گزارش سفر رییس‌جمهور به هرمزگان/۲۲

وزیر راه و شهرسازی:بهره‌وری در توسعه فعالیت‌های بندری است

۱۳۹۲/۱۲/۰۷ - ۱۱:۱۶:۱۰
کد خبر: ۱۶۹۵۲۵
وزیر راه و شهرسازی:بهره‌وری در توسعه فعالیت‌های بندری است
عباس آخوندی گفت: در میان استان‌های ساحلی، استان هرمزگان کمترین میزان بهره برداری از نوار ساحلی را دارد که این سهم باید افزایش یابد.

به گزارش  خبرگزاری برنا از هرمزگان، ˈعباس آخوندیˈ عصر روز گذشته در جمع فعالان صنعت فولاد و توسعه دریامحور در بندرعباس افزود: مجموع نوار ساحلی کشور دو هزار کیلومتر است که 900کیلومتر آن در هرمزگان قرار دارد.

وی میزان بهره برداری هرمزگان از این نوار ساحلی را حدود 320 کیلومتر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که خوزستان با در اختیار داشتن 200 کیلومتر نوار ساحلی از 150 کیلومتر آن بهره برداری کرده و بوشهر با 600 کیلومتر نوار ساحلی از 570 کیلومتر آن استفاده می کند.

آخوندی، یکی از راهکارهای افزایش میزان بهره وری را گسترش و توسعه فعالیت های بندری عنوان کرد.

وی با اشاره به جایگاه مجتمع بندری شهید رجایی در اقتصاد ملی و تجارت دریایی، تصریح کرد: از 85 میلیون تن حمل و نقل دریایی کالای غیرنفتی، 53 درصد در بندر شهید رجایی و 84 درصد حمل و نقل کانتینری کشور نیز از طریق این بندر صورت می گیرد.

آخوندی میزان پسکرانه بندر شهید رجایی را دو هزارو 400 هکتار اعلام کرد که 34 درصد از مجموع پسکرانه های کشور را تشکیل می دهد.

به گفته وی، تکمیل فاز دو توسعه بندر شهید رجایی برای رسیدن به جابه جایی شش میلیون TEU کانتینر در سال، در حال اجراست که بخش عمده آن انجام شده و برای تجهیز اسکله ها و شناورها نیز در سال آینده 18 دستگاه جرثقیل گنتری کرین به مجموع ظرفیت بندر شهید رجایی افزوده می شود.

وزیر راه و شهرسازی، همچنین از آغاز مقدمات فاز سه بندر شهید رجایی برای رسیدن به ظرفیت هشت میلیون TEU کانتینر در این بندر خبر داد و اظهار کرد: این هدف گذاری با سرمایه 500 میلیون دلار محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: در طراحی اولیه بندر شهید رجایی تا 24 و نیم میلیون TEUکانتینر پیش بینی شده تا بتواند با بنادر منطقه رقابت کند.

آخوندی تصریح کرد: تعهد فعلی ما آغاز فاز سه بندر شهید رجایی با در نظر داشتن افق فازهای چهار و پنج این مجموع است.

وی همچنین افزایش ظرفیت حمل و نقل دریایی در حوزه های مسافری و تفریحی را نیز از دیگر برنامه های مهم اعلام و اظهار کرد: در این بخش تردد داخلی به جزایر و بنادر و تردد بین المللی هدف گذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت که ، بندر شهید باهنر با وجود ظرفیت 12 و نیم میلیون تن، هم اکنون با سه و نیم میلیون تن در حال فعالیت است.



آخوندی، وضعیت راه های روستایی هرمزگان را نیز نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات می توان با هزینه ای نه چندان زیاد، بخش عمده ای از راه های روستایی را که در اولویت هستند، احداث و بهسازی کرد تا نظر نمایندگان استان و مردم هرمزگان نیز برآورده شود.

وزیر راه و شهرسازی به همراه کاروان تدبیر و امید از امروز سه شنبه ششم اسفندماه در هرمزگان حضور یافته است.

رییس جمهوری و هیات همراه به مدت سه روز میهمان مردم استان هرمزگان هستند.

نظر شما