزاد و همراه مهندسان عمران باشد. بی گمان ساخت قنات های تاریخی در كشورمان، اتفاقی جز تلفیق جاودانه ای از فرهنگ و مهندسی نیست و این الگوی بسیار زیبا و بی نظیر كه در امور مختلف مهندسی عمران به چشم می خورد می تواند چراغ راه مهندسان عزیزمان به ویژه طراحان گرامی باشد.
وی افزود : در این میان نقش مهندسان معمار كه همكاران شفیق مهندسان عمران می باشند جهت هدایتِ ساخته ها ، متناسب با هویت ایرانی و اسلامی حائز اهمیت فراوان است .
وی توجه به اقتصاد مهندسی، را حركت در مسیر « اقتصاد مقاومتی » دانست و گفت : ایجاد زیرساخت های مادیِ مناسب در این مسیر مهم ، خدمت بزرگی است كه می تواند به جامعه و كشور عزیزمان كمك شایانی نماید .
ركن دیگری كه مورد انتظار متولیان امور از جامعه مهندسان عمران می باشد عنایت ویژه به مقوله پدافند غیرعامل است. در كشور عزیزمان براساس تجربه های جهانی مطالعات و توجهاتی در شرف انجام است لیكن این دغدغه محدود به كارفرما ها و نهادهای دولتی است.
تعمیق و گسترش پدافند غیرعامل را در جامعه ی مهندسان عمران، ساخت و سازها و طراحی ها و مناسب سازی هایی برای پیشگیری از اتلاف منابع و پاسداری از منافع و منابع ملی ضروری خواند و گفت: بی توجهی به نگهداری از ساخته ها، ضعف ساختاری دیگری است كه امید است با تربیت متخصصان و دانش آموختگان در زیر بخش نگهداری و افزایشِ مراكز دانشگاهی با این محتوا منشأ تغییرات سازنده در این امر مهم ولی كمتر توجه شده شویم تا از هدر رفت سرمایه های ملی ممانعت كنی .
ربیع فلاح در ادامه به اقتضائات ویژه زیستی و طبیعی در مازندران اشاره كرد و گفت: مهندسی عمران می بایست در مسیر تعمیم و توسعه اندیشه صیانت از محیط زیست تلاش مضاعفی داشته باشد. متأسفانه عدم دخالت امر خطیر آمایش سرزمین در ساخت و سازهای انجام گرفته و نبود نظارت كاربردی و سازنده، منشأ تجاوز و تعدی گسترده به عرصه طبیعی و زیستی و تغییر كاربری های غیر اصولی و مضر شده است .
استاندار مازندران تصریح نمود: در برنامه پیش روی مدیریت استان جهت جلوگیری از تغییر كاربری های غیر اصولی در نظر داریم تا با بررسی های كارشناسی و انجام مطالعات جامع و كاربردی با همكاری مجموعه نظام مهندسی ساختمان استان و حضور مشاوران ذی صلاح، نسبت به تعیین ناحیه (زون) هایی در عرصه های قابل واگذاری جهت تمركز جمعیتی بهره گیریم.
استاندار مازندران بومی سازی دانش های نوین، بهره گیری از علوم روزآمد و تأكید و توجه خاص به امر توسعه پایدار با صیانت از محیط زیست طبیعی را از نیازها و دغدغه های مهم امروز مازندران خواند و گفت: این موارد به خوبی در آئین نامه ها و نشریات تخصصی مهندسی عمران اشاره شده است و یقین دارم توجه به این قواعد و اصول راهكار میانه ای است كه تعهد و اخلاق، ابزار پای بندی به آن است كه جامعه ی عزیز مهندسی عمران به آن مفتخر است .
وی در پایان تاكید كرد: مهندسان عمران، پیشگامان حركت و خیزش به سمت ایران آباد، پاك مترقی و پیشرفته اند برای مهندسان عمران همان گونه كه همواره به آن تأكید می كنند، «هیچ بن بستی وجود ندارد ، یا راهی می سازند و یا راهی پیدا می كنند ».
گفتنی است در پایان این مراسم، نمایشگاه دستاوردهای صنعت ساختمان و صنایع وابسته با حضور مهندس تركان و استاندار مازندران افتتاح شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز