مدیر عامل منطقه آزاد قشم:

قشم به بازار کشورهای آسیای میانه دست می‌یابد

۱۳۹۱/۱۲/۱۵ - ۱۱:۳۷:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۹۹
قشم به بازار کشورهای آسیای میانه دست می‌یابد
حیدری پور گفت: با ساخت پل خلیج فارس، منطقه آزاد قشم به بازارهای یازده کشور آسیای میانه (CIS) دست خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار برنا از هرمزگان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در  جمع خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی، ضمن خبر دادن از افتتاح پل بزرگ خلیج فارس در سال آینده، ابراز امیدواری کرد که این پل به عنوان کریدور اتصال شمال و جنوب، امکان ترانزیت و خروج آسان کالا را از جزیره قشم به مقصد کشورهای تازه استقلال یافته و در نتیجه اروپا فراهم آورد.

حیدری پور گفت: در کنار بهره بردن از امتیازاتی نظیر عدم ورود کالاها به گمرک، در منطقه آزاد قشم، می‌توانیم سرمایه گذاری خارجی را نیز جذب کنیم، و در این مهم اتصال به شبکه راه آهن کشور از طریق خط ریل روی پل کمک شایانی به ما خواهد کرد.

وی در مورد ترانزیت کالا اضافه کرد: توسعه بندر کاوه، با قریب دو هزار هکتار پس-کرانه و ظرفیت 700 هزار TEU در سال، به عنوان یکی از محورهای طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس نقش به‌سزایی در بحث ترانزیت کالا دارد، و کار آماده سازی این بندر تقریبا رو به پایان است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ادامه داد: با بهره برداری از بندر کاوه و پس-کرانه‌اش، رقم اشتغال زایی تنها در همین بندر به بیش از 2 هزار نفر خواهد رسید، و علاوه بر این، میزان ورود گردشگر به جزیره، پیوستن به شبکه ریلی و پروژه‌های جانبی موجب رشد چشمگیر آمار اشتغال در منطقه خواهد شد.

حیدری پور با اشاره به دیگر یاری-بهرهای پل خلیج فارس افزود: با اتصال بندر لافت قشم به بندر پهل در هرمزگان، به حوزه آبی کشور دوازده مایل دریایی، به سبب دسترسی به خشکی، افزوده می‌شود. این امر علاوه بر سودی که به حاکمیت ملی در مساله کنترل تنگه هرمز و به ویژه سوخت رسانی به کشتی‌ها (بونکرینگ) می‌رساند، تاثیرات مثبت آشکاری بر حوزه گردشگری خواهد گذاشت. با سهولت دستیابی جاده‌ای به جزیره قشم علاوه بر ازدیاد سفرهای زمینی، از موهبت انتقال آسان هاب، برق، مخابرات، و تاسیسات زیربنایی از سرزمین اصلی به جزیره و برعکس نیز بهره‌مند خواهیم شد، چرا که در این منطقه در آینده نزدیک، تولید برق و استحصال نفت و گاز اتفاق خواهد افتاد.

وی درباره نگرانی‌های امنیتی بومیان منطقه نیز گفت: این نه تنها نگرانی آن‌ها که نگرانی سازمان است، اما نباید از نظر دور کرد که این پروژه بزرگ ملی پیوست فرهنگی دارد و یکی از بهترین مشاوران کشور مشغول مطالعه در این حوزه است. همچنین نگران جرایمی نظیر سرقت نیستیم، زیرا تمام ورود و خروج‌ها و حتی جزییات خیلی ریزی که در مبادی ورودی و خروجی هیچ یک از مناطق دیگر کنترل نمی‌شود، به دقت تحت نظر گمرک، گارد، و بندر حوزه سازمان منطقه آزاد قشم قرار می‌گیرد.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم کل هزینه ساخت پل خلیج فارس را 469 میلیون یورو اعلام کرد و احتمال افزایش این مبلغ را به دلیل عقد قرارداد مستقیم با شرکت دانمارکی کووی (Cowi) یکسره منتفی دانست. علاوه بر این، به گفته حیدری پور، 70 درصد کارهای این پروژه داخلی، و تنها کابل و مسایل مربوط به سیستم‌های هوشمند از خارج تامین شده است.

با احداث پل خلیج فارس به طول بیش از 3 کیلومتر، و ساخت 86 کیلومتر راه آهن و 92 کیلومتر اتوبان، جزیره قشم به سرزمین اصلی و شبکه بزرگراه‌ها و راه‌های ریلی کشور متصل می‌شود. این پل تا پایان سال آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز