مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی هرمزگان:

۵۳ کتابخانه عمومی فعال در هرمزگان

۱۳۹۱/۰۹/۱۳ - ۱۶:۲۲:۰۵
کد خبر: ۱۰۷۹۸۸
۵۳ کتابخانه عمومی فعال در هرمزگان
مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی هرمزگان از فعالیت 53 کتابخانه عمومی در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار برنا از هرمزگان، در نخستین نشست خبری مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان محسن زینلی تختی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به تاریخچه، شیوه اداره و اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: از جمله سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ارتقای شاخص کتابخانه‌ای در بخش فضای فیزیکی، منابع، عضو و امانت کتاب و نهادینه کردن مطالعه مفید به عنوان یک ارزش و عادت عمومی در میان آحاد جامعه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: کتابخانه عمومی یکی از ابزارهای اصلی رشد فرهنگی در جوامع به حساب می‌آید و در تعالی سرمایه انسانی و شبکه تعاملات اجتماعی هر کشوری نقش اساسی ایفا می‌کند و کتابخانه ماموریت غنا بخشیدن به زندگی فردی- اجتماعی را برعهده دارد.

زینلی تختی در ادامه خاطرنشان کرد: از این تعداد کتابخانه 42 باب نهادی است که به طور مستقیم زیر نظر اداره کل کتابخانه‌ها قرار دارد و 11 باب دیگر به صورت مشارکتی با همکاری خیرین و سازمان‌ها اداره می‌شود.

وی اظهار کرد: کتابخانه ندامتگاه بندرعباس یکی از فعال‌ترین کتابخانه‌های مشارکتی است و کتابخانه شرفا شرفایی بخش جناح بستک از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه مشارکتی، است.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در ادامه با بیان اینکه 7 کتابخانه در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، میناب، رودان، ابوموسی و قشم از مصوبات دور دوم و سوم سفر ریاست جمهوری در دست احداث است، افزود: با احداث و تجهیز این کتابخانه‌ها سرانه فضای مطالعه موجود به میانگین استاندارد کشور خواهد رسید و گام بزرگی در جهت ترویج فرهنگ مطالعه مفید برداشته خواهد شد.

زینلی تختی در ارتباط با وضعیت کتابخانه شهدا نیز اظهار کرد: کتابخانه شهدا نخستین کتابخانه عمومی شهر بندرعباس است که تا قبل از تعطیلی بیشترین عضو فعال و مراجعه کننده نسبت به جمعیت کل استان را داشته است، تعداد کل اعضای فعال استان 45000 نفر و کتابخانه شهدا 9000 نفر بوده است و تاکنون حدود صد و شصت میلیون تومان برای بازسازی فضای داخلی کتابخانه هزینه شده است.

وی افزود: تغییر کاربری و تخریب ساختمان کتابخانه شهدا باید به تصویب هیات امنا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برسد. با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده، شهرداری بندرعباس در حال تدوین طرحی جهت ساماندهی و بهره برداری از کتابخانه شهدا است.

زینلی تختی در ادامه گفت: باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که کتابخانه شهدا به عنوان یک سرمایه عمومی تعیین تکلیف شده و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، شهرداری‌ها موظفند نیم درصد از درآمدهای سالانه خود را به حساب کتابخانه‌های عمومی واریز کنند. تاکنون شهرداران جهت عمل به این قانون ضعیف عمل کرده‌اند و با رایزنی‌هایی که با شهرداران صورت گرفته است، شهرداری‌های تعدادی از شهرهای استان مبالغی را پرداخت کرده‌اند ولی هنوز بخش اعظم بدهی آن‌ها پرداخت نشده است.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی هرمزگان مجموع بدهی‌های شهرداری‌های استان را از سال 84 تا کنون یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان اعلام کرد و افزود: اگر شهرداری‌ها تعامل لازم را انجام ندهند و بدهی خود را پرداخت نکنند از راه قانونی اقدام خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به نوع نگاه ویژه مقام معظم رهبری به موضوع ارتقای فرهنگ مطالعه و فواید مترتب آن بر حوزه‌های مختلف جامعه اعم از اجتماعی، فرهنگی، علمی تحقق منویات ایشان حرکت جهادی دستگاه‌های ذی‎ربط را می‌طلبد.

زینلی تختی ادامه داد: برای ارتقای سطح مطالعه در جامعه، به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که در مراکز پرتردد شهر مانند فرودگاه، راه آهن و بانک ایستگاه‌های مطالعه جهت بهره برداری شهروندان قرار بگیرد. در ایستگاه‌های مطالعه، کتب را به رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و شهروندان بعد از مطالعه کتاب مورد نظر، کتاب را در جای خود برای استفاده دیگران قرار می‌دهد.

وی با اشاره به خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از دیگر طرح‌های کتابخانه‌های عمومی کشور، شبکه کتابخوانان حرفه‌ای است که علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سایت booki.ir و عضویت در آن از امکاناتی مانند ثبت نظر و نقد در مورد کتاب‌ها و شرکت در مسابقات آنلاین بهره‌مند شوند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری گروه اجتماعی شبکه یک صداوسیمای جمهوری اسلامی و برنامه صبح بخیر ایران طرحی را برای تاسیس کتابخانه صبا در مناطق محروم آغاز کرد، بر اساس این طرح کاروان کتابخانه صبا حرکت خود را هشتم آبانماه از تهران به سمت جزیره تنب بزرگ آغاز کرد.

وی افزود: این کاروان با عبور از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، یزد، رفسنجان، کرمان و بندرعباس، در روز 23آبانماه روز کتاب و کتابخوانی، به جزیره تنب بزرگ رسید. افتتاح اولین کتابخانه صبا در روز 24 آبانماه از طریق ارتباط مستقیم با برج میلاد، با پیام ریاست محترم جمهور انجام شد.

زینلی تختی در پایان گفت: در مجموع 23هزار جلد کتاب اهدایی مردم، جمع آوری شد و چهار هزار جلد برای کتابخانه تنب بزرگ اختصاص داده خواهد شد و مابقی کتب بعد از بازبینی به جزایر و مناطق محروم ارسال می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز